Mercedes-Benz 600: Majestátní limuzína sloužící dobru i zlu

Majestátní Mercedes-Benz 600 byl oblíbenou limuzínou nejvýznamnějších osobností po celém světě. Milovali jej celebrity, legitimní státníci i diktátoři.

Minulost automobilky Mercedes-Benz je o zejména luxusních autech, která dlouhodobě jsou pomyslnou páteří z jednoho z nejslavnějších výrobců automobilů na celém světě. Nejluxusnější Mercedesy nechyběly u nejdůležitějších událostí posledních 100 let a často parkovaly v garážích nejvýznamnějších osobností posledních desetiletí. Luxusní limuzíny vždy byly tím nejlepším z dílen Mercedesu, a přestože tím jsou i v současnosti, nejnovější Třída S nedosahuje takové exkluzivity a vznešenosti, jaké kdysi dosahoval Mercedes-Benz 600. Šestistovka byla obrovským přepychovým autem, které si získalo velkou oblibu smetánky, světových politiků a nezastavitelných diktátorů.

Mercedes-Benz 600 se poprvé představil světu v září roku 1963 na mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Zájem návštěvníků z řad běžného lidu okamžitě zaujaly impozantní rozměry, se kterými byl nejnovější luxusní Mercedes výrazně větší než většina obyčejných aut na tehdejším evropském trhu. Šestistovka byla dlouhá 5 450 milimetrů, široká 1 950 milimetrů, vysoká 1 500 milimetrů a měla rozvor náprav 3 200 milimetrů. S takovými rozměry byla doslova grandiózní a měla prostorný interiér. Elegantním tvarům dominovala masivní maska chladiče s typickou trojcípou hvězdou, díky čemuž bylo nemožné šestistovku zaměnit s tuctovými lacinými auty spodiny.

V interiéru byla pochopitelně jen ta nejlepší výbava, která byla v první polovině šedesátých let k dispozici. Luxusní interiér s kůží a nejlepším dřevem ovládal vysokotlaký hydraulický systém, jež zajišťoval stahování oken, nastavování sedadel, otevírání a zavírání dveří, střešního okna nebo víka zavazadelníku. Cestující seděli na širokých předních sedadlech a lavicovém zadním sedadle s loketní opěrkou, která se nacházela i mezi předními sedadly a byla vybavena chladicím boxem na nápoje. Obložení interiéru bylo z dýhy, a to včetně rámů oken, která byla vybavena stahovacími záclonkami. Přístrojová deska vycházela z té v Mercedesu-Benz 300 SL, podle jehož vzoru se otáčkoměr a rychloměr nacházely ve vyvýšené poloze.

V Mercedesu nejprve plánovali, že šestistovku vybaví svým tehdy nejsilnějším motorem, kterým byl řadový šestiválec z typu 300 SL o výkonu 215 koní, ale ten se pro 2,5 tunovou limuzínu ukázal jako příliš slabý. Automobilka se tedy rozhodla pro vývoj zbrusu nového vidlicového osmiválce Daimler-Benz M100 s více než dvojnásobným zdvihovým objemem a rozvodovým mechanismem SOHC. Motor o zdvihovém objemu 6 330 ccm využíval nepřímé vstřikování paliva Bosch a vyvinul nejvyšší výkon 250 koní. Hnací síla byla přenášena na zadní kola skrze čtyřstupňovou automatickou převodovku Daimler-Benz.

Základem podvozku šestistovky byl plošinový rám, který byl svařen s karoserií. Nezávislé přední zavěšení tvořily příčné lichoběžníky, zadní pak kyvadlové nápravy se sníženými osami kývání a posuvnými rameny. Komfortní jízdu jako na obláčku zajišťovalo pneumatické pérování s regulací světlé výšky a vodorovné polohy, které bylo ovládané automaticky i manuálně. O tlumení rázů od mizerných silnic se staraly nastavitelné teleskopické tlumiče a v podvozku nechyběly ani zkrutné stabilizátory karoserie. K brzdění a zastavování sloužily dvouokruhové kotoučové brzdy s posilovačem účinku.

Výroba Mercedesu-Benz 600 započala v roce 1964, přičemž tento vysoce exkluzivní vůz vznikal v malých sériích při rozsáhlém použití ručních prací. Standardní sedan byl doplněn prodlouženým Pullmanem, jehož rozvor narostl na 3 900 mm a celková délka tak byla 6 240 milimetrů. K prodloužení vozu došlo přidáním dalšího bočního okna, čímž byl vytvořen prostor pro další řadu sedadel, na nichž se sedělo proti směru jízdy. Prostor řidiče a spolujezdce byl od zbytku interiéru oddělen přepážkou se skleněným oknem, která byla na přání montována i do standardních sedanů.

Vrcholem nabídky šestistovky se později stala šestidveřová verze Pullmanu, jejichž přítomnost usnadnila přístup na dvojici prostředních sklápěcích sedadel, orientovaných směrem dopředu. Továrna vyrobila i několik vozů se stahovací střechou nad zadními sedadly. Tzv. Landauety byly určené pro oficiální účely státníků a mimo německé vlády je využíval i papežové Pavel VI. a Jan Pavel II. Landauetem se svezla i anglická královna Alžběta II. při své návštěvě spolkové země Baden-Württemberg v Německu v roce 1965.

K slavným majitelům a uživatelům Mercedesu 600 se řadí i dlouhá řada celebrit, jako představitelé hudební skupiny The Beatles John Lennon a George Harrison a dále také Elizabeth Taylor, Jack Nicholson, Rowan Atkinson, Elvis Presley nebo Hugh Hefner, zakladatel magazínu Playboy. Majestátní limuzínu vzbuzující respekt i oblíbili také diktátoři jako Nicolae Ceauşescu, Enver Hodža, Saddám Husajn, Kim Ir-sen a Kim Čong-il. Zapomenout nesmíme ani na kolumbijského drogového barona Pabla Escobara, který jezdil v šestidveřovém Pullmanu.

Samozřejmostí pro Mercedes byla i zakázková výroba vzácných exemplářů s různými karoseriemi. Bývalý závodník a hrabě Philipp Constantin von Berckheim si objednal čtyřdveřový Landauet s kratším rozvorem a stahovací střechou nad zadními sedadly. V roce 1965 vznikla dvojice dvoudveřových kupé s kratším rozvorem, z nichž jedno bylo věnováno Dr. Rudolfu Uhlenhautovi, geniálnímu a věrnému konstruktérovi Mercedesu, když odcházel na zasloužený odpočinek.

Po zahájení výroby v roce 1964 vznikla série 107 exemplářů, které byly prodány se základní cenou 56 500 německých marek, přičemž prodloužený Pullman stál 63 500 marek. Nejvíce kusů se vyrobilo v následujícím roce, kdy továrnu opustilo 408 šestistovek. Do roku 1972 vznikalo přibližně 200 až 300 kusů ročně, ale následně začal zájem zákazníků upadat. Poslední Mercedes-Benz 600 opustil výrobní linku 10. června 1981. V závěru výroby se prodejní cena vyšplhala až na 144 100 marek, v případě Pullmanu pak na 165 500 marek. Během osmnácti let výroby vzniklo 2 677 exemplářů, z nichž přibližně třetina skončila ve Spojených státech amerických.

Citroën XM byl promarněným potenciálem

Většina z nás má rok 1989 spojen s převratem a koncem jedné dlouhé socialistické dekády. V témže roce v květnu se ovšem na světě objevil také Citroën XM, který měl navázat na tradici slavných francouzských limuzín. Něco se ale nepěkně zvrtlo.

Číst celé

Andy Wallace: Práce snů testovacího jezdce Bugatti

Britský závodník a vítěz Le Mans Andy Wallace testuje hypersporty Bugatti a trénuje jejich majitele od roku 2011.

Číst celé

Alfa Romeo Tipo 33 Stradale byla nejkrásnějším supersportem své doby

Asi přesně nevím jak správně by měl tento magazínový příspěvek začít. Nevím, jak se má správně psát úvod k takové automobilové modle, jakou 33 Stradale bezesporu je. Asi jen slovo „ohromující“ může dobře popsat ty jemné a nádherné linie. Elegantní složitostí své techniky mě pak přivádí k dalšímu slovu – „dokonalost“.

Číst celé

Shelby Mustang z Hertzu. GT350 H byl nejlevnější způsob jak získat závodní auto

Americká autopůjčovna Hertz se v roce 1966 spojila se Shelby, aby společně spustili program „Rent-A-Racer“. Za volant speciálního GT350 H mohl za malý poplatek usednout úplně každý.

Číst celé

Splňte si sny hned teď! Tyhle supersporty jsou jako nové a čekají na vás

Myslíte si, že jste dospělí a umíte se chovat zodpovědně? Chyba! Prohlídka těchto šesti téměř nových supersportů vrátí vaší úroveň chování zpět do dětských let. Nevěříte? Budete je chtít!

Číst celé

Bentley proti Le Train Bleu. Nemožný závod auta s vlakem

Woolf Barnato, člen skupiny závodníků Bentley Boys, se v roce 1930 vsadil, že dokáže porazit slavný luxusní francouzský noční expres Le Train Bleu. Závodil proti němu ve svém Bentley Speed Six.

Číst celé