GTO versus GTO: Obstálo Ferrari proti Pontiacu v americkém testu?

Americký magazín Car and Driver nezvládl sehnat originální Ferrari 250 GTO do unikátního srovnávacího testu s americkým Pontiacem GTO, a tak musel improvizovat. Čtenářům přinesl srovnání na základě kratičkých dojmů, jaké novináři získali na sedadle spolujezdce Ferrari a ve speciálně vyvinutém muscle caru.

Byl to začátek nové éry, když Pontiac položil základní kameny populárních muscle cars a vypustil do světa Pontiac GTO. Zpočátku to byl dvoudveřový Tempest v nové sportovní výbavě s 6,3litrovým vidlicovým osmiválcem. Na masce chladiče a dalších částech karoserie e objevilo nové modelové označení GTO, s jakým se detroitská značka inspirovala u italského Ferrari 250 GTO. Slovíčka „Gran Turismo Omologato“ zkrátka zněla natolik dobře, že se hodila i k novému americkému bouráku. V Pontiacu se rozhodli zaujmout potenciální zákazníky italským kouzlem a exotickým šmrncem.

Originální Pontiac GTO s 360 koňmi pod kapotou byl reálně mnohem silnější než závodní Ferrari 250 GTO, které s třílitrovým vidlicovým dvanáctiválcem Colombo vyvinulo přibližně 300 koní. Americký magazín Car and Driver se v šedesátých letech rozhodl, že americkou mlátičku i italský sporťák postaví do jednoho srovnávacího testu, ale realizace byla obtížná. Originální Ferrari 250 GTO první série se totiž vyrobilo v pouhých 33 kusech a Ferrari pochopitelně nemělo ani jediný prezentační vůz. Americké závodní týmy současně odmítly GTO půjčit magazínům. Novináři se tak rozhodli napsat teoretický srovnávací test poté, co se v jednom Ferrari náhodou kousíček svezli.

Naopak Pontiac v nápadu viděl potenciál a příležitost se zviditelnit. Redaktorům tak poskytl speciálně připravené GTO se silnějším motorem a vylepšeným zavěšením, aby dosáhlo ještě lepších výsledků. Podle neoficiálních historek se pod kapotou objevil výkonnější motor Super Duty o zdvihovém objemu 6,9 litru a 370 koních. Redaktoři časopisu přitom nic nepoznali, protože nové srdce na první pohled vypadalo jako standardní pohonná jednotka.

Výsledkem smyšleného srovnávacího testu tak byl chvalozpěv na Pontiac, u kterého redaktorům vadila pouze nekomfortní sedadla a tachometr. Magazín Car and Driver se následně stal jedním z nejlepších časopisů o autech v Americe, protože čtenářům přinášel opravdu exkluzivní obsah. Co na tom, že nebyl úplně pravdivý. A detroitské automobilce pomohl propagovat historicky první muscle car.

Lincoln Indianapolis: Elegantní koncept se málem nedochoval. Zachvátil ho požár

Prototyp Lincoln Indianapolis vznikl, aby upevnil vztahy mezi americkými automobilkami a italskými karosárnami. V šedesátých letech bohužel téměř shořel, ale nyní zase existuje a znovu září.

Číst celé

Ford GT: Vzpomínka na Le Mans

Americký Ford se v novém tisíciletí rozhodl připomenout historii svých nejslavnějších modelů. Kromě jmen Mustang a Thunderbird značka oživila i jméno legendárního vítěze nejznámějšího vytrvalostního závodu na světě.

Číst celé

Mazda Parkway 26 Rotary: Vzácný wankelový autobus pro 26 lidí

Autobus pro 26 cestujících, který poháněl legendární dvourotorový wankel 13B. Dnes je extrémně vzácný.

Číst celé

Devil Drivers: Autentický dokument zachycuje krásu předválečných Grand Prix

Dokument Devil Drivers byl digitalizován z 16mm filmu a oživuje autentické záběry z předválečných závodů Grand Prix.

Číst celé

Pohled do motoru 2JZ-GTE: Tímto se proslavila Toyota Supra

Motor 2JZ-GTE vypadá, jako by byl navržený přímo pro tunery toužící po obrovském plnícím tlaku.

Číst celé

Na kolik vyjde údržba Ferrari F430? Známe ceny

Máte zálusk na Ferrari F430, které se vyrábělo na samotném konci analogově smýšlející doby? Pravděpodobně vás bude zajímat, kolik peněz si musíte připravit.

Číst celé