Giorgetto Giugiaro: Automobilový návrhář 20. století

Giorgetto Giugiaro v době svého působení v automobilovém designu navrhl mnoho aut, z nichž ty nejznámější kousky vytvořil pod křídly svého studia Italdesign. Připravili jsme pro vás nejen jeho příběh, ale i galerii nejhezčích a nejzajímavějších vozů z jeho pera.

Giugiaro patří k nejuznávanějším mužům v automobilovém světě. Svou pověst si vydobyl hlavně svým impozantním portfoliem aut, která navrhl a následně jej proslavila na celém světě. Giorgetto Giugiaro se narodil roku 1938 v italském Garessiu a dospíval v rodině umělců. Jeho otec byl malířem a dědeček maloval výzdobu interiérů kostelů. Přestože si Giorgetto i jeho otec přáli, aby se také malířem, byl chlapec později přemluven jedním z učitelů, aby si se svým kreslířským talentem našel takovou práci, která jej nejen uživí, ale pomůže mu vytvořit bohatství.

Ačkoli Giorgetto stále toužil po životní cestě malíře, ve svých sedmnácti letech začal pracovat ve styling centru Fiatu. Vzhledem k tomu, že Fiat byl poměrně velkou společností a nabývání zkušeností bylo docela obtížné, rozhodl se Giorgetto opustit Fiat v prosinci 1959, aby mohl nastoupit jako vedoucí designového centra společnosti Bertone. Šest let strávených v Bertone bylo pro Giugiara velmi přínosných a jednalo se o období, které jej připravilo na založení a vedení své vlastní designové společnosti. Po několika dalších letech strávených prací v karosárně Ghia Giugiaro nakonec založil své vlastní studio Italdesign, jenž vzniklo v únoru 1967.

Od toho okamžiku začal Giugiaro ovlivňovat automobilový průmysl a podílel se na jeho vývoji mnohem více než v předchozích letech. Prostřednictvím studia Italdesign navrhl mnoho vozů, které automobilky uvedly do masové produkce. Křivky navržené jeho rukou vozila auta značek Alfa Romeo, BMW, Ferrari, Ford, Lamborghini či Maserati. Zároveň byl Giugiaro zodpovědný i za podobu konceptů jako Bugatti EB 218, Maserati Buran nebo Formula Hammer. Ke známým vozům z rýsovacího prkna Giorgetta Giugiara patří také Audi 80, BMW M1, Maserati Bora, Lancia Delta, Cadillac Sixty Special, Saab 600 či Bugatti EB 118.

Smysl pro líbivé tvary pomohl Giugiarovi získat velký počet prestižních ocenění, z nichž nejdůležitější bylo ocenění „Car Designer of the Century“, jenž obdržel v prosinci roku 1999 v Las Vegas. O titul bojovalo více než 24 světoznámých návrhářů, mezi nimiž byli Jean Bugatti, Nuccio Bertone, Marcello Gandini a Bruno Sacco. O jeho vítězství rozhodla odborná komise čítající 132 porotců.

Nejdůležitější milník v Giorgettova kariéře se konal v roce 1970, kdy započal designovou periodu přezdívanou jako „skládaný papír“. V následujících letech tvořil převážně auta, která spojovaly ostré hrany. Nový trend postupně převzala většina výrobců po celém světě. Pomocí této myšlenky později vznikly vozy jako Fiat Croma, DeLorean DMC-12, FSO Polonez nebo první generace Volkswagenu Passat. Giugiaro byl také návrhářem jednoho z prvních MPV, která kdy vznikla. Lancia Megagamma z roku 1978 ale nakonec zůstala jen v podobě konceptu, ale její vývojová platforma později posloužila při konstrukci podobných modelů.

V pozdějších letech se studio Italdesign vyvíjelo a kvůli pokrytí trhu se rozšířilo o inženýrství a testování, které provádělo pomocí vlastních dceřiných společností. Ty kromě aut navrhovaly například mobilní telefony, hodinky, fotoaparáty či počítače. K nejslavnějším vozům, jaké studio ve 21. století navrhlo, patří Alfa Romeo Brera, Alfa Romeo 159, Maserati Spyder, Ford Mustang Giugiaro a oblíbený hatchback Fiat Grande Punto.

Chevrolet se pokusil rozkazovat sněhu. Tekuté řetězy omezovaly prokluz kol

Vysoký točivý moment a pohon jediné nápravy může ve sněhové nadílce představovat problém. Chevrolet v roce 1969 experimentoval s řešením, jak řidičům usnadnit život za volantem.

Číst celé

Československo jako motoristická velmoc – Sosnová Classic 2023

Jak nejlépe vzpomenout na pionýrské časy automobilů a motocyklů před 120 lety? Přesně tolik let uběhlo letos od startu prvního závodu na Českolipsku. Sosnová Classic byla i tento rok láskyplným polibkem evropské tradici motorismu.

Číst celé

Dodge Charger: Z Detroitu do Hollywoodu

Úspěšná druhá generace oblíbeného muscle caru, za jehož úpadkem nakonec stál jeho vlastní bratr.

Číst celé

Bugatti Type 29/30: Zapomenutý první řadový osmiválec z Molsheimu

Ettore Bugatti se ve 20. letech proslavil závodním Bugatti Type 35, jehož předchůdcem byl neméně důležitý vůz Type 29/30, který poháněl první osmiválec značky.

Číst celé

Hachi-Roku pro Drift Kinga: Kompletní specifikace Toyoty AE86 Keiichiho Tsuchiyy

Keiichi Tsuchiya, Toyota Sprinter Trueno AE86 a driftování společně vytváří jeden z vrcholů japonské automobilové scény.

Číst celé

Pět předválečných závoďáků, které pravděpodobně neznáte

Pětice závodních aut, v nichž jezdili jen ti nejbláznivější muži na planetě. Kolik z nich znáte?

Číst celé