Peugeot 508 1.5 Blue HDI: Designová fascinace

Nová generace Peugeotu 508 působí v pražských ulicích jako jezdící UFO. Podařený design prostě nejde přehlédnout.

V současné nabídce automobilek z celého světa lze najít opravdu nádherná auta, ale jen některá z nich v mých očích oplývají až dechberoucí krásou. Ačkoliv se neřadím k obdivovatelům umění, dost možná jsem našel auto, jež bych okamžitě zaparkoval do interiéru nejbližší galerie s nejnovějšími uměleckými díly. Je jím zbrusu nový Peugeot 508.

Už od první chvíle mě nová 508 fascinuje designem připomínajícím nedalekou budoucnost. Mezitím, co mi předek připadá poněkud rozporuplný kvůli tvaru denního svícení, dokonale vynikne až ve tmě. Jelikož nová generace zatím není na našich silnicích častá, zajímalo by mě, co si říkají řidiči jedoucí proti mně za tmy při pohledu na rozsvícené Full LED světlomety. Zadní část s tmavým panelem splývá s černou perletí a opravdu hezká grafika svítilen vytváří tajemný dojem. Peugeot 508 na první pohled jednoznačně vypadá jako prestižní limuzína mezitím, co ale nezastává její pozici v nabídce.

Po otevření dveří s bezrámovými okny se člověku odhalí pro Peugeot typický nezvyklý interiér, který svými sedadly, tvary palubní desky a zběsile navrženým volantem dotváří futuristický vzhled vozu. Celkový design mi po usednutí do vozu připomněl Star Wars, přestože jsem zapůjčené 508 okamžitě dal přezdívku „Enterprise“. Vůz je moderními tvary a hlavně interiérem až příliš podobný smyšleným vesmírným plavidlům.

Testovaný exemplář je vybavený druhým nejvyšším stupněm výbavy Allure, v němž ale bohužel chybí parkovací kamera. Ačkoliv si někteří z vás právě teď uplivli, pravdou je, že je z nové 508 špatný výhled dozadu skrze vnitřní zpětné zrcátko kvůli malému zadnímu oknu. Čím si mě však Peugeot okamžitě získal je moderně designovaný a vcelku rychlý infotainment, jež se kromě dotykové obrazovky ovládá i mechanickými tlačítky z hliníku na palubní desce, které svým tvarem a rozmístěním až nápadně připomínají klávesy klavíru.

Z uživatelského hlediska má ale interiér několik drobných chyb. Francouzi jsou národem, jež se snaží vylepšit věci, které výrazné zlepšení nepotřebují. V případě 508 může být vhodným příkladem právě atypický tvar volantu. Ten mi navíc při mém vhodném nastavení pozice za ním zakrývá spodní část digitálního panelu zobrazujícího nejnutnější informace o jízdě. Z několika různých nastavení zobrazení přístrojů si však vybere každý a osobně jsem kvůli zažitému zvyku zvolil variantu s kulatým otáčkoměrem a rychloměrem.

Nový Peugeot 508 se mi dostal do rukou v poněkud zvláštní specifikaci, kterou si zákazníci v České republice normálně neobjednají. Stupeň výbavy Allure je totiž svázán se základním dieselem 1.5 Blue HDI se šestistupňovým manuálem. Kde je háček? Danou výbavu totiž u dealera objednáte pouze s některým z motorů skombinovaných s osmistupňovým automatem EAT8.

Když už jsem načal technickou stránku auta, pojďme se jí rovnou věnovat. Testovaná 508 se hýbe za pomoci malého vznětového motoru, který v kombinovaném jízdním režimu nabízí spotřebu nižší než 6 litrů na 100 kilometrů. Už jen tenhle parametr z krásného liftbacku dělá auto určené hlavně delším komfortním cestám. Podvozek je výborně naladěný a spolu se sedmnáctipalcovými koly s poměrně vysokým profilem pneumatiky snadno filtruje i větší nerovnosti, jichž je plná Praha a její blízké okolí.

Zvláště na okreskách se projeví, že základní 508 rozhodně není určená sportovní jízdě. Motor pochopitelně nerad pracuje ve vyšších otáčkách a dlouhé řízení s dvěma pastorky (citlivější nastavení funguje v nižších rychlostech a při parkování, tužší pak při běžné jízdě) poskytuje jen málo informaci o předních kolech. Přestože je auto v zatáčkách při rozumných rychlostech stabilní, je z něj cítit, že je projíždí jen, protože musí. Jelikož vyznávám tužší nastavení řízení, při každé jízdě zapínám sportovní režim upravující nastavení jeho posilovače.

Pokud to mám celé shrnout na závěr, Peugeot 508 v testované konfiguraci není dokonalým autem, protože mi k jeho jízdnímu projevu nesedí manuální převodovka, ale rozhodně není špatným autem. Ať už se jedná o nádherný moderní design, který bude stárnout pomalu, kvůli němuž mě tohle auto opravdu baví, nebo komfortní naladění podvozku. Nový Peugeot je skvělý společník na dlouhé cesty a s výkonnějším motorem a automatickou převodovkou EAT8 půjde o výborné rodinné auto.

UAZ 3962 Buchanka: Srdečné pozdravy ze Sovětského svazu

Řídil jsem přes padesát let starou sanitku roku výroby 2018. Staronový UAZ 3962 je nezastavitelný dříč ukrývající spoustu řidičských zážitků.

Číst celé

Nissan Skyline GT-R R34: Kult stvořený filmem a virtuální realitou

Málokteré auto se do srdce benzínových nadšenců zarylo takovou silou, jako Skyline GT-R R34. V České republice jsme jej poznali hlavně díky počítačovým hrám a filmové sérii Rychle a zběsile. Někdo jej zatracuje právě z těchto důvodů, ale dělá ho to špatným? Rozhodně ne.

Číst celé

Eduardo Weber: Slavný výrobce si zpečetil svůj osud spoluprací s fašisty

Italský inženýr Eduardo Weber byl průkopníkem ve výrobě dvojitých karburátorů. Spolupráce s italskými fašisty však znamenala jeho předčasný konec.

Číst celé

Toyota GR Supra: 3 problémy, se kterými se musí vypořádat

Dokáže nová Toyota GR Supra nahradit ikonickou minulou generaci? Pokud se na to kouknete správným úhlem pohledu, tak ano.

Číst celé

Gaylord Gladiator: Skvělé jméno pro kabriolet luxusnější než Rolls-Royce

Luxusní a technicky pokročilý kabriolet Gaylord Gladiator byl zhmotněným snem dvou bratrů. Sériovou výrobou ale bohužel zaměstnali společnost Zeppelin, výrobce slavné vzducholodě Hindenburg, která to ale s auty moc neuměla.

Číst celé

Alfa Romeo Tipo 33 Stradale byla nejkrásnějším supersportem své doby

Asi přesně nevím jak správně by měl tento magazínový příspěvek začít. Nevím, jak se má správně psát úvod k takové automobilové modle, jakou 33 Stradale bezesporu je. Asi jen slovo „ohromující“ může dobře popsat ty jemné a nádherné linie. Elegantní složitostí své techniky mě pak přivádí k dalšímu slovu – „dokonalost“.

Číst celé