Bertone Nivola: Italsko-americká pocta legendárnímu závodníkovi

Futuristický koncept Bertone Nivola vznikl jako budoucnost Chevroletu Corvette a vzdával hold slavnému italskému závodníkovi Tazio Nuvolarimu.

Italské designové studio Bertone se proslavilo svými koncepty s futuristickými klínovitými tvary. Na počátku devadesátých let nebyla tvorba návrhářů Bertone příliš výrazná a většina jejich vozů upadla v zapomnění. Jedním z nich je málo známá vize budoucnosti prvního amerického sportovního vozu – Chevroletu Corvette Nivola z roku 1990, který můžeme považovat za předzvěst sériové Corvette C8.

Koncem osmdesátých a začátkem devadesátých let nastal v historii Corvette důležitý zlom. Inženýři se při vývoji Corvette C4 potýkali s přísnými regulacemi spotřeby paliva a emisí škodlivin, což byla příčina relativně slabých osmiválců této generace. Corvette C4 byla vybavena vstřikováním paliva a každoročním zlepšováním vzrůstal výkon jejích motorů. Touto cestou si Chevrolet vydláždil cestu k ZR-1 s výkonem 375 koní pro rok 1990.

V roce 1990 Bertone představil na autosalonu v Ženevě koncept Nivola, který prezentoval možnou budoucnost Corvette. Bertone experimentoval s Corvette už dříve, když oblékl její techniku do neonově zeleného konceptu Ramarro s pohonem zadních kol. Nivola byla výrazně odlišná, protože byla poháněna motorem uloženým uprostřed. Karoserie s dlouhým rozvorem náprav a krátkými převisy připomínala Lamborghini, zatímco byla širší než ZR-1.

Vzhled nebyl jediným exotickým prvkem Corvette Nivola. Pod celoocelovou karoserií, na rozdíl od konstrukce Corvette C4 ze skelných vláken, byl vidlicový osmiválec LT5 s ventilovým rozvodem DOHC, který vznikl ve spolupráci s Lotusem a byl spojen s pětistupňovou mechanickou převodovkou ZF Transaxle. Stejnou převodovku používalo například DeTomaso Pantera. Podle magazínu Popular Mechanics byl výkon 375 koní shodný z ZR-1, avšak jiné zdroje informují o přeplňování dvojicí turbodmychadel a výkonu až 650 koní.

Původní myšlenka společnosti Bertone požadovala složitou zatažitelnou pevnou střechu, ale protože se takové řešení stalo nepoužitelné, nakonec byla použita jednodušší odnímatelná střecha typu targa. Interiér vycházel z typické módy devadesátých let a kombinoval fialové a světle zelené kožené čalounění. Futuristický mimozemský dojem dotvářely digitální ukazatele převzaté z Corvette C4.

Koncept sloužil jako pocta slavnému italskému závodníkovi Tazio Nuvolarimu, jehož přezdívka byla „Nivola“, a odstín laku exteriéru odkazoval na jeho oblíbený žlutý svetr. Zatímco Corvette Nivola byla ohlédnutím do automobilové historie prostřednictvím slavného jména, zároveň byla přesným nahlédnutím do budoucnosti.

Chevrolet v létě 2019 představil dlouho očekávanou Corvette generace C8, která s prototypem Nivola sdílí nejen osmiválec uložený uprostřed, jež bude ve výkonnějších verzích přeplňovaný turbodmychadly, ale i skládací pevnou střechu verze Convertible. V dnešních dnech může být podobnost obou vozů čistě náhodná, ale musíme uznat, že Nivola z roku 1990 je opravdu zajímavý a stylový koncept.

DAF 55 Siluro: Elegantní kupé, ve kterém bydlela zvířátka

Vytříbený koncept z rukou slavného návrháře měl ukázat nejnovější designové trendy šedesátých let. Po náhlém úmrtí svého tvůrce ale skončil na zahradě, kde sloužil jako přístřešek pro různá zvířata.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Vstup do neznámých vod

Moji praktičtí přátelé si myslí, že je Mazda RX-8 nepraktický krám s nespolehlivým motorem. Když jsem přemýšlel, jakým autem nahradit svou Hondu Civic, rozhodl jsem se vykročit do neznámých vod. Říkali mi, abych to nedělal.

Číst celé

Superrychlí modří ptáci Malcolma Campbella

Slovním spojením Blue Birds jsou označovány speciály Malcolma Campbella, s nimiž stanovil devět rychlostních rekordů na souši a další čtyři rekordy na vodě.

Číst celé

Lancia Stratos Sibilo: Sportovní vůz budoucnosti podle vizí 70. let

Sedmdesátá léta patřila k obdobím, kdy návrháři realizovali vášnivé představy o sportovních vozech budoucnosti. Stratos Sibilo byl jedním z nich.

Číst celé

Pohled do motoru 2JZ-GTE: Tímto se proslavila Toyota Supra

Motor 2JZ-GTE vypadá, jako by byl navržený přímo pro tunery toužící po obrovském plnícím tlaku.

Číst celé

Chrysler navrhl sedm turbín pro pohon aut

Určitě jste slyšeli o Chrysleru Turbine Car, který byl poháněný turbínou, jak už jeho název vypovídá. Americká značka ale do vývoje technologie investovala daleko více času a peněz, než by se na první pohled mohlo zdát.

Číst celé