BMW M5 Touring vzniklo s motorem V12. Pomáhalo při vývoji McLarenu F1

Tajný prototyp BMW M5 Touring s dvanáctiválcem vznikl jako platforma pro testování motoru McLarenu F1.

Už dlouhou dobu řadíme kombík BMW M5 E61 k nejzajímavějším rodinným autům, mezi nimiž si může vybírat opravdový petrolhead. Vysokootáčkový pětilitrový vidlicový desetiválec S85 spojený se sedmistupňovou převodovkou SMG je inspirovaný motorsportem a dokáže probudit řidičské vzrušení i při rutinní cestě do školky nebo do práce.

Karoserie Touring je v historii BMW M5 spíše vzácností a kromě generace E60/E61 byla použita i u dřívější E34. V letech 1988 až 1995 vzniklo více než 12 tisíc exemplářů M5 E34, ale kombíků bylo pouze 891, což z nich dělá obrovskou raritu. Jeden z nich však byl autem, které bylo veřejnosti dlouhou dobu utajeno.

David Clark, ředitel McLarenu v letech 1994 – 1998, v rozhovoru s Chrisem Harrisem řekl, že BMW společně s McLarenem postavilo BMW M5 Touring, pod jehož kapotou se nacházel mohutný 6,1 litrový vidlicový dvanáctiválec. Prototyp se v současnosti nachází v tajné sbírce BMW a dříve sloužil k testování motoru McLarenu F1.

Ani v dnešních dnech nemůžeme o BMW M5 E34 tvrdit, že jde o pomalé auto, ale jen těžko si můžeme představit jeho rychlost s vysokootáčkovým dvanáctiválcem o výkonu 627 koní. Clark říká, že vývoj motoru ani supersportu nikdy nebyl dojnou krávou. Podle původního plánu mělo BMW dodat McLarenu 350 motorů, ale továrna postavila pouze 106 vozů.

V současnosti McLaren pracuje na vývoji nového hypersportu Speedtail, který se stane duchovním nástupcem F1, ale zrak benzínových nadšenců je upřený k novému projektu Gordona Murraye. Tvůrce legendárního F1 vyvíjí supersport s vidlicovým dvanáctiválcem a manuální převodovkou. Podle slov Murraye žijeme v posledním období, kdy přísné emisní limity dovolují vyrábět tradiční superauta.

Rozhovor s Alešem Tillem: Českým mladým talentem ve světě virtuálních závodů

V československé komunitě milovníků herního simulátoru Gran Turismo je ani ne dva roky, nemá řidičák a studuje. Přesto je jedním z nejtalentovanějších jezdců s obrovským citem pro řízení. Vyzpovídali jsme nejrychlejšího borce závodního klubu GT Bros, působícího na virtuálním závodišti Gran Turismo Sport.

Číst celé

Drift, aneb sledování cesty bočními okny

Slovo drift, neboli „unášení“ pochází z japonského „dorifuto“. Jízda dveřmi napřed se v posledních letech stala fenoménem, což Dominika dovedlo k tomu, aby se ohlédl za jejími počátky.

Číst celé

Chevrolet Corvette XP-819: Lodní motor za zadními koly

Špióni v automobilovém průmyslu stále častěji hledají informace o vývoji Chevroletu Corvette s motorem uprostřed. Podobný prototyp s motorem za zády americká značka zkusila již v šedesátých letech.

Číst celé

Maserati 250F: Fascinující vítězství na Nürburgringu

Maserati předvedlo při návrhu 250F skvělou práci, ale i přesto s ním dokázal excelovat jeden jediný muž. Juan Manuel Fangio upevnil status legendy fascinujícím vítězstvím na Nürburgringu v roce 1957.

Číst celé

Subaru e-Boxer: Vše, co potřebujete vědět o hybridním boxeru

Subaru e-Boxer je první hybridní pohon automobilky Subaru. Představíme vám jeho konstrukci, funkci a rozdílnost jízdních vlastností oproti běžným modelům.

Číst celé

Ferrari F355 Berlinetta: Svezli jsme se posledním osmiválcovým Ferrari s mrkačkami

Ferrari F355 Berlinetta na českých silnicích nepotkáváme často, ale dostali jsme příležitost, abychom si jej pořádně prohlédli a krátce se svezli.

Číst celé