5+1 důvodů, proč mám rád Mazdu MX-5 RF

Lukáš opět strávil několik dnů s zeleno-oranžovým RF a rozhodl se na něj podívat více subjektivním dojmem. Jak se mu líbí?

Mazdu MX-5 RF jsme testovali již na podzim a stejně jako roadster se nám velmi líbila. Nedávno jsem však opět dostal příležitost usednout na pár dnů za volant téhož exempláře, což mě dovedlo k myšlence, že se na něj zaměřím více subjektivním dojmem benzínového nadšence.

Představení RF (Retractable Fastback) rozdělilo fanoušky Miaty na dva tábory, jedné skupině se líbí, druhé naopak ne. Veškeré dohady jsou vyvolané elektricky ovládanou pevnou skládací střechou, jenž z MX-5 ND dělá jednu z mála karoserií targa na současném trhu. Ač jsem byl dříve k RF poněkud skeptický a stále tvrdím, že bych si raději koupil čistokrevný roadster, opravdu se mi začalo líbit. Tudíž jsem se rozhodl uvést několik důvodů, proč si myslím, že je čtvrtá generace Miaty (spolu s RF) jedno z mých nejoblíbenějších aut současnosti.

Fantastický motor

Pod krátkou kapotou je uložený dvoulitrový atmosférický benzínový motor SkyActiv, který kvůli vysokému kompresnímu poměru 14:1 disponuje dostatkem síly i v malých otáčkách. MX-5 tak nepřipomíná staré atmosféry, jimž řidič musel stát na krku, aby podávaly nějaký slušný výkon. A pak je tady zvuk – typický dvouvačkový řev, s nímž se MX-5 snaží vypadat dravější, než jaká doopravdy je. Jednoduše řečeno, dvoulitrový SkyActiv je dost možná vrcholem nepřeplňovaných čtyřválcových benzínových motorů.

Lehkonohá baletka

MX-5 totiž vůbec dravá není. Skvěle vyladěný podvozek obou specifikací dovolí zábavu i méně zkušeným řidičům. Rychlé průjezdy zatáčkami nepůsobí nikterak děsivě, čemuž napomáhá i na dnešní poměry dobře nastavené strmé řízení. Jakmile se Miata rozhodne zahodit zadek, nejdříve svého řidiče zatahá za rukáv a zeptá se: „Můžu?“ Jasně, že může. Vždyť jí to jde tak snadno.

Revolution TOP

Jako každé jiné auto se i Mazda MX-5 prodává v několika stupních výbavy a balíček Revolution TOP z ní dělá poněkud jiné auto. Měl jsem příležitost vyzkoušet roadster ve výbavě Revolution se standardním podvozkem a interiérem, který byl příjemnější na městské popojíždění, ale petrolheadská nirvána se ukrývá až v balíčku Revolution TOP. Se sportovními sedadly Recaro a tužším nastavením podvozku, ovlivněným tlumiči Bilstein, z MX-5 vznikne čitelnější a agilnější auto.

Je použitelná 12 měsíců v roce

Osobně si myslím, že je Mazda MX-5 použitelná na denní ježdění v okamžiku, kdy její majitel touží po radosti z jízdy. Mazda pravděpodobně představila karosářskou variantu RF, aby vyhověla zákazníkům toužícím po pevné střeše. Na rozdíl od předchozích generací totiž na seznamu příplatkové výbavy roadsteru není nasazovací pevná střecha. Přestože skládací střecha RF na velkých nerovnostech skřípe, dělá MX-5 více použitelnou v zimních měsících.

Pod slupkou je stará škola

Současná generace se může tvářit moderně jak chce, ale pod její slupkou je stále roadster ze staré školy. Mizerně odhlučněný sporťák, který neumí nic jiného, než bavit. Kufr dovolí jen malý nákup, příruční zavazadla se do interiéru nevejdou a obálku s doklady vozím hozenou pod sedačkou. To je jen několik věcí, jimiž MX-5 odradí milovníky prostorných aut s téměř nekonečnými odkládacími schránkami. Jenže Miata nevznikla kvůli tomuto druhu použití. Po vyměklé třetí generaci se ta čtvrtá vrací k receptu původního NA. To vzniklo z jediného důvodu: mělo být fantastické na silnici. A bylo. A ND? To vyžaduje stejný přístup. Je nuda se s ním projíždět pomalu, protože s rostoucím tempem je lepší a lepší. Jak jsem již napsal ve svých testech: Mazda MX-5 ND je jedním z těch aut, v nichž zjistíte, že k zábavě za volantem opravdu nepotřebujete výkon stovek koní.

BONUS: 787B Tribute

Vítězství Mazdy ve vytrvalostním závodě 24 hodin Le Mans v roce 1991 bylo velkým dnem pro japonská auta. Prototyp 787B získal první vítězství v historii jak pro vozy ze země vycházejícího slunce, tak pro auta poháněná Wankelovým motorem. Mnou testované RF tomuto úspěchu vzdává hold, ale názory na něj jsou rozporuplné. Má na to, aby neslo slavné barvy, nebo ne? Podle mě ano, současná nabídka Mazdy nedisponuje autem, které by mělo větší privilegium nést válečné zbarvení. Je skvělé, že jej takto udělali. Na velké úspěchy by se zapomínat nemělo.

Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Car Star Praha.

BMW M1 během montáže cestovalo přes půl Evropy

Legendární BMW M1 mělo původně vzniknout za pomoci Lamborghini, ale z finančních důvodů se tomu nakonec nestalo. I přesto byl první supersport BMW úspěšný.

Číst celé

Jak závodní XJ-S změnilo vnímání značky Jaguar

Závodní Jaguar XJ-S díky slavnému Tomu Walkinshawovi změnil vnímání značky v motoristickém sportu a ovlivnil vývoj jejích sportovních vozů.

Číst celé

Toyota GR Yaris: 5 zajímavostí o nejlákavějším hot hatchi současnosti

Toyota GR Yaris je nepochybně nejzajímavější sportovní auto roku 2020. Představujeme vám 5 technických zajímavostí, které byste o nové Toyotě měli vědět.

Číst celé

Jirkovo auto roku 2017: Auto úplně každého roku

Píšu volbu nejlepšího auta roku 2017 jako třetí v pořadí, svého vítěze už popsal Honza a také Lukáš. Spoiler alert: Představím své favority odspodu, vítěze tedy najdete na konci.

Číst celé

Ferrari F40: Legendární oslava čtyřicátin a Enzovo poslední sbohem

Když Enzo Ferrari začal tušit blížící se konec svého života, chtěl se rozloučit ve velkém stylu. Ferrari F40 se později stalo jedním z nejslavnějších superaut značky a je opravdovou automobilovou ikonou.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: S tuningem vstříc zlepšení

Mám pocit, že si wankelová Mazda užívá moje trápení. Rozhodně mě ale nedonutí, abych to s ní vzdal.

Číst celé