Nissan GT-R, část prvá: Playstation nebo zázrak?

Sportovní Nissany s emblémem GT-R vždy přitahovaly všechny fanoušky japonských vozů, ale nejen ty. GT-R se stalo japonskou senzací, která se začala objevovat i v kreslených manga komiksech. Rozhodli jsme se, že vám představíme současnou generaci, známou jako R35, pěkně do puntíku. Během našeho pětidílného seriálu se se mu podíváme na zoubek. Dnes začneme zlehka: Otázkou, čím vlastně GT-R je v očích mnoha lidí, ale také na to, jaké je doopravdy.

Současná generace Nissanu GT-R, továrně označovaná CBA-R35, je šestou generací tohoto grand toureru. Během mnohaletého vývoje byly světu představeny dva pouhé koncepty. Na tokijské Motor Show ročníku 2001 byl představen prototyp, který světu ukázal, jak bude vypadat GT-R 21. století. Mnohem zajímavější je však studie GT-R Proto, představená na té samé výstavě v roce 2005. Tento vůz byl z 80 až 90 % shodný s produkčním GT-R, které se světu představilo o dva roky později, taktéž v Tokiu.

Nová generace vozu, který od svých předchůdců okamžitě zdědil přezdívku Godzilla, vstoupila do prodeje 6. prosince 2007 v Japonsku, v USA až o sedm měsíců později. Evropští zákazníci se oficiálního prodeje dočkali až v květnu 2009, leč v této době už zde jezdilo mnoho GT-R dovezených z USA. 

Svým designem GT-R vyniká, protože nepřipomíná žádný z ostatních vozů z celého světa a plně odráží kulturu své domácí země. Designér Shirō Nakamura jej přiřazuje k obrovským robotům, které pocházejí z japonského animovaného seriálu Gundam.

Nissan začal svůj vůz s platformou Premium Midship vyrábět ve své továrně v prefektuře Tochigi v Japonsku, kde vzniká na běžné výrobní lince s ostatními modely Nissan. Výroba GT-R je oproti standardním vozům pečlivější a limitovaná. Továrnu denně opustí pouze 25 kusů, přičemž výroba každého z nich zabere přibližně 60 hodin.

Přezdívku legendárního fiktivního monstra, Godzilly, však brzy zastínila přezdívka jiná. Mnoho lidí začalo říkat, že je nový vůz až snadno ovladatelný a lze jej řídit s prstem v nose. Díky tomu si GT-R vysloužilo druhé jméno odkazující na herní konzoli – Playstation. Otázkou však zůstává, jestli je fakticky tak snadný na řízení? Dokázali ti lidé s autem jet opravdu až na hranici limitů, aby to mohli tvrdit? 

Nissan GT-R je superrychlé, velké a těžké kupé s pohonem všech kol, které ke svému případnému zkrocení potřebuje prostor o velikosti fotbalového hřiště. Někteří zkušení řidiči a majitelé raději krouží na okruhu Nürburgring-Nordschleife se zapnutou stabilizací, protože tam prostě není dostatek místa. Povídačkám o snadnosti jeho ovládání tak nelze úplně věřit. 

V příštím díle se už podíváme na první část konstrukce Nissanu GT-R. Stay tuned!

Ferrari 250 Europa: Příběh prvního sériového Ferrari od Pininfariny

Spojení automobilky Ferrari s karosárnou Pininfarina trvalo dlouhá desetiletí. Prvním společně vyvinutým vozem byl luxusní model 250 Europa.

Číst celé

Ferrari Testarossa: Unikátní bylo i obutí

Zářivý červený lak Rosso Corsa, vyklápěcí světla a vidlicový dvanáctiválec uložený uprostřed. V osmdesátých letech byla Testarossa snem puberťáků, dnes se stává ceněným klenotem v automobilových sbírkách po celém světě.

Číst celé

JGTC/Super GT: Nejlepší okruhová série všech dob?

V nejprestižnějších japonských závodech jezdí nejrychlejší závodní auta ze všech s předobrazy v silničních modelech. Vozy evropských značek tu v nejrychlejší třídě vyhrály jen jednou.

Číst celé

TOP 5 nadupaných pickupů s DNA muscle cars

Ručička rychloměru se pohybuje ve vysokých hodnotách a korba je přitom naložená běžným nákladem. Asi takto bychom mohli jednoduše popsat pět nadupaných pickupů z Ameriky.

Číst celé

Bandama Rally 1972: Závod, který nikdo nedokončil

Ačkoli má téměř každá rally svého vítěze, v historii motorsportu se objevil jeden podnik, v němž neuspěl žádný z účastníků.

Číst celé

Honda S2000: Vysokootáčková nirvána bez střechy

Honda S2000 patří k nejpovedenějším autům, jaká kdy přišla z Japonska. Spolu s Mazdou MX-5 tvoří dvojici roadsterů, jenž slouží jako měřítka své kategorie.

Číst celé