Nissan GT-R, část prvá: Playstation nebo zázrak?

Sportovní Nissany s emblémem GT-R vždy přitahovaly všechny fanoušky japonských vozů, ale nejen ty. GT-R se stalo japonskou senzací, která se začala objevovat i v kreslených manga komiksech. Rozhodli jsme se, že vám představíme současnou generaci, známou jako R35, pěkně do puntíku. Během našeho pětidílného seriálu se se mu podíváme na zoubek. Dnes začneme zlehka: Otázkou, čím vlastně GT-R je v očích mnoha lidí, ale také na to, jaké je doopravdy.

Současná generace Nissanu GT-R, továrně označovaná CBA-R35, je šestou generací tohoto grand toureru. Během mnohaletého vývoje byly světu představeny dva pouhé koncepty. Na tokijské Motor Show ročníku 2001 byl představen prototyp, který světu ukázal, jak bude vypadat GT-R 21. století. Mnohem zajímavější je však studie GT-R Proto, představená na té samé výstavě v roce 2005. Tento vůz byl z 80 až 90 % shodný s produkčním GT-R, které se světu představilo o dva roky později, taktéž v Tokiu.

Nová generace vozu, který od svých předchůdců okamžitě zdědil přezdívku Godzilla, vstoupila do prodeje 6. prosince 2007 v Japonsku, v USA až o sedm měsíců později. Evropští zákazníci se oficiálního prodeje dočkali až v květnu 2009, leč v této době už zde jezdilo mnoho GT-R dovezených z USA. 

Svým designem GT-R vyniká, protože nepřipomíná žádný z ostatních vozů z celého světa a plně odráží kulturu své domácí země. Designér Shirō Nakamura jej přiřazuje k obrovským robotům, které pocházejí z japonského animovaného seriálu Gundam.

Nissan začal svůj vůz s platformou Premium Midship vyrábět ve své továrně v prefektuře Tochigi v Japonsku, kde vzniká na běžné výrobní lince s ostatními modely Nissan. Výroba GT-R je oproti standardním vozům pečlivější a limitovaná. Továrnu denně opustí pouze 25 kusů, přičemž výroba každého z nich zabere přibližně 60 hodin.

Přezdívku legendárního fiktivního monstra, Godzilly, však brzy zastínila přezdívka jiná. Mnoho lidí začalo říkat, že je nový vůz až snadno ovladatelný a lze jej řídit s prstem v nose. Díky tomu si GT-R vysloužilo druhé jméno odkazující na herní konzoli – Playstation. Otázkou však zůstává, jestli je fakticky tak snadný na řízení? Dokázali ti lidé s autem jet opravdu až na hranici limitů, aby to mohli tvrdit? 

Nissan GT-R je superrychlé, velké a těžké kupé s pohonem všech kol, které ke svému případnému zkrocení potřebuje prostor o velikosti fotbalového hřiště. Někteří zkušení řidiči a majitelé raději krouží na okruhu Nürburgring-Nordschleife se zapnutou stabilizací, protože tam prostě není dostatek místa. Povídačkám o snadnosti jeho ovládání tak nelze úplně věřit. 

V příštím díle se už podíváme na první část konstrukce Nissanu GT-R. Stay tuned!

Vize budoucnosti z padesátých let. Takhle je viděl Detroit

Osm prototypů z Detroitu, které vznikly v padesátých letech minulého století a výrazně ovlivnily auta následujících let.

Číst celé

Zimmer Quicksilver: Zhmotněná touha po luxusním kupé s motorem uprostřed

Zimmer Quicksilver byl splněným snem odvážného podnikatele Paula Zimmera, jehož automobilka později zkrachovala, a proto vyrobila jen malý počet kusů.

Číst celé

Ford GTX1: Víte, že se GT vyrábělo i bez střechy?

Ford GTX1 byl představený na tuningové výstavě SEMA v roce 2005, aby se stal otevřenou verzí amerického supersportu. Vyrobilo se jej přibližně 100 exemplářů, což z něj dělá nevšední auto.

Číst celé

Dokonalý svět Marcella Gandiniho

Pokud milujete auta a čtete Temple of Speed, určitě už jste v článcích narazili na řadu zmínek o geniálním italském vizionáři, který pracoval pro Bertoneho a asi každé auto, které kdy nakreslil, bylo a stále je ikonou. Jste si ale jisti, že znáte celý rozsah práce Marcella Gandiniho? Pokud ne, čtěte dále a hlavně si prohlédněte naši galerii.

Číst celé

Youngtimer na obzoru: Audi R8 4.2 s manuálem

Tento článek bychom vlastně vůbec neměli vydat. Jakmile si totiž kultura automobilových nadšenců všimne zajímavého auta a udělá z něj legendu – nebo alespoň kult či youngtimera -, ceny začnou šplhat.

Číst celé

Toyota AE86: Z obyčejné Corolly legendou díky animáku a driftu

Fenomén známý nejen fanouškům japonských vozů, ale snad všem automobilovým nadšencům. Corolla patří mezi základní stavební kameny japonské tuningové a driftové scény. Ceny sériových kusů rostou do závratných výšin a přitom jen málokdo ví, jaká ta sériovka doopravdy je. Víte, co je ten základ?

Číst celé