Porsche Panamericana: Na okruh i do terénu
Odvážný koncept Porsche, který byl schopný projet úplně všude. Bohužel se nedočkal sériové výroby.
Porsche v roce 1989 zvedlo obočí přihlížejících, když na frankfurtském autosalonu představilo koncept Panamericana. Jméno vypůjčené od mexického závodu naznačovalo, že se jedná o nekompromisní sportovní vůz, odlehčenou verzi 911, která byla připravena pro závodní tratě. Odvážný otevřený vůz smíchal prvky modelu 911 Targa se stylem dunových bugin, z čehož vznikl podivně tvarovaný futuristický výsledek.
Za návrhem zvláštních křivek Panamericany stál Steve Murkett, jehož šéfem byl vedoucí designu Harm Lagaay, muž spojovaný s Porsche 924, Fordem Sierra či BMW Z1. Jako základ nového prototypu posloužila platforma Carrery 4 řady 964, na níž vznikla karoserie vyrobená z uhlíkových a skelných vláken, kterými byla výrazně snížena hmotnost.
Karoserie nalakovaná do tmavě zeleného odstínu se chlubila elegantní siluetou, díky níž byla Panamericana aerodynamičtější než výše zmíněná Carrera 4. Přední světlomety byly nakloněny pod ostrým úhlem a zadní světla byla volně inspirována těmi, která se nacházela na 928. Dvojice předních větracích otvorů pak odkazovala na Porsche 356.
Třídílná střecha byla odnímatelná a zcela odstranitelné bylo i velké zadní okno. V případě, že byly střešní panely nasazené na voze, byly chráněny koženým krytem, který byl k připevněn k autu za pomoci velkých zipů, jenž byly vyhotoveny v nepochopitelné fialové barvě.
Vnější dojem dotvářela sada sedmnáctipalcových hliníkových kol navržených designéry Porsche a vyrobených společností Speedline. Jako obutí posloužily pneumatiky Goodyear, jejichž vzorek byl dekorovaný ručně vyřezávanými znaky automobilky. Absence normálních blatníků dovolovala montáž různých velikostí kol, což umožnilo přeměnit vůz z traťové specifikace na nezvyklý off-road během několika málo okamžiků.
Interiér byl shodný se standardní Carrerou 4, jedinou výjimku tvořily na míru vyrobená sedadla se čtyřbodovými bezpečnostními pásy a několik fialových doplňků. Z Carrery pocházela i přístrojová deska s rozsáhlou řadou ukazatelů.
Zatímco vzhled byl plně pod vedením Lagaaye, každý jiný aspekt dostal na starost Ulrich Bez, inženýr, který se později proslavil na pozici generálního ředitele značky Aston Martin. Bez se rozhodl použít nemodifikovaný vzduchem chlazený plochý šestiválec Carrery 4, jenž disponoval nejvyšším výkonem 250 koní a točivým momentem 310 Nm, který byl přenášen na zadní kola skrz pětistupňovou manuální převodovku. Panamericana byla schopna dosáhnout rychlosti 100 km/h za odhadovaných 5,8 sekundy.
Po svém debutu ve Frankfurtu byl koncept Porsche Panamericana převezen do Japonska, kde byl vystaven na autosalonu v Tokiu. Lagaay doufal, že se kabriolet dočká malé produkce, ale špatná finanční situace společnosti velmi rychle rozhodla, že se Panamericana v showroomech nikdy neukáže. Design prototypu však později ovlivnil 911 řady 993 a v menší míře také Boxster.
Většina zdrojů tvrdí, že byly postaveny dokonce dva exempláře, z nichž byl jeden ukázán na výstavách ve Frankfurtu a Tokiu, a druhý si nadělil Ferry Porsche jako dárek ke svým 80. narozeninám. Pravdou však je, že v době vzniku dostal každý zaměstnanec model v měřítku 1:43 namontovaný na bronzovém podstavci. Mnoho z nich přežilo do dnešních dnů a jsou vyhledávány sběrateli zmenšených aut po celém světě.