Ford Focus ST 2.3 EcoBoost: Na RS zapomeňte, tohle je nejrychlejší nový Focus
Koronavirová krize si vybrala oběti i v automobilovém průmyslu. Ford zrušil vývoj nejnovějšího Focusu RS a vsadil karty na slabší STčko.
Rychlé Fordy mají dlouhou tradici, ale Focus ST má relativně krátkou historii, který je spojena se světem motorsportu pouze okrajově. Focus ST se poprvé objevil před přibližně patnácti lety a po celou svou historii trochu je pátým kolem u vozu. Vždy se představí jako první sportovní verze každé generace Focusu, ale má pouze krátkou pouze krátkou příležitost vyniknout, protože jej marketing Fordu později zastíní vrcholným Focusem RS.
Hlavní sportovní verze RS, založená na nejnovější generaci Focusu, se ale nakonec bohužel nepředstaví, čímž ST dostalo příležitost ukázat své schopnosti a upevnit svou pozici moderního rychlého Fordu, který se hodí na zábavu i každodenní ježdění. Ford navíc pokračuje v tradici STčka jako sportovního modelu pro rodinu, protože kromě hatchbacku nabízí i kombi, kterým se ale teď nechci příliš zaobírat.
Ford Focus ST ctí pravidla běžných ostrých hatchbacků. Ptáte se, co tím myslím? Standardní Focus je docela hezké auto, ale sportovní styling STčka posouvá design současné generace na mnohem vyšší úroveň. Upravený přední nárazník, střešní křidélko na zádi a tmavá devatenáctipalcová kola skvěle vynikají s příplatkovým oranžovým odstínem Fury, který sice poslouží jako magnet na policejní radary ve slunečných dnech, ale už svým názvem podtrhuje charakter Focusu ST.
Interiér Focusu ST se od běžného modelu odlišuje pouze několika detaily, k nimž z pohledu řidiče patří volant se zploštělým spodkem a hlavice řadicí páky s lesklou kovovou povrchovou úpravou. Za volantem sedíte ve výborných sportovních sedadlech Recaro, která jsou pohodlná a vysokým bočním vedením, sahajícím až k lopatkám, vytvářejí silnou oporu těla v zatáčkách.
Ford zaměřil Focus ST především na každodenní ježdění a nabízí jej i s přeplňovaným dieselem EcoBlue o 190 koních, který je podle zahraničních testů úplně jiným autem, jehož jízdní projev nemá s benzínovým STčkem moc společného. Doby, kdy zážehový Focus ST poháněl relativně exotický pětiválec s turbem už jsou dávno pryč. Nejnovější Focus ST opět pohání 2,3 litrový čtyřválec EcoBoost, který oproti předchůdci posílil o 60 koní a 30 newtonmetrů.
Motor s celkovou sílou 280 koní a 420 newtonmetrů odhodlaně táhne a Focus ST je s ním opravdu rychlý. Větší zdvihový objem oproti běžným dvoulitrům sportovních hatchbacků se projevuje hlavně v nízkých otáčkách. Motor se po zařazení šestky na osmdesátce propadne pod 2 000 ot./min., ale to neznamená žádný problém. V otáčkách, které považujeme za „podtočené“, je kultivovaný, neklepe se a stačí jemně přidat plyn, aby se ochotně posbíral a okamžitě začal táhnout.
Turbodmychadlo pracuje s minimální prodlevou a pod plným plynem táhne jako zběsilé. Motor je silný v celém spektru a ve vysokých otáčkách nijak nevadne. Nejnovější STčko je vybaveno systémem anti-lag, který v jízdních režimech Sport a Race Track při přeřazení udržuje turbodmychadlo roztočené otevřenou škrticí klapkou motoru. Maximální plnicí tlak je díky tomu k dispozici prakticky bez prodlevy.
Dynamické sportovní režimy zlepšují zrychlují reakci motoru na plyn a zesilují hluboký, lehce chraplavý zvuk motoru s efektním prskáním do výfuku. Odezvu motoru na plyn je v normálním režimu mírně tupější a meziplyny vyžadují razantnější kopnutí do plynu. Pro řidiče, kteří meziplyny běžně nepoužívají a neumí je k dispozici volitelná funkce automatických meziplynů, které řídící jednotka sází s chirurgickou přesností.
Focus ST se vyrábí i se sedmistupňovou automatickou převodovkou, ale testované auto je se může pochlubit přesným šestistupňovým manuálem. Už na začátku jsem uvedl, že Focus ST ctí pravidla klasických sportovních hatchbacků kvůli jednoduchému sportovnímu designu, ale platí i o hnacím ústrojí. Na rozdíl Focusu RS s chytrou čtyřkolkou, která se určitě objeví i v nové generaci, si STčko zachovalo pohon předních kol.
Pokud se obáváte nedotáčivosti při rychlé jízdě, tak zbytečně. Focus ST je vybavený elektronicky asistovaným lamelovým samosvorným diferenciálem Borg Warner, se kterým se pod plynem ochotně vrhá do zatáček a ještě rychleji ven, ale také umí pěkně tahat za ruce. STčko při prudkém zrychlení na jedničku a dvojku vyžaduje pevné vedení řidičem, protože zvláště na horším povrchu má tendence utíkat do stran.
Naladění podvozku se vyznačuje přijatelným kompromisem mezi běžným a sportovním ježděním, ale na více rozbitých silnicích je Focus ST tvrdý kvůli velkým kolům s nízkoprofilovými pneumatikami Michelin Pilot Sport 4 S. STčko se strmým přesným řízením je v zatáčkách dobře vyvážené, krásně drží stopu a v ostrém tempu mu s rychlostí pomáhá výše zmíněný samosvor eLSD, který umí přenést plný točivý moment na jedno kolo, a brzdy zvládnou vyvinout adekvátní brzdný výkon.
Nejnovější Ford Focus ST je zkrátka radost řídit. Automobilka se z důvodu koronavirové krize rozhodla ušetřit peníze a zrušit vývoj nejostřejšího Focusu RS, čímž upevnila pozici Focusu ST jako nejvýkonnější motorizace současné generace Focusu. Ten může být zajímavou volbou, pokud si chcete užívat sportovní jízdní vlastnosti při všedních cestách do práce a z práce. Dokonce je velmi pravděpodobné, že se často zapomenete na vašich oblíbených okreskách a budete jezdit domu delší cestou..