Debata o Eclipse Cross: Spolknutá hrdost ve jménu záchrany
Mitsubishi Eclipse Cross je zoufalý pokus o zatažení záchranné brzdy, proto vsází na jistotu. Jde totiž o hodně.
Nedávno se Lukáš ve svém blogu rozpovídal o tom, proč mu vadí Mitsubishi Eclipse Cross. Zmínil všechny pádné důvody, proč se na toto auto očima automobilového nadšence dívat se smutným pohledem. Mluvil o znásilnění jména, relativní nudě za volantem, zjevu seříznutého SUV i o rušení výroby zajímavějších modelů.
Rád bych vám na to nyní nabídl druhý, střízlivější pohled. Nebo rovnou několik pohledů.
Můžeme začít u subjektivněji vnímaném pošlapání hrobu slavného auta. Je třeba si říci, že Eclipse nebyl nikterak výjimečným autem kromě toho, že byl product placementem (nebo štěstěnou) vytlačen před kamery při tvorbě jednoho autařského velkofilmu. Kdyby si v tom filmu místo Eclipse zahrála Toyota Celica nebo Mazda MX-6, dnes bychom nad reinkarnací tohoto jména zase tolik neplakali.
Dále se na to pojďme podívat pohledem ekonomické teorie. Dosavadní poznatky říkají, že bez výjimky každý produkt, značka nebo firma má svůj životní cyklus. Máme tu nějakou vývojovou a růstovou fázi a také fázi zralosti. Ve fázi zralosti se nachází většina velkých automobilek a je charakteristická tím, že pokud v této fázi překročíte bod zlomu a prodeje začnou klesat, nic hezkého už vás nečeká.
Pohledem automobilky BMW: Proč myslíte, že skvěle fungující automobilka má zapotřebí obsazovat segmenty, které kdysi měla na háku? Proč si klade za cíl prosadit se mezi velikány jako Volkswagen nebo Toyota? Protože se bojí. Jakmile přestanete růst, začnete umírat.
Tím se vracíme zpět k evropskému Mitsubishi Motors. Ti dosáhli svého vrcholu v roce 1999 a od té doby prodeje soustavně klesají. A ani tehdy, na přelomu milénia to nebyla žádná sláva – v roce 1999 měla podíl 1,34 % evropského trhu. V roce 2017 je to však jen 0,73 %. Obě čísla jsou úsměvná, ovšem z pohledu Mitsubishi jde o propad o polovinu. V USA je situace ještě horší, propad je dvoutřetinový. Mitsubishi je už dávno ve fázi úpadku.
Co tím chci říci? Že evropské Mitsubishi padá do propasti a tento polostylový gazík jménem Eclipse Cross je zoufalý pokus o zatáhnutí záchranné brzdy. Pláčete nad koncem Lanceru EVO? Jsem si jist, že v automobilce pláčou také. Jenže teď už si tak drahou hračku nemohou dovolit. Stejně jako Porsche dotuje vývoj skvělých 911tek prodejem SUVček či Hyundai utrácí za modrý hot-hatch, který si na sebe nikdy nevydělá, i Lancer EVO byla otázka hrdosti a image. Lancer EVO byl symbol značky, který pomáhal prodávat ostatní modely, ale sám si na sebe pořádně nevydělal.
Zkuste proto mít trochu pochopení pro to, co Mitsubishi dělá. Ano, seřízlo modelovou řadou a nechalo v Evropě jen trendy SUVčka. Ano, zrušilo Lancer EVO a ano, může si za to samo, protože zaspali vývoj – podívejte se, kam za posledních 10 let došla Mazda. Přesto, mějte s těmi nýmandy slitování a držte jim palce. Třeba toto wannabe-trendy cosi-kupé-SUV, kvůli kterému Mitsubishi muselo spolknout veškerou hrdost, vydělá nějakou tu kačku. Za tu by se mohli nadechnout a zase začnou vyrábět auta, která za něco stojí. Protože pokud to neklapne, čeká nás třeba i konec Mitsubishi na evropském trhu.