Drift, aneb sledování cesty bočními okny

Slovo drift, neboli „unášení“ pochází z japonského „dorifuto“. Jízda dveřmi napřed se v posledních letech stala fenoménem, což Dominika dovedlo k tomu, aby se ohlédl za jejími počátky.

Počátek jízdy bokem jako takový lze datovat jen těžko, jelikož driftujeme už od dob počátků závodění. Vždy, když to člověk „přepálil“, ztratil přilnavost a ideálně jel řízeným smykem, aniž by to mělo hlubší význam. Avšak kořeny driftování tak, jak ho známe dnes sahají zpět do roku 1960 na úzké a klikaté horské průsmyky v Japonsku, kde se parta zvaná „Rolling Zoku“ snažila zajíždět určité úseky silnice v co nejkratším čase. Čím více jezdili, tím více se zlepšovali a tlačili na sebe víc a víc. Jejich výkony byly tak vyrovnané, že pokud chtěl jeden z nich zrychlit natolik, aby porazil toho druhého, musel zajít daleko za hranice možností pneumatik. Postupem času objevili, že se dá auto řídit i pokud překročí hranu, kdy ještě drží stopu a zjistili, že je to celkem zábava. Nebylo to sice rychlejší, ale bylo to cool a řidiči se snažili ukázat těm ostatním, jak umí auto bravurně ovládat.

Později se v roce 1970 objevila jízda bokem i v závodní sérii JTCC (Japanese Touring Car Championship), kde využíval techniku driftování jezdec Kunimitsu Takahashi k rychlejšímu průjezdu některých zatáček. Takahashi přišel na to, že je občas prostě lepší tolik nebrzdit a „sklouznout se“. Auto bylo pak výrazně rychlejší na výjezdu ze zatáčky, což Takahashimu pomohlo dovézt jeho Nissan Skyline GT-R KPGC10, známý jako Hakosuka, do cíle na první pozici. Díky tomu posbíral přes 50 vítězství během své účasti v šampionátu. Jeho jízda byla nejen rychlá, ale byla také pastvou pro oči diváků, kterým se líbil jeho netradiční styl doprovázený charakteristickou vůní spálených pneumatik. Jedním z nich byl i tehdy mladý Keiichi Tsuchiya, nynější „Drift King“, který byl velkým fanouškem Takahashiho driftování. Nikdo neuměl kontrolovat auto tak, jako on. V té době byl Tsuchiya pouličním závodníkem. Inspirován dovednostmi jeho vzoru se v roce 1977 přihlásil do závodu Fuji Freshman Race, čímž začala jeho profesionální jezdecká kariéra. Stále byl ale pouličním závodníkem a po nocích jezdil trénovat jízdu bokem do hor.

V roce 1987 bylo vydáno video jménem „Pluspy“, ve kterém Keiichi ukazoval své dovednosti. Video se stalo hitem a inspirací pro závodníky i fanoušky po celém světě. Časem si driftování získávalo více a více příznivců a v roce 1988 se konal první drift event v Japonsku. Poté v roce 1999 vznikl oficiální japonský šampionát v driftu jménem „D1GP“. První soutěž tohoto typu mimo Japonsko byla zaznamenána v roce 1996 v Kalifornii na okruhu Willow Springs konaná pod záštitou magazínu o autech zvaného „Option“. V dalších letech se driftování rozšířilo i do Austrálie a do zbytku světa včetně Evropy a nabylo podoby, jakou má dnes.

Dnes křeslo pro hosta obsadil Dominik Kulich. Díky!

Stanovení rekordu McLarenem: „Nepojede více než 391 km/h“

V březnu roku 1998 byl zelený prototyp McLarenu F1 s interním označením XP5 dopravený na testovací okruh Volkswagenu v Ehra-Lessien, aby stanovil nový světový rekord. Přečtěte si jeho příběh.

Číst celé

Lamborghini Marzal: Předzvěst italského rollsu

Prosklený prototyp Lamborghini byl předzvěstí luxusní Espady. Marcello Gandini konečně dostal volné ruce a navrhl dechberoucí futuristické auto.

Číst celé

Bugatti Veyron 16.4: Nejdůležitější auto prvního desetiletí 21. století

Hypersport, nebo luxusní cestovní kupé? Dlouhou dobu si zákazníci museli vybrat, ale až Bugatti Veyron 16.4 nabídlo dokonalý kompromis obojího.

Číst celé

Rodokmen motorů Volkswagen VR

Nezvykle navržené motory byly tím nejlepším, co Volkswagen v minulých dobách nabízel ve svých vozech.

Číst celé

Rozhovor s Nelly Pacourkovou

Nastal čas, abych vytvořil svůj první rozhovor, a to s malířkou Nelly Pacourkovou o malování, automobilismu, i cestě za úspěchem. Přeji příjemné čtení.

Číst celé

Jaké je nejlepší auto na světě?

Jaké je nejlepší auto na světě? Letem světem až do Itálie.

Číst celé