Auto roku podle Honzy
Soudy petrolheada založené na selských datech a referencích ostatních. Hledám hodnotné nabídky z nových aut, která mi nejvíce utkvěly v hlavě. Dal sem si hranici 200 koní, takže na nominaci nedosáhl Duster.
Sportovnější novinky do 300 koní mě napadají tři. Yaris GRMN, Hjóndé i30N a Renault Alpine.
850 tisíc za Yaris u nás nedá skoro nikdo. Přesto může být GRMN výhodný kauf. Je v něm pořádná jedna osmička s kompresorem foukajícím lineárně od spoda, ale zároveň s točivou charakteristikou. K tomu torsen samosvor, tlumiče Sachs a kola BBS s většími brzdami. Sportovní mechaniku dotváří manuál. Působí bytelně a vyrobí se jen 400 kusů, takže by si mohl držet hodnotu.
Naopak i30N budeme potkávat mnohem častěji. Vyrábí se celá v Česku na vesnici, takže ve vrcholné výkonové verzi stojí o 110 tisíc méně než menší Yaris GRMN, přitom nabízí asi o šedesát koní víc. Ale má něco, co popisují jako elektronický samosvor, takže to není samosvor. Pokud chcete za 3 roky zase nové hjóndé jako mobil, je pro vás i30N dostupná nabídka na zábavné a rychlé auto. Ale co s ním pak? Aspoň ale konečně něco za cenu Oktávie, co bude snad stačit 530d.
Když už jsme u obyčejné pětky, ta se mi líbí nejvíc z BMW poslední dekády a je super, že se ji podařilo výrazně odlehčit oproti minulé generaci. Naopak M5 z ní odvozená vypadá přeplastovaně, tlačítka módů M1 a M2 čouhající na volantu vypadají jak z přístroje soda stream a těžší čtyřkolku nepotřebujete, pokud tedy jste jeden z 10% normálních kupců BMW v České Republice.
Renault Alpine stojí asi mimo všechny novinky. Vypadá dobře, ale existuje kromě toho alespoň jedna věc, ve které je lepší, než Cayman?
Nový Aston Martin Vantage nejen, že má motor z Mercedesu, má i interiér jak ze třídy C. V křiklavé zeleno žluté, ve které se ukázal světu to celé vypadá plastově a gumově jako hodinky G-Shock.
Titul nejzbytečnějšího auta roku u mě vyhrává Porsche 911 T. Kdo chce 911 s dírou místo navigace, bez zadních sedaček s hlasitým výfukem a méně hlukové izolace, ale pouze s PASM aktivním podvozkem, téměř základním výkonem a s turby? Navíc sem slyšel, že nové přeplňované 911 se po asi sto tisících kilometrech sypou.
Naopak Lexus LC500 mi udělal radost. Jedno z aut, která vypadají jako nový koncept, ale zároveň je plný detailů. A má prostě prověřený atmosferický točivý osmiválec. Je to nejméně jedovaté auto z nominovaných. Jako velká pohodlná loď nabídne klasickou řidičskou zábavu stravitelně díky tradiční koncepci, vytříbenosti a motoru.
Z novinek nad 700 koní tu máme Ferrari 812 Superfast, Porsche 911 GT2 RS a novou Corvette ZR1.
Kdo chce jedno ze zmíněných Ferrari, asi o konkurenci ani neuvažuje. Vzhledem k jejich technické složitosti a naladění skoro napokraj možností asi nebudou každý den kroužit po velkých tratích, ale spíše to bude jedno z aut na vyjížďky s cílem užít si auru Ferrari. Neužili bychom si ji ale příjemněji třeba v jednom ze starších a slabších cestovních modelů, které nám dají možnost zadupnout plyn na podlahu s vyplou elektrikou častěji?
Druhé nejzbytečnější auto roku je také 911, tentokrát GT2 RS. Walter Röhl říkal, že je nebezpečně silná, což je vidět i ve videu z rekordně rychlé jízdy na severní smyčce. A udělali jich tak málo asi proto, aby se všechny daly pod plachtu a neumíraly v tom lidé nebo motory.
Auto roku Temple of Speed by podle mě měla být nová Corvette ZR-1. Na většině tratí zajede špičkové časy, přitom má stát jen 120 000 dolarů. A velký americký osmiválec s kompresorem prostě musí vydržet hodně. Bude typicky hovadský a hrubý, ale zároveň už poletí rychle do otáček, zejména to bude sázečka s novým volitelným automatickým osmikvaltem od GM, který doufejme bude ukovaný stejně, jako zbytek auta. To celé chladí 13 chladičů. I když je to závodní náčiní, budete snad moci více jezdit, než servisovat.