Chevrolet Corvette XP-819: Lodní motor za zadními koly

Špióni v automobilovém průmyslu stále častěji hledají informace o vývoji Chevroletu Corvette s motorem uprostřed. Podobný prototyp s motorem za zády americká značka zkusila již v šedesátých letech.

Během sedmdesátileté historie Corvette se základní myšlenka vozu takřka nezměnila. Stále se jedná o sportovní vůz s motorem vpředu a pohonem zadních kol. I přesto se vývojové oddělení čas od času pokusilo slavný sporťák zcela přepracovat. Jedním z pokusů byl i prototyp XP-819 z roku 1964.

Vývoj nové studie byl zahájený pod vedením Franka Winchella pouze jako experiment, na což odkazovalo označení XP (eXPerimental), jenž bylo určené právě prototypům. Winchell se však nedokázal shodnout s kolegy již při důležitém rozhodnutí, kde ve voze bude umístěný motor. Inženýr, který v minulosti pracoval i na nechvalně proslulém Corvairu, zastával názor, že správně vyvážené sportovní auto musí mít hliníkový motor uložený vzadu a velká kola. Kolegové Zora Arkus-Duntov a Dave McLellan byli naopak té myšlenky, že by se měl agregát nacházet před zadní nápravou. Přestože by takové řešení značně zlepšilo jízdní vlastnosti a celkovou stabilitu vozu, hnací jednotka nakonec nalezla své místo až za zadními koly.

Vůz, jehož křivky navrhli pánové Larry Shinoda a John Schinella, připomínal pozdější produkční variantu Corvette C3, s níž sdílel téměř stejné blatníky a zadní okno. Podobnost se třetí generací nebyla náhodná, protože oba muži byli zapojeni do jejích příprav. Prototyp Corvette XP-819 vznikl jako technické cvičení konstruktérů Larryho Niese a byl zhotoven za pouhé dva měsíce. V útrobách karoserie byl uložený celohliníkový small-block V8, jehož parametry nikdy nebyly zveřejněny. Známou skutečností je, že použitý motor měl svůj původ v lodích a veškerou hnací sílu přenášela na kola dvoustupňová převodovka. Některé části podvozku a zavěšení prototypu se později objevily v sériovém provedení C3.

Nezvyklou studii ale později potkal nešťastný osud. Testovací jezdec Paul van Valkenberg s vozem ve vysoké rychlosti vyjel z mokré dráhy a následně několikrát narazil do zdi, čímž vývoj unikátního prototypu skončil. Zbylé trosky včetně zlomeného šasi v roce 1969 koupil závodník Henry „Smokey“ Yunick, který je chtěl využít pro stavbu svého nového závodního speciálu, jenž nakonec nikdy nevznikl. Použitelné části byly demontovány a uloženy ve skladu jeho obchodu v Daytona Beach, kde je později objevil Steve Tate, dealer Chevroletu z Missouri. Po přezkoumání čísla VIN na čelním skle upozornil na fakt, že se jednalo o prototyp.

Nepodložené informace tvrdí, že zbytky vystřídaly několik majitelů a některé části z nich byly použity pro stavbu stříbrného kit caru s litinovým vidlicovým osmiválcem, který se ale od původního prototypu liší. Auto bylo následně prodáno v několika aukcích a prošlo částečnou rekonstrukcí ve specializované dílně Corvette Repair v New Yorku.

Přestože kontroverzní Corvette dnes nevypadá jako onen prototyp z roku 1964, momentálně se nachází ve stavu pojízdného šasi. Jeho součástí jsou funkční brzdy, řízení a dvojice sedadel. Karoserie odpovídající původnímu vzhledu stále nejspíše nespatřila světlo světa.

Jak se žije s olympiádou na operák

I když jste tento článek našli v kategorii Svezli jsme se vaším autem, nenechte se klamat. Tahle Audi A7 je leasingovky. Je o to lepším autem? A je vůbec dobrým autem?

Číst celé

Toyota GR Supra je jediné nové sportovní auto, které bych vážně chtěl

Toyota GR Supra se nelíbí většině fanoušků nejslavnější čtvrté generace, ale jinak je jedním z nejlepších sportovních vozů současnosti. Proč po ní toužím?

Číst celé

James Dean: Život herce z Hollywoodu skončil v Porsche, které si užil jen pár dnů

James Dean miloval rychlost a vzrušení za volantem. Když si kupoval nové Porsche 550 Spyder, ještě netušil, že se mu brzo stane osudným.

Číst celé

Citroën 2CV Sahara: Jednoduchá čtyřkolka se dvěma motory

Sahara byla dalším geniálním Citroënem, který ale původně navrhl stavební inženýr M. Bonnafous.

Číst celé

Dělal jsem řidiče byznysmenům. Tohle je můj příběh

Životní příběh Emila Remače, který se v minulosti živil jako soukromý řidič vlivných osobností. To mu dalo bohaté zkušenosti za volantem a také řídil mnoho aut snů.

Číst celé

Nissan GT-R, část pátá: Jaký je výsledný mix?

Vítáme vás u posledního dílu seriálu, který se věnuje konstrukci a vlastnostem Nissanu GT-R R35. V této části si shrneme, jaké je GT-R na silnici i mimo ni a zároveň přidáme osobní zkušenost jednoho profesionálního řidiče sportovních vozů.

Číst celé