Bandama Rally 1972: Závod, který nikdo nedokončil

Ačkoli má téměř každá rally svého vítěze, v historii motorsportu se objevil jeden podnik, v němž neuspěl žádný z účastníků.

Mnozí fanoušci motoristického sportu považují za vrcholnou éru závodů rally šedesátá a sedmdesátá léta minulého století. Závodníci, kteří pocházeli z různých společenských vrstev, usedali za volanty upravených aut a závodili na kilometrech cest vedoucích přes hory, pouště a džungle. Oproti dnešním dnům byla auta blíže svým produkčním předlohám, a jelikož samotné závody nebyly tolik popularizovány, byly dostupnější opravdovým nadšencům hledajícím vzrušení.

Jedním z nejnáročnějších podniků dané doby byl East African Safari Rally, který byl oficiálně pojmenován Coronation Safari Rally a konal se v letech 1953 až 1959. Soutěžící závodili na tisících kilometrů drsného a nevyzpytatelného území v Africe, jenž bylo náročné nejen pro řidiče, ale i pro jejich auta. Z dodnes neznámých důvodů se francouzský fanoušek v druhé polovině šedesátých let rozhodl uspořádat závod, jenž byl mnohem náročnější a pojmenoval jej Bandama Rally. První ročník se konal v prosinci 1969.

Na papíře byla Bandama Rally velmi podobná východoafrické Safari Rally. Jezdci se utkali tisících kilometrů v odlehlém terénu planety, ale skutečné podmínky byly značně náročnější. Závod byl odstartován v Pobřeží slonoviny v období dešťů, v němž se cesty okamžitě proměnily na nekonečný pás kaluží a bláta. Náročný podnik se stal okamžitě populární a přitahoval velké množství odvážných jezdců. Nejvíce se do historie zapsal ročník 1972, který nedokázal dokončit nikdo z přihlášených.

Start se konal 28. prosince v Abidjan, hlavním městě Pobřeží slonoviny, a do závodu bylo přihlášeno přibližně 45 různých aut. Startovní listina obsahovala například Peugeot 304, dvojici Peugeotů 504 Coupe, BMW 2002 tii, Opel GT, Porsche 911 S či dva Datsuny 1600 SSS. První část etap se skládala ze smyčky dlouhé 600 kilometrů, která začínala a končila v hlavním městě. Závodníci se snažili držet průměrnou rychlost okolo 100 kilometrů v hodině, ale kvůli špatné viditelnosti, způsobené hustým prachem, k prvnímu kontrolnímu bodu v Abengourou dorazilo včas pouhých 9 vozů.

Druhá rychlostní zkouška startovala v Abengourou a vedla do Aboissa, malého města poblíž hranice Pobřeží slonoviny s Ghanou. Cesty se postupně zužovaly a vzhledem k tomu, že se většina závodů konala pod rouškou tmy, se většina závodníků potýkala s nehodami či technickými poruchami. To způsobilo, že žádný z nich nedojel do dalšího kontrolního bodu včas.

Nejméně 18 závodních týmů opustilo závod dříve, než na začátku třetí etapy, jenž vedla z Abidjanu do Bouaké. Povrch zvolených cest byl mnohem horší, což mělo obrovský vliv na vozy zúčastněných. Ačkoli byly závady motorů vzácné, velmi utrpěly podvozkové komponenty. Do čtvrté etapy z Bouaké do Duékoué tak nastoupilo pouze jedenáct týmů.

Podmínky na trati se ale nelepšily a dále likvidovaly komponenty jednotlivých aut. Citroën DS málem zůstal stát na krajnici, ale včasnou a rychlou opravou posádky dojel do kontrolního bodu bez funkčního podvozku. Velká část konkurentů neměla tolik štěstí. Buď museli odstoupit, nebo byli diskvalifikováni kvůli pozdnímu příjezdu.

V páté etapě startovalo už jen pár závodníků, jenž se utkali na cestách mezi kontrolními body v Duékoué a Daloa. Shekhar Mehta byl na prvním místě až do chvíle, kdy jeho Datsun 1600 SSS uvízl v hlubokém blátě. Tony Fall s Peugeotem 504 Coupe zastavil, aby pomohl vyprostit Mehtův vůz z bláta a následně oba jeli bok po boku několik kilometrů, kdyby se některý z nich dostal do dalších problémů. V tomto okamžiku byli jedinými zbývajícími závodníky v Bandama Rally 1972. Oba seděli za volanty svých vozů dlouhých 28 hodin.

Poslední hřebík do rakve celého podniku přišel, když začala prudká bouře, při níž bylo složité pokračovat dále. Mehta se rozhodl počkat a využít čas k rychlému spánku, ale probudil se o dvě hodiny později a byl diskvalifikován. Fall naopak zkusil pokračovat dál, ale když přijel do kontrolního bodu, nenašel žádné organizátory. Ti odešli domů, protože se domnívali, že závod buď vzdal, nebo se ztratil. Následně byl diskvalifikován. Oběma závodníkům do cíle stále chybělo více než 1 000 kilometrů.

Pořadatelé následně diskutovali, zda by měli Tonyho Falla vyhlásit vítězem, ale nakonec se rozhodli zrušit celý závod. Bandama Rally 1972 tedy nikdo nevyhrál a ušetřené peníze za výhru byly utracené v následujícím ročníku.

Rudolf Uhlenhaut: Brilantní inženýr Mercedesu a otec legendárního Gullwingu

Rudolf Uhlenhaut byl šikovný inženýr, který se nebál posadit za volanty závodních vozů, na jejichž vývoji usilovně pracoval.

Číst celé

Jak Alfa Romeo získala zpět svůj neodolatelný šarm díky 8C Competizione

Exkluzivní Alfa Romeo 8C Competizione pomohla italské automobilce s návratem k tradičním hodnotám a odstartovala celou novou éru.

Číst celé

Splňte si sny hned teď! Tyhle supersporty jsou jako nové a čekají na vás

Myslíte si, že jste dospělí a umíte se chovat zodpovědně? Chyba! Prohlídka těchto šesti téměř nových supersportů vrátí vaší úroveň chování zpět do dětských let. Nevěříte? Budete je chtít!

Číst celé

13B-MSP Renesis: Znáte poslední sériový wankel?

Atmosférický dvourotorový wankel nabízel vysoký litrový výkon a nechal se točit k 9 500 otáčkám za minutu. Spolehlivost nepatří k jeho kladným stránkám, ale charakter naopak ano.

Číst celé

Maserati 3500 GT: Zachránce Maserati před možným krachem v 50. letech

Obyčejnější sériově vyráběné luxusní kupé 3500 GT bylo poslední nadějí Maserati, aby uniklo hrozícímu bankrotu. Nejenže se plán i přes počáteční nejistotu nakonec zdařil, ale zároveň do Itálie přinesl zajímavé prvenství.

Číst celé

25 zajímavostí o Corvette, které byste měli znát

Chevrolet vyrábí Corvette od roku 1953 a za tu dobu vzniklo více než jeden a půl milionu exemplářů. To dělá z Corvette jeden z nejpopulárnějších sportovních vozů všech dob.

Číst celé