Ferrari FZ93: Stylingové cvičení Zagata bylo inspirací pro Ferrari Enzo

Ferrari FZ93 vzniklo jako oslava návratu slavného inženýra do vedení společnosti Zagato a inspirovalo budoucí modely Ferrari.

Italský automobilový návrhář Ercole Spada se v prosinci 1992 po více než dvou desetiletích znovu ujal pozice vedoucího designéra karosárny Zagato. Během svého prvního působení v milánské společnosti v letech 1960 až 1969 byl zodpovědný za vznik nádherných vozů jako Aston Martin DB4 GT Zagato nebo Alfa Romeo TZ. Na oslavu návratu legendárního návrháře se Zagato pustilo do ambiciózního projektu, kterým bylo přepracování designu uznávaného Ferrari Testarossa od Pininfariny.

Nový projekt Formula Zagato 1993 (FZ93) založený na Ferrari 512 TR sloužil jako stylingové cvičení a ukázka nejnovějších technologií. Jak už název vypovídá, hlavní inspirací byl moderní design monopostů Formule 1. Nejvýraznějším prvkem převzatým z královské disciplíny motorsportu byl nos mezi vyklápěcími předními světlomety. Zbarvení FZ93 se inspirovalo Ferrari 643 F1 z roku 1991 a vytvářelo kontrast mezi červeným lakem a uhlíkovými vlákny.

Křivky přední části a boků převzaté z Formule 1 byly začleněny do odváženého designu s mnoha ostrými úhly. Projekt FZ93 trochu připomínal Spadovu předchozí práci pro Zagato, kterou byla Alfa Romeo Junior Zagato. Na FZ93 ale bylo více, než jen dramatický design. Sofistikovaný přední nárazník tvořil přední část podběhu kola, takže dokázal zmírnit škody při případném čelním nárazu. Na střeše projektu FZ93 nemohla chybět dvojice bublin, typický podpis karosárny Zagato.

Futuristický design FZ93 byl během představení na Ženevském autosalonu v roce 1993 ohodnocen smíšenými reakcemi. Částečně to bylo způsobeno tím, že Spada zbytečně spěchal, aby dokončil vůz včas. V následujících měsících auto přepracoval, navrhl nový přední nárazník a upravil koncová světla. Design byl podstatně jednodušší a některé dříve viditelné karbonové části karoserie byly nalakovány na červeno. Upravené auto bylo na počest tvůrce znovu představeno a pojmenováno jako Ferrari ES1.

Odvážný prototyp se později proslavil jako Ferrari FZ93, a přestože se nezapsal do historie jako klasika designu, významně inspiroval designéry Ferrari pro nadcházející roky. Nosem ve stylu Formule 1 se inspirovali designéři Pininfariny při navrhování Ferrari Enzo a různé prvky si vypůjčili i návrháři jiných supersportů. Ercole Spada dokázal upravit velkou Testarossu tak, aby vypadala relativně malá a úzká. Po představení FZ93 následovalo několik dalších Ferrari s karoserií od Zagata a spolupráce obou společností nakonec vyvrcholila omezenou produkcí Ferrari 575 GTZ.

Po výstavách v letech 1993 a 1994 bylo Ferrari FZ93/ES1 vystaveno v muzeu společnosti Zagato. V průběhu let bylo ukázáno na veřejných výstavách jako Concorso d’Eleganza Villa d’Este a Goodwood Festival of Speed. Krátce poté, co bylo vystaveno v Goodwoodu, bylo nabízeno německým prodejcem za přibližně 1 milion euro, ale v současnosti se opět nachází v muzeu Zagata.

Mercedes-Benz T80: Hitlerův Černý pták měl dosáhnout až 750 km/h

Mercedes-Benz T80 vznikl, aby stanovil nový světový rychlostní rekord a pomohl propagandě Třetí říše, ale jeho ambiciózní projekt ukončil začátek 2. světové války.

Číst celé

Skrytá hrozba v motoru Jaguaru XK8. V čem je problém?

V motorovém prostoru Jaguaru XK8/XKR vyrobeného před rokem 2000 se ukrývá nebezpečné tajemství. Nikasilem ošetřené stěny válců totiž mohou znamenat problém.

Číst celé

Porsche 911 GT2 (993): Nekompromisní ovdovovač

Legendární Porsche 911 GT2 (993) je vyhledávaným autem nadšenci i sběrateli vozů značky Porsche. Vzniklo jako závodní speciál, ale úspěšná homologace si vyžádala výrobu silniční verze.

Číst celé

Tafheet: Tvrdě postihované arabské driftování

Saúdští hazardéři se snaží vyhrát závod se smrtí, ale často riskují životy svého okolí. Ochránci zákona se s nimi pochopitelně nemažou. Tresty mohou dosáhnout i tisíce ran bičem.

Číst celé

BMW Turbo Concept: Futurismus sedmdesátých let

Ukázka nejmodernějších bezpečnostních prvků sedmdesátých let zaujala svým sportovním tělem a předpověděla technický i legislativní vývoj.

Číst celé

Walter Wolf Specials: Speciální Countache na přání kanadského byznysmena

Walter Wolf nebyl spokojený se standardním Countachem a vyžádal si speciální úpravy, které se zapsaly do dějin Lamborghini. Countach s impozantním křídlem se stal legendou.

Číst celé