Jak Alfa Romeo získala zpět svůj neodolatelný šarm díky 8C Competizione

Exkluzivní Alfa Romeo 8C Competizione pomohla italské automobilce s návratem k tradičním hodnotám a odstartovala celou novou éru.

Alfa Romeo v posledních letech představila opravdu zajímavé sportovní modely. V uplynulém desetiletí uvedla do výroby vzrušující modely 4C, Giulia Quadrifoglio, Stelvio Quadrifoglio a nedávno odhalila i pořádně nabroušené Giulie GTA a GTAm, ale i s nimi zůstává 8C Competizione z roku 2006 nejdůležitější sportovní Alfou Romeo tohoto tisíciletí.

I když vzniklo pouhých 500 kusů (1 000 kusů, když započtete i otevřenou verzi Spider), tato nejkrásnější moderní Alfa byla důležitým zlomem v novodobé historii automobilky. Po dlouhých letech, co se vedení společnosti snažilo přidat Alfám Romeo nějakou jiskru – nejčastěji pomocí motorů Twin Spark – na platformách Fiatu s pohonem předních kol, se značka vrátila ke svým kořenům a definovala tím svou budoucnost.

Koncept 8C Competizione se poprvé představil ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 2003 a díky svému jménu vyvolal vzpomínky na závodní vozy Alfy Romeo z 30. let minulého století a na slavné dny Mille Miglia a Targa Florio z konce 40. a počátku 50. let. Styling Wolfganga Eggera se inspiroval legendárním supersportem Alfa Romeo 33 Stradale a Giuliettou SZ, ale celkový vzhled směřoval do budoucnosti, než aby vyvolával vzpomínky na minulost.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Alfa Romeo 8C Competizione byla schválena do sériové výroby a na silnice vyrazila v roce 2006. Původní design nádherného konceptu zůstal téměř beze změn, s výjimkou upravené kapoty, světlometů a kol. Úžasné křivky byly vytvořené z uhlíkových vláken a standardně byly lakované do klasických odstínů Alfa Red nebo Alfa Black. Zákazníci si mohli za příplatek zvolit i poutavější barvy Pearl Yellow a Competition Red.

Pod karbonovou karoserií se ukrýval podvozek vyrobený z oceli, hliníku a titanu. Srdcem hnacího ústrojí byl atmosférický 4,7 litrový vidlicový osmiválec od Ferrari, který byl spojený se šestistupňovou robotizovanou převodovkou s pádly pod volantem (uloženou v koncepci transaxle) a samosvorným diferenciálem na zadní hnací nápravě. Pohon s nejvyšším výkonem 444 koní v 7 000 ot./min. a schopností přeřadit za 175 milisekund rozhodně vyhovoval jménu Competizione.

Alfa Romeo omezila produkci na 500 exemplářů a v prvních týdnech po oficiálním představení obdržela více než 1 400 objednávek, ale rozhodla se zachovat exkluzivitu vozu a nevyhověla všem zájemcům. Tržní hodnota všech vyrobených kusů (včetně Spiderů) v dnešních dnech pochopitelně roste.

Pro Alfu Romeo byl vývoj 8C Competizione zdravou investicí, se kterou se vrátila ke svým kořenům. Šéfům společnosti se povedlo přesvědčit Fiat, že zákazníci chtějí opravdové alfy. I díky tomu Alfa Romeo v současnosti vyrábí modely, které probouzejí vášně u všech milovníků rychlosti a zábavy za volantem.

Maserati 5000 GT: Spojení přání Šáha z Persie a snu konstruktéra

Maserati 3500 GT změnilo filosofii automobilky, ale některým zákazníkům nestačilo. Italská továrna kvůli nim vyvinula vytříbené kupé, o které ale nebyl velký zájem.

Číst celé

Exkluzivní rozhovor s Filipem Turkem, zakladatelem a prezidentem českého Jaguar klubu

Filip Turek je jednou z nejortodoxnějších postav z kmene petrolheadů. Před 10 lety vyšel náš první rozhovor pro Temple of Speed. Co bylo pak? Stal se ze mě novinář. Zavzpomínejte s námi.

Číst celé

BMW M3 GTR Straßenversion: Závodní M3 pro každý den nikdy nevyjela

Coupe Sport Leichtbau nebylo nejlepší silniční verzí BMW M3 E46. BMW v roce 2002 vyrobilo několik kusů GTR Straßenversion, které se i přes homologaci pro běžný provoz nikdy nedostaly na silnici.

Číst celé

Škoda 110 R: Československý klenot, který vznikal v těžkých podmínkách

Škoda 110 R zachránila celý výrobní závod před tím, aby se z něj stala pouhá výrobna náhradních dílů. Vznik československé legendy nebyl tak jednoduchý, jak by se zprvu mohlo zdát.

Číst celé

O Sodomkově stopě za velkou louží

Stalo se to na konci loňského léta v americkém Monterey. V rámci motoristického týdne se v aukci RM Sothebys vydražil za více než 8 milionů český automobil Aero 50 s karoserií od Sodomky. Tady je vše, co o něm musíte vědět.

Číst celé

Toyota Supra A80: Těžko překonatelné dílo japonských inženýrů

Pečliví Japonci nadělili světu mnoho povedených aut. Řada z nich byla navržena pro běžné použití, ale fungovala skvěle i při sportovním použití. Jedním z nich je i ikonický grand tourer pocházející z rýsovacích prken Toyoty.

Číst celé