Citroën C6 Lignage: Nadějná socha na kolech

Citroën řadíme mezi ty významnější automobilky naší historie. Prodával nádherná a revoluční auta, nebál se riskovat a bohužel často prohrával. Dnes tu máme Citroën C6 Lignage, koncept symbolizující plané naděje Citroënu na přelomu milénia.

Citroën se během druhé půlky dvacátého století vyznamenal výrobou inovativních a designem nezvyklých sedanů. V roce 1955 vykopl míč slavný Citroen DS, který v té době překonával konkurenci své kategorie, které dnes říkáme automobily vyšší střední třídy. Charakteristický hydropneumatický systém si zachoval i nástupce CX a poté XM.

U posledního jmenovaného modelu, který Citroën vyráběl mezi lety 1989 a 2000 se začalo spekulovat, jestli vůbec dostane nástupce. Citroën na vývoj modelu XM utratil nemalé prostředky, které se nevrátily ani zdaleka tak, jak Citroën předpokládal. Nyní potřeboval šetřit a v této kategorii už dávno první ligu hrála německá konkurence.

Věrné zákazníky automobilka potěšila, když v roce 1999 přivezla na ženevský autosalon designovou studii nazvanou C6 Lignage, v překladu rodokmen. Překvapení to bylo nemalé. Citroën roztrhal všechny vazby na XM a pokud se svým designem vracel do historie, tak jedině k modelu CX.

Bonsaj umístěná ve středu auta měla i systém automatického zavlažování.

Dnes už jsme na nápaditý Citroën C6 zvyklí, ale představte si, že na toto auto hledíte v roce 1999. Něměcko ještě platí markou a v Jugoslávii se pořád válčí. Koncept C6 Lignage přichází s hladkou přídí rozčleněnou přísně vodorovnými linkami a úzkými světly ve tvaru trojúhelníku. Na uhlazené sebevražedné dvěře otvírající se proti sobě navazuje pádivá záď, pomocí které Citroën přiznává příslušnost k modelům DS a CX. Zadní partii zdobí světla ve tvaru bumerangu, ale hlavně nejzvláštnější prvek exteriéru, konkávní zadní okno. Auta je to kus, na délku měřilo 4,92 metru. Ještě v roce 2003, kdy se spekulovalo o sériové výrobě, mluví Mladá fronta DNES o „vozu z jiného světa“.

Palubní deska působí vcelku konvenčně, alespoň z dnešního pohledu. Ruský designer Vladimir Pirojkov, který tehdy pro Citroën navrhl, že bude v interiéru umístěna bonsaj jako Center of comfort. Bonsaj měla i systém automatického zavlažování.

Automobilka však mluvila o bohaté výbavě, za kterou by se nemusela stydět ani dnešní slušně vybavený Mercedes. Je tu třeba head-up display, adaptivní podvozek, elektronická ruční brzda, adaptivní tempomat s infrakamerou, indikátor únavy řidiče, hlasové ovládání infotainmentu nebo navigace. Citroën o motoru příliš nemluvil, ale ostatně, u máločeho by vás motor zajímal méně než u designové studie od Citroënu.

Cesta k tomuto konceptu ovšem nebyla úplně přímá. Předcházelo mu několik jiných verzí, které Citroën zadalo u věhlasných designových studií jako je Bertone, Pininfarina nebo Italdesign. Nakonec však vybrali designový směr, který pocházel z interního designového oddělení Citroënu, konkrétně od ani-ne-třicetiletého Marca Pinsona. Mimochodem, ten v Citroënu dnes vede designové oddělení pro řadu značku DS.

Přestože Citroën donekonečna opakoval, že C6 Lignage je jen designová studie a XM nástupce nedostane, nakonec se zákazníci dočkali. V roce 2005 přišla sériová podoba C6, která si z konceptu přinesla mnoho prvků včetně onoho charakteristického konkávního zadního okna.

Citroën počítal s prodeji 20 tisíci kusů ročně, ale za celou dobu se jich prodalo pouhých 22,5 tisíce. Pro srovnání, o jakou exkluzivitu jde, BMW M3 E46 vzniklo v 85 tisících exemplářích. Vrchol prodejů nastal v roce 2007, kdy se vyrobilo 7600 kusů a pak už čísla v kulisách ekonomické krize prudce padala.

Přestože podle nás jde o jedno z nejvýraznějších aut nultých let, Citroën nad výsledkem spíše zaplakal. Auto si našlo zákazníky hlavně mezi individualisty, fanoušky designu a srdcaři, kterých ale nakonec není mnoho.

Výroba skončila v roce 2012 a nástupce se C6 tentokrát opravdu nedočkala, pokud tedy nepočítáme fádní C6 výhradně pro Čínu představenou v roce 2016. Jestli ještě vznikne nějaký pravý nástupce, příjde pod novou značkou Citroënu zvanou DS.

Doporučujeme také článek Vojty Hlavatého: Citroën XM byl promarněným potenciálem.

Chcete Porsche 911 Carrera S? Tohle jsou jeho servisní náklady

Po vzoru Ferrari F430 jsme se rozhodli zjistit servisní náklady dalšího exkluzivního sportovního vozu, jímž je Porsche 911 Carrera S generace 997. Na kolik tahle sranda vyjde?

Číst celé

Lamborghini Miura: Matka superaut uchvátila svět. Lidé nevěřili, že se bude vyrábět

Zvláštní koncepce s motorem uprostřed a překrásný design z pera talentovaného Marcella Gandiniho uchvátily svět. Miura byla nejdůležitějším modelem v historii Lamborghini, který udal směr, jakým se značka bude ubírat.

Číst celé

Lancia Stratos: Dokázala to natřít i svému nástupci

Klínovitá Lancia dokázala navázat na sportovní úspěchy svého předchůdce a nenechala se zahanbit ani několik let po ukončení produkce.

Číst celé

Vývoj Bugatti Veyron odstartoval skicou motoru W18 na obálce

Ferdinand Piëch toužil po exkluzivním osmnáctiválci, ale neměl pro něj vhodné auto. Přání jeho syna jej inspirovalo ke koupi Bugatti a vývoji Veyronu.

Číst celé

Budoucnost značky začíná u jejích kořenů: Maserati si připomíná závodní Tipo 300S

Juan Manuel Fangio s vozem Maserati Tipo 300S ve velké ceně Venezuely zahájil dva roky závodních úspěchů, které proslavily značku Maserati v motorsportu.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Kam zmizely komprese?

V běžném případě má koupě ojetého auta jednoduchý postup. Vyberete si, zaplatíte a jedete domu. Jenže takhle svět rotačních motorů nefunguje ve chvíli, kdy chcete, aby vaše RX-8 opravdu za něco stála.

Číst celé