Debata o Eclipse Cross: Spolknutá hrdost ve jménu záchrany

Mitsubishi Eclipse Cross je zoufalý pokus o zatažení záchranné brzdy, proto vsází na jistotu. Jde totiž o hodně.

Nedávno se Lukáš ve svém blogu rozpovídal o tom, proč mu vadí Mitsubishi Eclipse Cross. Zmínil všechny pádné důvody, proč se na toto auto očima automobilového nadšence dívat se smutným pohledem. Mluvil o znásilnění jména, relativní nudě za volantem, zjevu seříznutého SUV i o rušení výroby zajímavějších modelů.

Rád bych vám na to nyní nabídl druhý, střízlivější pohled. Nebo rovnou několik pohledů. 

Můžeme začít u subjektivněji vnímaném pošlapání hrobu slavného auta. Je třeba si říci, že Eclipse nebyl nikterak výjimečným autem kromě toho, že byl product placementem (nebo štěstěnou) vytlačen před kamery při tvorbě jednoho autařského velkofilmu. Kdyby si v tom filmu místo Eclipse zahrála Toyota Celica nebo Mazda MX-6, dnes bychom nad reinkarnací tohoto jména zase tolik neplakali.

Dále se na to pojďme podívat pohledem ekonomické teorie. Dosavadní poznatky říkají, že bez výjimky každý produkt, značka nebo firma má svůj životní cyklus. Máme tu nějakou vývojovou a růstovou fázi a také fázi zralosti. Ve fázi zralosti se nachází většina velkých automobilek a je charakteristická tím, že pokud v této fázi překročíte bod zlomu a prodeje začnou klesat, nic hezkého už vás nečeká. 

Pohledem automobilky BMW: Proč myslíte, že skvěle fungující automobilka má zapotřebí obsazovat segmenty, které kdysi měla na háku? Proč si klade za cíl prosadit se mezi velikány jako Volkswagen nebo Toyota? Protože se bojí. Jakmile přestanete růst, začnete umírat.

Tím se vracíme zpět k evropskému Mitsubishi Motors. Ti dosáhli svého vrcholu v roce 1999 a od té doby prodeje soustavně klesají. A ani tehdy, na přelomu milénia to nebyla žádná sláva – v roce 1999 měla podíl 1,34 % evropského trhu. V roce 2017 je to však jen 0,73 %. Obě čísla jsou úsměvná, ovšem z pohledu Mitsubishi jde o propad o polovinu. V USA je situace ještě horší, propad je dvoutřetinový. Mitsubishi je už dávno ve fázi úpadku.

Co tím chci říci? Že evropské Mitsubishi padá do propasti a tento polostylový gazík jménem Eclipse Cross je zoufalý pokus o zatáhnutí záchranné brzdy. Pláčete nad koncem Lanceru EVO? Jsem si jist, že v automobilce pláčou také. Jenže teď už si tak drahou hračku nemohou dovolit. Stejně jako Porsche dotuje vývoj skvělých 911tek prodejem SUVček či Hyundai utrácí za modrý hot-hatch, který si na sebe nikdy nevydělá, i Lancer EVO byla otázka hrdosti a image. Lancer EVO byl symbol značky, který pomáhal prodávat ostatní modely, ale sám si na sebe pořádně nevydělal.

Zkuste proto mít trochu pochopení pro to, co Mitsubishi dělá. Ano, seřízlo modelovou řadou a nechalo v Evropě jen trendy SUVčka. Ano, zrušilo Lancer EVO a ano, může si za to samo, protože zaspali vývoj  podívejte se, kam za posledních 10 let došla Mazda. Přesto, mějte s těmi nýmandy slitování a držte jim palce. Třeba toto wannabe-trendy cosi-kupé-SUV, kvůli kterému Mitsubishi muselo spolknout veškerou hrdost, vydělá nějakou tu kačku. Za tu by se mohli nadechnout a zase začnou vyrábět auta, která za něco stojí. Protože pokud to neklapne, čeká nás třeba i konec Mitsubishi na evropském trhu.

Nissan Skyline GT-R R34: Kult stvořený filmem a virtuální realitou

Málokteré auto se do srdce benzínových nadšenců zarylo takovou silou, jako Skyline GT-R R34. V České republice jsme jej poznali hlavně díky počítačovým hrám a filmové sérii Rychle a zběsile. Někdo jej zatracuje právě z těchto důvodů, ale dělá ho to špatným? Rozhodně ne.

Číst celé

Sportovní auta ztělesňující zklamání. Tahle se vážně nepovedla

Čtyřkolové ikony si připomínáme každým dnem, ale co auta, na něž mnohdy zapomínáme? Vybrali jsme šest takových, na něž svět zapomněl právem.

Číst celé

Bizzarrini 5300 GT: Ital se srdcem z Corvetty

Dohodnout se s Enzem Ferrarim nebylo jednoduché. Po neshodách mu byl konkurencí nejen Ferruccio Lamborghini, ale i jeho bývalý inženýr Giotto Bizzarrini.

Číst celé

HSV Commodore Group A SS: S bodykitem proti konkurenci

Australský sedan Holden HSV Commodore VL Group A SS udržel krok s konkurencí díky propracovanému bodykitu vyvinutému za pomoci specialistů z Tom Walkinshaw Racing.

Číst celé

Francouzi měli z Citroënu 2CV srandu. Takhle se mu smáli při představení

Při oficiálním představení sklidil lidový Citroën mnoho pochval i posměchu. Návštěvníci pařížského autosalonu nemohli tušit, jakou legendou se později stane.

Číst celé

Připomeňte si Gallardo, kterým se Lamborghini rozloučilo s Valentinem Balbonim

Valentino Balboni pracoval pro Lamborghini dlouhých čtyřicet let a během té doby mu rukama prošla většina z vyrobených vozů.

Číst celé