Jaguar XJ220 Pininfarina Speciale: Unikát na přání brunejského sultána

Brunejský sultán a jeho bratr si v letech 1992 až 1995 koupili celkem 20 Jaguarů XJ220. Ten dvacátý se od všech ostatních odlišoval unikátním designem od Pininfariny.

Brunejský sultán Hassanal Bolkiah a sultánův bratr princ Jefri Bolkiah v 80. a 90. letech nakoupili obrovskou flotilu luxusních a exotických automobilů. Oba bratři vydělali extrémní množství peněz prodejem brunejských zásob zemního plynu a ropy a neplánovaně pomohli britským automobilkám jako Aston Martin, Bentley a Rolls-Royce v těžkých časech hospodářské krize.

Členům brunejské královské rodiny však nestačily obyčejné luxusní modely, které si normálně kupovali milionáři z celého světa, ale objednávali si jedinečné přestavby s unikátními vlastními karoseriemi. Až do 50. let bylo možné koupit samostatný podvozek vozu a nechat si navrhnout karoserii svým oblíbeným karosářem, ale s blížícím se koncem 20. století se tento trend vytrácel. Legalizace unikátních vozů už byla mnohem složitější, s čímž rostly ceny za vývoj jedinečných exkluzivních vozů.

K doplnění obrovského počtu běžných Jaguarů si v letech 1992 až 1995 našlo cestu do brunejské královské garáže 20 exemplářů supersportu XJ220, k nimž patřilo 18 standardních sériových modelů, závodní XJ220-C z Le Mans z roku 1993 a jedinečný silniční vůz se zakázkovou karoserií Pininfarina. Vzácný vůz s italskou karoserií byl postaven na podvozku z roku 1992 s číslem SAJJEAEZ7AX220889.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Jaguar XJ220 Pininfarina Speciale následoval tradici unikátů pro brunejskou královskou rodinu a mimo přepracovaného exteriéru a interiéru měl i řadu technických vylepšení. Nejpozoruhodnějším technickým řešením vozu je převodovka Williams F1 s řazením pádly pod volantem spolu s posilovačem řízení, vylepšeným chladicím systémem a přepracovanou elektrikou. Inženýrský dohled nad vývojem vozu zajišťovala turínská společnost Italtecnica, která pravidelně prováděla práce na prototypech značek jako Ferrari, Maserati, Pininfarina a Bertone.

Studio Pininfarina navrhlo kompletně nový vzhled s agresivnějšími křivkami a pevnými předními světlomety namísto skrytých. Kabina supersportu s dvoudílnými bočními okny byla zúžena směrem dozadu a na zádi se objevilo elegantní křídlo se širokým světlometem a velkým nápisem Jaguar pod ním. Karoserie, jejíž panely dodala společnost Coggiola z Turína, byla nalakována do tmavě zelené metalízy.

V interiéru nezůstalo nic z produkčního Jaguaru XJ220 – sedadla, palubní deska, centrální konzola, volant a panely dveří byly zcela nové. Interiér byl čalouněný zelenou a černou kůží, kterou doplňovala tmavá alcantara. Přístrojový štít zdobily budíky s bílým pozadím.

Kromě výše zmíněných technických směn si Jaguar XJ220 od Pininfariny zachoval standardní mechanickou specifikaci. Základem vozu byl hliníkový voštinový monokok s dvojitým lichoběžníkovým zavěšením, plynovými tlumiči Bilstein s vinutými pružinami a stabilizátory. Brzdový systém AP Racing byl vybavený hliníkovými čtyřpístkovými brzdiči a ventilovanými kotouči o průměru 330 mm vpředu a 300 mm vzadu. Kola Speedline Corse o rozměrech 17×9 palců a 18×14 palců byla obutá do pneumatik Bridgestone Expedia.

Vidlicový šestiválec Jaguar se zdvihovým objemem 3 498 cm3 byl vybavený dvěma turbodmychadly Garrett T03, dvojicí mezichladičů vzduch-vzduch, vícebodovým vstřikováním s dvojitými vstřikovači a elektronickým řízením motoru Zytek. Motor o výkonu 542 koní při 7 200 ot./min a točivém momentu 644 Nm při 4 500 ot./min. byl také vybavený dvěma katalyzátory a mazáním se suchou skříní.

Jaguar XJ220 Pininfarina Speciale byl dokončen v roce 1995. Jakmile dorazil do brunejské královské garáže, už jí nikdy neopustil.

Ferrari 250 GT SWB Breadvan: Pomsta za odmítnuté 250 GTO

Vlivný podnikatel Giovanni Volpi byl podporovatelem továrny Automobili Tourismo Sport, jíž založili bývalí zaměstnanci Enza Ferrariho. Ferrarimu se to pochopitelně nelíbilo a rozhodl se, že Volpimu nedodá jeho objednané Ferrari 250 GTO. Vznešený Ital se proto rozhodl postavit daleko lepší auto a jeho vývojem pověřil talentovaného inženýra Giotta Bizzarriniho. Výsledkem jeho snažení se stal závodní speciál známý jako „Breadvan“.

Číst celé

Jaguar XJ220 Pininfarina Speciale: Unikát na přání brunejského sultána

Brunejský sultán a jeho bratr si v letech 1992 až 1995 koupili celkem 20 Jaguarů XJ220. Ten dvacátý se od všech ostatních odlišoval unikátním designem od Pininfariny.

Číst celé

Reklamy z minulosti: Takhle se upravovala francouzská auta v 50. letech

V 50. letech minulého století nabízely francouzské společnosti téměř nepřebernou nabídku vylepšení pro běžné automobily. Nechyběl mezi nimi ani lepší karburátor pro legendární Kachnu.

Číst celé

Do výroby BMW M3 Touring chyběl jen kousek

Inženýři BMW o em-trojku s velkým kufrem zabojovali poctivě, ale nestačilo to.

Číst celé

Bugatti 1300 Concept: Bráška EB110 měl konkurovat Mazdě MX-5

Může se to zdát jako šílený nápad, ale Bugatti, tehdy vlastněné mužem jménem Romano Artioli, se skutečně rozhodlo, že postaví soupeře pro úspěšnou Mazdu MX-5.

Číst celé

Ferrari 575M s manuálem je důvod, proč existují sny

Zvuk atmosférického vidlicového dvanáctiválce je jen těžko překonatelný.

Číst celé