Chevrolet Camaro SS: Jak se žije ve stínu Mustangu
Chevrolet Camaro je zvířátkem, které požírá mustangy. To tvrdili manažeři Chevroletu při představení původního modelu, ale může to být pravda?
„Camaro je malé zvířátko, které požírá mustangy.“ To v roce 1966 byla odpověď produktových manažerů Chevroletu na otázku novinářů, proč se nově představený konkurent velmi oblíbeného Fordu Mustang jmenuje tak, jak se jmenuje. Vzkvétající popularita menších sportovních pony cars na americkém trhu přesvědčila většinu detroitských výrobců, aby se pokusili získat svůj podíl na trhu. Není divu, protože každý mladý Američan toužil po Mustangu na příjezdové cestě svého domu, tak proč mu nenabídnout něco, co by se mu třeba mohlo líbit o trochu více.
Camaro bohužel nikdy nedosáhlo obrovského úspěchu jako Mustang a dlouhá desetiletí zastává pozici dvojky na trhu. Chcete si koupit sportovní ameriku, ale netoužíte po Mustangu, takže si nejspíše koupíte soupeře od Chevroletu. S nejnovějším Mustangem jsem strávil už několik nezapomenutelných dnů, ale v Chevroletu Camaro SS jsem se kdysi svezl pouze jako spolujezdec. Když nad tím přemýšlím, už je to docela dlouho na to, abych jej zpětně dokázal posoudit.
Je úterý, světem řádí koronavirus a já na světovou paralýzu trochu zapomínám. Sedím za volantem nejnovějšího Mustangu Convertible a následuji kolegu Lubora, který sedí za volantem evropské verze Chevroletu Camaro SS. Dneska je ten den. Ten den, kdy se konečně svezu Camarem, americkým muscle carem, který je skutečným klukovským snem. Camaro jsme si před krátkou chvílí vypůjčili, Lubor řídí jako první a já už trochu přemýšlím o tom, jaké Camaro je v porovnání s mým oblíbeným Mustangem. Je lepší, nebo horší?
Ujeli jsme necelých dvacet kilometrů a na parkovišti si měníme auta. Moje první dojmy z Camara bohužel vystihuje tvrzení, že bychom se nikdy neměli setkávat se svými hrdiny. Camaro na mne působí jako americké sportovní auto, kterým Mustang musel přestat být, aby se mohl stát globálně úspěšným. Mustang se v roce 2019 opět stal nejprodávanějším sportovním autem na světě, už po páté v řadě. Překonal oblíbenou Miatu a se svým pětilitrovým V8 ukázal evropským ouřadům vztyčený prostředníček. Udělal to přesně tak, jak by to udělal dělník z Detroitu, který jej vyrobil.
Ford Mustang zvládl obrovský mezigenerační posun v kvalitě zpracování, jízdních výkonech a dojmu z řízení. Proti Mustangu nemůžete říct skoro nic, zvláště když se podíváte na cenu, za jakou se prodává. Ale co když vám řeknu, že za přibližně stejnou cenu můžete mít Chevrolet Camaro SS, dvojku na trhu? Existuje vůbec něco, čím by konkurent od General Motors mohl Mustang překonat? Abych upřímně řekl, po přesednutí z Mustangu na něj musíte najít správný úhel pohledu a nechat Camaro, aby si vás získalo svým těžko popsatelným charisma.
Oba muscle cary si prohlížíme na parkovišti a shodujeme se na tom, že Camaro vypadá lépe. Když opomenu, že Mustang mám raději jako kupé, oproti Camaru bohužel vypadá trochu vyměkle. Camaro SS je v černém laku s černými koly s mohutnými pěti paprsky doslova kulervoucí. Omlouvám se za neprofesionální výraz, ale nenapadá mne slovo, které by vzhled tohoto Chevroletu vystihlo přesněji.
Moderní Camaro se představilo už v roce 2010 a nenechte se zmást, protože ačkoli současný model vypadá jako rozsáhlý facelift, už je druhou generací moderního nástupce americké legendy. Rozeznáte jej snadno, protože má opticky nižší siluetu střechy, uhlazenější hrany a modernější příď i záď. První dojem z interiéru byl hlavním důvodem, proč jsem si v Camaru připadal zklamaný. Ve srovnání s Mustangem prostě nevypadá přitažlivě a všude okolo jsou laciné plasty a výbava, která vychází z nepříliš slavné nedávné historie Chevroletu.
No, nečekal jsem dlouhé roky na Camaro jen proto, abych brečel nad levným interiérem. V Camaru nepochybně bude spousta skvělých vlastností, které mi pomohou zapomenout na prvotní z klamání. Hledám startovací tlačítko, krátce jej stiskávám, mohutný celohliníkový vidlicový osmiválec LT1 OHV se za doprovodu bzučení startéru párkrát převalí a okamžitě ožívá s hrozivým zahřměním. Uznávám, že jsem nečekal, že první velký rozdíl mezi Mustangem a Camarem objevím hned po nastartování.
Pětilitrový osmiválec Mustangu je charakteristický hlubokým dunivým volnoběhem. Camaro je o trochu tišší, ale motor má hrubější chod a pocitově zakopává, chvílemi škube celým autem. Kdybyste teď porovnávali parametry, Camaro by vyhrálo zdvihovým objemem, protože disponuje výrazně objemnějšími 6,2 litry. A jaké jsou další hodnoty? Nejvyšší výkon atmosférického osmiválce dosahuje 453 koní a pohon rve nekvalitní český asfalt točivým momentem 617 newtonmetrů. I s archaickým dvouventilovým rozvodem na válec je osmiválec LT1 opravdu silný a umí s Camarem pořádně mávat. Na stovku ho vystřelí za 4,4 sekundy a poté rozjede až na 290 km/h. Tohle auto opravdu jede a zrychluje brutální silou!
S Camarem se poznávám v pražském provozu, ale oproti relativně kultivovanému Mustangu působí nedotaženě. Obě auta mají pětiprvkové zavěšení zadních kol, ale Camaro je tvrdší, takže je ve srovnání s Mustangem méně pohodlné na obyčejné ježdění. Největším problémem ovšem je slabší odhlučnění podvozku, jelikož v Camaru většinu nerovností nejen cítíte, ale zároveň i slyšíte, a to nahlas. Osmiválec je ve standardním cestovním režimu tichý a při konstantním tempu jede pouze na čtyři válce. To je něco, co silnější Mustang se 450 koňmi neumí.
Interiér Camara je jedním z míst, ze kterých je pohled na svět lepší. Pozice za volantem na krátké ruce a delší nohy je příjemná a výhled dopředu přes dlouhou kapotu s hlubokými prohlubněmi je prostě dokonalý! Nízká střecha a vysoké boky podtrhují pocit, že v Camaru sedíte zapadlí a výhled nemá daleko od tanku, ale přesto z něj přehledně vidíte do všech stran. Ostře tvarované hrany nad zadními koly neustále nutí sledovat dění za autem, ale ne kvůli tomu, že chcete vědět, co se tam skutečně děje.
Pro dnešní den se s Luborem loučíme, on se vrací domu Camarem a já odjíždím jeho Mustangem. Přemýšlím nad Camarem a chápu, proč zastává pozici dvojky na trhu. Není špatným americkým sporťákem, ale nedokázalo mne zaujmout natolik, abych si myslel, že mu zákazníci celá desetiletí křivdí. Trochu chápu onu pozici dvojky na trhu. Jenže teď ještě netuším, jak moc se v Camaru pletu.
Je středeční večer a právě jsme ukončili natáčení obou muscle cars na přísně tajném bývalém vojenském letišti mezi Benátkami nad Jizerou a Nymburkem. Zbylo nám trochu času, který využíváme k tomu, abychom se oběma autům podívali na zoubky v převodovkách a samosvorných diferenciálech, co skutečně dovedou, když jim trochu naložíme.
Jelikož domu pojedu v Camaru, pochopitelně jsem se rozhodl s ním trochu seznámit. Vypínám elektroniku, rychlejším tempem vyjíždím na asfaltovou plochu a prudce prošlapávám plyn. Ne, Camaro se nenechá dlouho pobízet k tomu, aby protočilo kola a za hlasitého řevu začalo driftovat. Roztočený osmiválec poutá pozornost okolních cyklistů ostrým plechovým řevem, zadní kola se protáčejí a za okny začíná být bílo. Řízení prudce ustřelující zádě vyžaduje cvik, ale stačí mi pár driftů na to, aby mi to s Camarem začalo jít. Na okreskách působilo těžkopádně, ale jinak je čitelné a dobře ovladatelné.
I když je polovina dubna, půjčené Camaro je stále obuté na zimních pneumatikách a nebylo by vhodné jej vracet na drátech. Camaro po krátkém ježdění odstavuji, nechávám vychladnout a prohlížím si jeho agresivní zevnějšek. Asi jsem propadl jeho charakteru. Je dechberoucí. Ještě včera bych si s jistotou koupil Mustang, ale Camaro si svými surovými jízdními vlastnostmi získá asi každého benzínového šílence. Rychlé řízení, tužší adaptivní podvozek Magnetic Ride Control, brutální výkon a ten vzhled, to všechno jsou důvody, proč mu odpustíte laciný interiér. Naopak se Camaru špatně odpouštějí jeho slabší brzdy.
Vypadá to jako z hollywoodského trháku, ale když se s Camarem vracím do Prahy vstříc západu slunce, cítím hřejivý pocit u srdce. Camaro se na první dojem po přesednutí z Mustangu zdálo jako horší auto, ale možná je jen zaměřené na jinou skupinu zákazníků. Bublající Mustang je příjemnější na cestování, řvoucí Camaro je sportovní kupé pro řidiče toužící po větším vzrušení.
Při rychlé jízdě na okreskách trochu klouže kvůli zimním pneumatikám, ale v odpočinkovém tempu sleduji chování převodovky. Mustang má desetistupňový automat, který občas hraje hru s náhodnými čísly a chvílemi zběsile řadí nahoru a dolu. Camaro si vystačí s osmistupňovým automatem, který je trochu hladší a řadí převodové stupně s větší jistotou.
Když s Luborem uháníme domu v amerických muscle carech, mrzí mne, že se evropští politici předhánějí v tom, kdo z nich zakáže velkoobjemové motory. Šlapu na plyn, rychleji a rychleji jedu vstříc slunci těsně nad obzorem a ouřadům a ekologickým aktivistům ukazuji vztyčený prostředníček. Na tom, kdo je jednička, a kdo dvojka v dnešní době asi nezáleží. Závěrečné rozhodnutí mám stejné, jako vychovatelka ve školce, která se musí rozhodnout mezi dvěma dětmi. Oba jste nejlepší!