Připomeňte si, jak Lotus ohromil svět v roce 2010

Malá britská značka v roce 2010 plánovala slibnou budoucnost a cestu na špici. O několik měsíců později však byl přislíbený kapitál zamítnut a pět krásných konceptů upadlo v zapomnění.

Lotusy se řadí k našim nejoblíbenějším sportovním autům. I současné modely se totiž drží původní myšlenky zakladatele značky Colina Chapmana, že ke zvýšení rychlosti stačí přidat lehkost. Angličané už od padesátých let minulého století moc dobře vědí, jak vyrobit nenáročné sportovní auto, ale nikdy ho nedokázali pořádně prodat.

Malá britská automobilka vyrábějící sporťáky není něčím, co byste chtěli jako podnikatelé vlastnit. Lotus se může dlouhodobě zdát jako úspěšná společnost, jejíž nabídka čítá hned několik modelů, ale ve skutečnosti dosáhla zisku až v roce 2016 po dlouhých čtyřiceti letech! Tehdy tomu významně pomohl typ Evora 400, který se na americkém trhu vyprodal na dlouho dopředu.

Mnozí z nás si však pamatují druhou polovinu roku 2010, kdy Lotus doslova šokoval zpět a sliboval lákavou budoucnost. Novináři i veřejnost čekali, že Lotus na pařížském autosalonu ukáže další deriváty tehdejších modelů a při troše štěstí i jeden zbrusu nový. Dany Bahar, tehdejší generální ředitel společnosti, oznámil davu informaci, že Lotus vstupuje do nové éry a následně odhalil hned pět nových konceptů.

Nový Esprit, Elan, Elite, Elise a Eterne měly legendární značce pomoci vykročit do boje s velkými hráči jako Ferrari, Lamborghini, Maserati a Aston Martin. Poslední ze slibovaných modelů měl dorazit na trh na jaře 2015, ale špatná manažerská rozhodnutí ve vedení společnosti zajistila, že bohužel nevznikl ani jediný z nich. Pojďme si tedy připomenout, s jakými Lotusy jsme se dnes mohli setkávat.

Esprit

Můžeme se dlouho přít, jestli je slavnějším modelem značky dodnes fascinující jednoduchý Seven, nebo klínovitý Esprit. Jisté však je, že se jeho nejnovější podoba stala jednou z hlavních hvězd celé výstavy.

Dvoumístný supersport s motorem uloženým uprostřed a pohonem zadních kol měl pohánět přeplňovaný pětilitrový vidlicový osmiválec o nejvyšším výkonu 611 koní a točivém momentu až 720 newtonmetrů. Po vzoru nejmodernějších sportovních aut měl být vybavený sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. S pohotovostní hmotností 1 450 kilogramů mohl zrychlit z nuly na stovku za 3,4 sekundy a dosáhnout maximální rychlosti až 330 kilometrů v hodině.

Jak bylo uvedeno výše, moderní Esprit nikdy nedorazil na trh. Původně byl naplánovaný na jaro 2013 a Lotus zamýšlel, že jej bude prodávat za cenu od £110,000.

Elan

Elan známe z historie Lotusu jako malý dvoumístný roadster s motorem vpředu. Na začátku tohoto desetiletí byl však přepracovaný do podoby kupé s motorem uprostřed, jehož interiér nabízel prostor pro čtveřici pasažérů.

Novodobý Elan sliboval přeplňovaný čtyřlitrový vidlicový šestiválec o 444 koních a 465 newtonmetrech přenášených na zadní kola skrze sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku. Pohotovostní hmotnost 1 295 kilogramů slibovala sprint z 0 na 100 kilometrů v hodině za 3,5 sekundy a nejvyšší rychlost 310 km/h.

Lotus Elan měl dorazit na trh na podzim roku 2013 a základní cena byla plánována na £75,000.

Elite

Nástupce původních vozů Elite z minulosti měl být sportovním vozem s konfigurací sedadel 2+2 a pevnou skládací prosklenou střechou, jejíž pomocí mohl konkurovat oblíbenému Ferrari California.

Lotus zamýšlel použít stejný motor jako v Espritu, který ale měl být připojený k modernějšímu hnacímu ústrojí. Dvouspojkovou převodovku měl nahradit plně hybridní pohon, s nímž by velké cestovní auto sprintovalo na stovku na 3,7 vteřiny a dosahovalo rychlosti až 315 kilometrů v hodině.

K uvedení Elite na trh mělo dojít na jaře roku 2014 a mělo stát nejméně £115,000.

Elise

Nový Lotus Elise neměl znamenat znovuzrození kdysi vyráběného modelu, ale měl navázat na současnou generaci. Není překvapením, že jeho koncepce tedy měla být stejná, jako ji známe. Dvoumístný roadster s motorem uprostřed a pohonem zadních kol.

Základní model nabídky značky se stísněným interiérem měl nově nabídnout jednodušší nastupování a vystupování. Pohonnou jednotkou se měl stát dvoulitrový čtyřválec s přeplňováním, které mu dopomáhalo k nejvyššímu výkonu až 316 koní a točivému momentu 330 Nm. Elise mělo vážit jen 1 095 kilogramů, akcelerovat z nuly na sto za 4,3 sekundy a jezdit až 270 km/h.

Nová generace Elise měla být v prodeji od jara 2015 za cenu od £35,000.

Eterne

Když opomeneme Lotus Omega (známý také jako Lotus Carlton), model Eterne se měl stát úplně prvním vlastním sedanem v historii Lotusu. Čtyřmístné čtyřdveřové auto slibovalo motor uložený vpředu a možnost volby mezi pohonem zadních nebo všech kol.

Stejně jako v Elite, i Eterne měl pohánět přeplňovaný osmiválec spojený s hnacím ústrojím. Eterne se mělo stát konkurencí takových velikánů mezi supersedany, jako jsou Aston Martin Rapide či Porsche Panamera Turbo. Lotus dokonce sliboval ještě vyšší komfort jízdy a maximální rychlost, protože jejich vlastní sedan měl jezdit až 315 kilometrů v hodině.

Prodej čtyřdveřového sportovního Lotusu Eterne měl zahájen na jaře 2015 a ceník měl začínat na částce £120,000.

Nová auta vhodná pro bankovní loupež

Vybrali jsme šest nových rychlých aut, která mohou být vhodnou volbou bankovních lupičů, aby úspěšně provedli svou práci.

Číst celé

Napište Ježíškovi o tahle auta. Ještě není pozdě

Seznam deseti aut vhodných pod vánoční stromeček, u nichž určitě nehrozí označení za „nevhodný dárek“.

Číst celé

Sedm povedených aut, která vznikla ve správný čas

Vybrali jsme sedm skvělých aut, která byla uvedena na trh v nejlepší možný čas. Vzhledem k jejich vlastnostem není divu, že se staly okamžitými prodejními trháky.

Číst celé

Výrobu Jaguaru XK120 zdržel poválečný nedostatek

První sportovní vůz Jaguaru, který vznikl po druhé světové válce, byl mimořádným úspěchem. Těšil se velkému zájmu ze strany zákazníků, dařilo se mu na závodních tratích a dokonce se zařadil mezi nejrychlejší auta své doby.

Číst celé

Citroën C6 Lignage: Nadějná socha na kolech

Citroën řadíme mezi ty významnější automobilky naší historie. Prodával nádherná a revoluční auta, nebál se riskovat a bohužel často prohrával. Dnes tu máme Citroën C6 Lignage, koncept symbolizující plané naděje Citroënu na přelomu milénia.

Číst celé

Pierre Veyron: Nejslavnější moderní Bugatti vzdává hold hrdinovi z odboje

Válečný hrdina a odbojář Pierre Veyron se nechal přemluvit k závodění Albertem Divem a byl jedním z nejdůležitějších jezdců Bugatti.

Číst celé