Aston Martin DB4 GT Bertone Jet: Unikátní GT představené ve stínu Jaguaru E-Type

Aston Martin DB4 GT Bertone Jet se představil na autosalonu v Ženevě v roce 1961, ale i se zakázkovým designem nezaujal více než Jaguar E-Type.

Aston Martin v padesátých a šedesátých letech vyráběl luxusní modely s nádhernými svršky od italských mistrů karosářů. Slavné modely DB4, DB5 a DB6 byly vybaveny karoseriemi od návrhářů z Carrozzeria Touring v Miláně, ale britská automobilka nabízela i možnost prodeje obnaženého podvozku s motorem, aby si nároční zákazníci mohli objednat skutečně individuální design od libovolné karosárny.

Americký průmyslník a obchodník Stanley „Wacky“ Arnolt mezi lety 1953 a 1954 pověřil svou oblíbenou společnost Carrozerria Bertone, aby vyvinula a postavila malou sérii unikátních Aston Martinů DB2/4. Britové dodali podvozky do Itálie a Bertone navrhl celou řadu nezapomenutelných a odlišných spiderů, kabrioletů a jedinečnou Bertlinettu.

Aston Martin na londýnském autosalonu v říjnu 1960 představil odlehčenou verzi své vlajkové lodi DB4 GT se stylovými sportovnějšími tvary od milánské karosárny Zagato. Nové továrně schválené berlinetty vznikly pro automobilové závody a byly vybaveny ještě výkonnějšími motory než standardní DB4 GT.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Dva měsíce po odhalení verze Zagato automobilka poslala poslední standardní podvozek DB4 GT do Itálie. Finální podvozek DB4GT/0201/L určený pro zakázkovou přestavbu však nemířil do Milána, ale do Turína, kde ho Bertone přeměnil na unikátní dvoumístný grand tourer. Na rozdíl od dřívějších Aston Martinů od Bertoneho, které navrhl Franco Scaglione, byla nejnovější tvorba dílem mladého Giorgetta Giugiara.

Aston Martin DB4 GT Bertone Jet byl dokončený v krátkém čase a oficiálně se představil veřejnosti na autosalonu v Ženevě v roce 1961. Bertone Jet s původním světle zeleným lakem a šedým interiérem ale bohužel zanikl, protože byl poněkud zastíněn novým Jaguarem E-Type, který Enzo Ferrari tehdy nazval nejkrásnějším autem na světě.

Na rozdíl od sériově vyráběných Aston Martinů DB4 GT byl vůz na podvozku 0201 vybavený odkrytými světlomety po obou stranách široké masky chladiče s šestihrannou mřížkou. Rozdělený chromový nárazník byl namontovaný nad nízko umístěnými otvory pro chlazení brzd a motorového oleje. Střechu nesly tenoučké sloupky a výrazně skloněné zadní sklo pozvolna přecházelo ve svažující se zakulacenou záď. Standardně se vozy DB4 GT vyráběly z hliníku, ale karoserie Bertone Jet byla z oceli.

Palubní deska interiéru s černým koženým a vinylovým čalouněním nesla otáčkoměr s cejchováním do 10 000 ot./min. a rychloměr s maximem na 160 mílích v hodině (250 km/h). Šest menších přístrojů bylo umístěno uprostřed palubní desky nad ovládáním ventilace a rádia. Elektrické stahování oken bylo standardní výbavou Aston Martinů z šedesátých let.

Po slavnostním představení v Ženevě byl Aston Martin DB4 GT Bertone Jet vystavený na turínském autosalonu, kvůli kterému byl přelakován do modré barvy. Když byla jeho výstavní kariéra u konce, strávil nějaký čas v Bejrútu a USA, než jej v pozdních osmdesátých letech získal Victor Gauntlett, předseda společnosti Aston Martin.

Opel GT: Historie menšího evropského sourozence Corvette

I když jsou Opel GT a Chevrolet Corvette rozdílnými sportovními vozy, oba vznikly pod dohledem amerického koncernu. Znáte jejich hlavní podobnosti?

Číst celé

Továrna Packardu: Největší opuštěná automobilka na světě

V detroitské továrně Packardu se v první polovině minulého století vyráběly jedny z nejlepších luxusních vozů. Dnes výrobní prostory chátrají a hrozí jim úplné zřícení.

Číst celé

Nejlevnější Suzuki Swift Sport v Čechách: Radost, nebo tragédie?

Koupili jsme asi nejlevnější atmosférické Suzuki Swift Sport v Česku, jako první auto na naučení sportovní jízdy. Jaké je?

Číst celé

Karosárna Bertone byla továrnou na dokonalost

Je těžké uvěřit, kam se automobilový průmysl za více než 100 let dostal. Karosář byl vždy někým výjimečným a vysoce respektovaným. Vývoj aut se samozřejmě postupem času přizpůsobuje měnícím se potřebám společnosti. Pro milovníky starých krásných karoserií je dnešní moderní doba kacířská. Pokud jste i vy mezi těmito lidmi, bude se vám zaručeně líbit tento fotospeciál.

Číst celé

RAUH-Welt BEGRIFF: Rozšířená Porsche dobyla svět

Stačí, aby někdo vyslovil jednoduchou zkratku “RWB” a okamžitě pochopíte, oč tu běží. Nicméně, znáte začátek příběhu bláznivě rozšířených Porsche?

Číst celé

Porsche 911 Carrera 3.2 aneb jak roztočit historickou 911?

A pointa je venku – letitého youngtimera, kterého mi svěřil jeho majitel, jsem roztočil do hodin. V minulých dnech jsem totiž měl tu čest řídit Porsche 911 Carrera 3.2 z roku 1986 a trochu jsem to přehnal. Co se vlastně toho dne stalo, když mi do rukou svěřili toho kdysi rychlejšího brouka? A jaký je to pocit, když takové auto řídíte?

Číst celé