Dělejte světu službu, jezděte zajímavými auty

Vlastnit uživatelsky příjemná auta je parádní komfort, ale i přesto existují lidé, kteří si rádi nechají ubližovat vlastní technikou. Ono to za to totiž celkem stojí.

V poslední době můžu říct, že by měsíc nebyl kompletní, když bych nemusel hledat odpověď na něčí otázku, proč jsem si koupil své auto. Rotační motor podle původního návrhu Felixe Wankela na papíře nabízí skvělé parametry, mezi něž patří vysoký litrový výkon, malý počet pohybujících se součástí a hlavně prťavé rozměry, díky nimž jej lze zabudovat i do náramkových hodinek. Druhá strana mince je taková, že má mnohem více negativ. Kromě opravdu vysoké spotřeby paliva k nim patří příliš složité zacházení a údržba, náchylná těsnění vrcholů rotorů a v případě mého Renesisu i ložiska excentrické hřídele, jejichž popis práce zahrnuje časem se rozpadnout a následně s sebou vzít i apexy a samotné rotory, které se zničí vyoseným otáčením hřídele.

Skutečnost je tedy taková, že si sice mohu užívat až 9 500 otáček za minutu, ale zároveň v kufru vozit tažné lano s předpřipravenou smyčkou, abych si to mohl hodit, až energický dvourotor rozhodne o sebevraždě nás obou. Přes to všechno mě to ale nijak neděsí a přesvědčuji svůj rozum, že to k tomu prostě „patří“. Proč jí tedy mám? Dokud funguje, je to jedno z nejlepších aut, jaká jsem za poslední roky poznal. Je originální, nesnaží se ničemu podobat, nabízí mnoho zajímavých technických řešení a hlavně fantasticky jede a má neoposlouchatelný řev ve vysokých otáčkách.

Velmi často přemýšlím nad tím, jestli na našich silnicích nepotkávám málo zajímavých aut. Jasně, nemůžu chtít moc, protože je zima. I přesto si myslím, že by jich mohlo jezdit více. Ač se nám to může zdát jako lež, vlastnictví auta pro zábavu již není módou. Je doménou hrstky vyvolených, kteří jsou ochotní přijmout vysoké provozní náklady kvůli tomu, aby se v létě dvakrát za měsíc opravdu dobře svezli.

Představte si sami sebe, jak reagujete, když v dnešním hustém provozu spatříte auto, které má důvod vyčnívat nad ostatními. Zaslechnutí hlubokého dunění boxeru Imprezy STi mi vždy vykouzlí úsměv na tváři dříve, než ji vůbec stihnu spatřit. Řídí ji totiž někdo, jehož myšlení se velmi podobá tomu mému. Vyšší spotřebu benzínu má lidově řečeno na salámu a je ochoten ji podstoupit jen proto, aby si mohl užít přesnější řízení, které je posílené tak akorát.

Zdá se mi, že velké množství moderních lidí již nechce přijmout vyšší výdaje do auta, než je nezbytně nutné. Žijeme v době, kdy je 6 litrů na 100 kilometrů super, ale u devíti se před námi peněženka už schovává pod postel. Přesto to není tak dávno, kdy u nás jezdila auta, která žrala značně více oproti těm dnešním, ačkoli ekonomická situace byla horší i s levnějším benzínem. Proč si tedy lžeme, když jako pádný argument vytahujeme spotřebu?

Výhodné financování nových aut skrze operační leasing je zkrátka lákavé a ještě k tomu se o ně nemusíte starat. Je to podobně pohodlné, jako jezdit běžnými moderními auty. Jsou komfortní, všechno jde zlehka a nic nemá klást odpor, jenže to mnohdy krade veškerý požitek z řízení, který někdo může za tím kolečkem trčícím z palubní desky hledat. U každého testovacího auta si vždy libuji, že se mohu pohodlně vozit a nemusím s ničím bojovat, protože všechno jde samo, ale ke konci zápůjčky se opět začínám těšit na usednutí do své wankelové Mazdy, až si budu moct hrát s přesným řazením, tužším řízením a každých 400 kilometrů budu plnit šedesátilitrovou bandasku po okraj.

Kam tím vším tedy mířím? Myslím si, že bychom si měli více užít ten náš jediný život i v rámci své přepravy. Běžná nudná auta nám nabízí téměř nekonečný komfort, ale působí na mě nudně. Je možná sebevražda pořídit si wankelový sporťák, podobně jako luxusní limuzínu z osmdesátých let, jejíž téměř nekonečné dráty si dokážou připravit mnoho bezesných nocí. Podle mě to však za to stojí. Jízda v nezvyklých autech nabízí více než jen vysoké provozní náklady. Radost z jízdy a jeden úsměv za druhým jsou pádnými důvody, proč se zbavit stereotypního auta a jít zážitkům vstříc. Jezděte zajímavými auty, spojují totiž lidi daleko více, než Nokia.

Tafheet: Tvrdě postihované arabské driftování

Saúdští hazardéři se snaží vyhrát závod se smrtí, ale často riskují životy svého okolí. Ochránci zákona se s nimi pochopitelně nemažou. Tresty mohou dosáhnout i tisíce ran bičem.

Číst celé

BMW M1 během montáže cestovalo přes půl Evropy

Legendární BMW M1 mělo původně vzniknout za pomoci Lamborghini, ale z finančních důvodů se tomu nakonec nestalo. I přesto byl první supersport BMW úspěšný.

Číst celé

Sportovní auta ztělesňující zklamání. Tahle se vážně nepovedla

Čtyřkolové ikony si připomínáme každým dnem, ale co auta, na něž mnohdy zapomínáme? Vybrali jsme šest takových, na něž svět zapomněl právem.

Číst celé

Citroën XM byl promarněným potenciálem

Většina z nás má rok 1989 spojen s převratem a koncem jedné dlouhé socialistické dekády. V témže roce v květnu se ovšem na světě objevil také Citroën XM, který měl navázat na tradici slavných francouzských limuzín. Něco se ale nepěkně zvrtlo.

Číst celé

Honda Civic 4WD Shuttle: Podivný inovátor s pohonem jako v Porsche 959

Honda Civic 4WD Shuttle byla ošklivým praktickým autem, ale byla vybavena technologií, kterou běžně měla pouze výrazně dražší výkonná auta.

Číst celé

Ford GTX1: Víte, že se GT vyrábělo i bez střechy?

Ford GTX1 byl představený na tuningové výstavě SEMA v roce 2005, aby se stal otevřenou verzí amerického supersportu. Vyrobilo se jej přibližně 100 exemplářů, což z něj dělá nevšední auto.

Číst celé