Sbarro Super Eight: Brutální hot hatch s osmiválcem z Ferrari 308

Šílené Sbarro Super Eight se vyrobilo v jediném exempláři, který je poháněný uprostřed uloženým vidlicovým osmiválcem Ferrari 308 GTB o 260 koních.

Švýcarská společnost Sbarro se na autosalonu v Ženevě v roce 1984 vytáhla s novým brutálním sportovním hatchbackem Super Eight, který poháněla uznávaná technika Ferrari. Tvůrci se při vývoji inspirovali myšlenkou staršího a mnohem bláznivějšího Sbarro Super Twelve z roku 1981, podobně vypadajícího vozu s vidlicovým dvanáctiválcem Kawasaki.

Dvanáctiválec vznikl spojením dvou šestiválcových motorů Kawasaki, které byly namontovány na společnou klikovou skříň a společně dosahovaly výkonu 240 koní. Složitý motor byl v karoserii namontován příčně a hnací síla byla přenášena prostřednictvím primárního řetězového pohonu do dvou pětistupňových převodovek, které ovládala jedna řadicí páka.

Sbarro Super Twelve bylo extrémní i podle standardů Sbarro, s krátkými převody zvládalo bleskovou akceleraci a nejvyšší rychlost 200 kilometrů v hodině. Nízkou hmotnost zajišťovala konstrukce s trubkovým rámem a karoserií ze skelných vláken. Tuto konstrukční techniku Sbarro využívalo i při vývoji svých předchozích projektů.

Když se v roce 1984 představilo Sbarro Super Eight, bylo považováno za civilizovanějšího sourozence Super Twelve, a to navzdory skutečnosti, že vyvinulo o 20 koní vyšší výkon. Třílitrový motor V8 z Ferrari 308 GTB byl méně komplikovaný a se širší křivkou točivého momentu lépe vyhovoval pro ježdění na běžných silnicích.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Sbarro Super Eight je nezapomenutelné z mnoha důvodů, z nichž tím nejméně významným je skutečnost, že je zajímavou ukázkou automobilového designu z osmdesátých let. Zároveň je členem vzácné rodiny hatchbacků s motory uprostřed, které si v osmdesátých letech získaly obrovskou popularitu, částečně díky homologačním pravidlům rallye skupiny B.

V dnešní době není Sbarro tak dobře známé, jak by mohlo být. Tuto švýcarskou automobilku založil Franco Sbarro v roce 1971 a vždy to byla malá společnost, která se nebála vyrábět odvážná auta. Kromě ztřeštěných hatchbacků Super Eight a Super Twelve stojí za zmínku i modely jako Sbarro Espera ESP9, Sbarro Challenge I nebo Sbarro 4×4+2 Concept z roku 2018.

Uvnitř Sbarro Super Eight najdete interiér, který by ani v dobovém Ferrari nevypadal nevhodně. Výbavu tvoří dvojice sedadel, plně vybavená palubní deska a středová konzola s AM/FM rádiem a kazeťákem, popelníkem, zapalovačem cigaret a originální řadicí pákou s otevřenou kulisou, na jejímž druhém konci je pětikvalt z Ferrari 308.

Zadní okno je otevírací a uvnitř naleznete kobercové čalounění a rezervní pneumatiku, která je namontována na krytu motoru. Když je kryt motoru otevřený, odhaluje příčně uložený osmiválec Ferrari. Zavazadlový prostor je umístěný vpředu, ale nepojme nic většího než malé zavazadlo a kartáček na zuby.

Pokud byste chtěli přidat Sbarro Super Eight do své sbírky, jediný vyrobený exemplář hledá nového majitele. Prodává jej společnost Speed Eight Classics a v současnosti má najeto 27 243 kilometrů. Sbarro s holandskými registračními značkami nedávno prošlo údržbou, při níž dostalo nové rozvody a palivové potrubí. Prodejce bohužel neuvádí cenu.

Historie Golfu GTI. Co stálo za zrodem ikony?

Volkswagen Golf GTI se dlouhodobě těší oblibě zákazníků a je ideální kombinací auta na běžné i zábavné svezení. Znáte jeho dlouholetý příběh?

Číst celé

Dlouhá cesta ke Cayenne: Jak postupoval vývoj čtyřmístných Porsche

Čtyřmístná Porsche jsou dnes běžná, ale cesta k prvnímu sériově vyráběnému modelu byla dlouhá a trnitá. Představujeme historii prototypů vozů Porsche pro čtyři pasažéry.

Číst celé

Galerie: 10 skvělých starých reklam na Porsche

A je tu další galerie plná dobré reklamy na dobrá auta. Tentokrát Porsche.

Číst celé

Američané chtěli vyrobit Veyron už v 50. letech. Proč Argonaut neuspěl?

Americký vizionář se na konci 50. let odhodlal pro výrobu nejlepších aut na světě, ale nakonec jej zradili investoři. Obávali se, že by naštvali Ameriku.

Číst celé

Stylová reklama na Audi RS2 Avant byla natočena po 25 letech

Audi RS2 Avant slaví 25. výročí od svého vzniku v zábavné televizní reklamě, která byla natočena až dnes.

Číst celé

Ferrari 250 Europa: Příběh prvního sériového Ferrari od Pininfariny

Spojení automobilky Ferrari s karosárnou Pininfarina trvalo dlouhá desetiletí. Prvním společně vyvinutým vozem byl luxusní model 250 Europa.

Číst celé