Ferrari FZ93: Stylingové cvičení Zagata bylo inspirací pro Ferrari Enzo

Ferrari FZ93 vzniklo jako oslava návratu slavného inženýra do vedení společnosti Zagato a inspirovalo budoucí modely Ferrari.

Italský automobilový návrhář Ercole Spada se v prosinci 1992 po více než dvou desetiletích znovu ujal pozice vedoucího designéra karosárny Zagato. Během svého prvního působení v milánské společnosti v letech 1960 až 1969 byl zodpovědný za vznik nádherných vozů jako Aston Martin DB4 GT Zagato nebo Alfa Romeo TZ. Na oslavu návratu legendárního návrháře se Zagato pustilo do ambiciózního projektu, kterým bylo přepracování designu uznávaného Ferrari Testarossa od Pininfariny.

Nový projekt Formula Zagato 1993 (FZ93) založený na Ferrari 512 TR sloužil jako stylingové cvičení a ukázka nejnovějších technologií. Jak už název vypovídá, hlavní inspirací byl moderní design monopostů Formule 1. Nejvýraznějším prvkem převzatým z královské disciplíny motorsportu byl nos mezi vyklápěcími předními světlomety. Zbarvení FZ93 se inspirovalo Ferrari 643 F1 z roku 1991 a vytvářelo kontrast mezi červeným lakem a uhlíkovými vlákny.

Křivky přední části a boků převzaté z Formule 1 byly začleněny do odváženého designu s mnoha ostrými úhly. Projekt FZ93 trochu připomínal Spadovu předchozí práci pro Zagato, kterou byla Alfa Romeo Junior Zagato. Na FZ93 ale bylo více, než jen dramatický design. Sofistikovaný přední nárazník tvořil přední část podběhu kola, takže dokázal zmírnit škody při případném čelním nárazu. Na střeše projektu FZ93 nemohla chybět dvojice bublin, typický podpis karosárny Zagato.

Futuristický design FZ93 byl během představení na Ženevském autosalonu v roce 1993 ohodnocen smíšenými reakcemi. Částečně to bylo způsobeno tím, že Spada zbytečně spěchal, aby dokončil vůz včas. V následujících měsících auto přepracoval, navrhl nový přední nárazník a upravil koncová světla. Design byl podstatně jednodušší a některé dříve viditelné karbonové části karoserie byly nalakovány na červeno. Upravené auto bylo na počest tvůrce znovu představeno a pojmenováno jako Ferrari ES1.

Odvážný prototyp se později proslavil jako Ferrari FZ93, a přestože se nezapsal do historie jako klasika designu, významně inspiroval designéry Ferrari pro nadcházející roky. Nosem ve stylu Formule 1 se inspirovali designéři Pininfariny při navrhování Ferrari Enzo a různé prvky si vypůjčili i návrháři jiných supersportů. Ercole Spada dokázal upravit velkou Testarossu tak, aby vypadala relativně malá a úzká. Po představení FZ93 následovalo několik dalších Ferrari s karoserií od Zagata a spolupráce obou společností nakonec vyvrcholila omezenou produkcí Ferrari 575 GTZ.

Po výstavách v letech 1993 a 1994 bylo Ferrari FZ93/ES1 vystaveno v muzeu společnosti Zagato. V průběhu let bylo ukázáno na veřejných výstavách jako Concorso d’Eleganza Villa d’Este a Goodwood Festival of Speed. Krátce poté, co bylo vystaveno v Goodwoodu, bylo nabízeno německým prodejcem za přibližně 1 milion euro, ale v současnosti se opět nachází v muzeu Zagata.

BMW M1 během montáže cestovalo přes půl Evropy

Legendární BMW M1 mělo původně vzniknout za pomoci Lamborghini, ale z finančních důvodů se tomu nakonec nestalo. I přesto byl první supersport BMW úspěšný.

Číst celé

Temple of Speed vyhraje Le Mans!

Před pár hodinami se jel vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans, což nás donutilo k přemýšlení, jak bychom se mohli zúčastnit. A levně.

Číst celé

5 věcí, které vás dostanou při první návštěvě Nürburgringu

Nürburgring není pouze o ježdění. Místní jím doslova žijí, což každého benzínového nadšence doslova pohltí a už nikdy nepustí.

Číst celé

Příběh závodního Mercedesu-Benz W154 ze sbírky Národního technického muzea

Každé auto, stejně jako každý člověk, má svůj tajemný příběh. Už jste někdy stáli v muzeu nad nějakým exponátem a říkali si: „Sakra, co má tohle auto asi za sebou?“ Podobnou otázku jsme si položili, když jsme v Národním technickém muzeu stáli nad jedním historickým závodním Mercedesem.

Číst celé

Ferrari 250 GT SWB Breadvan: Pomsta za odmítnuté 250 GTO

Vlivný podnikatel Giovanni Volpi byl podporovatelem továrny Automobili Tourismo Sport, jíž založili bývalí zaměstnanci Enza Ferrariho. Ferrarimu se to pochopitelně nelíbilo a rozhodl se, že Volpimu nedodá jeho objednané Ferrari 250 GTO. Vznešený Ital se proto rozhodl postavit daleko lepší auto a jeho vývojem pověřil talentovaného inženýra Giotta Bizzarriniho. Výsledkem jeho snažení se stal závodní speciál známý jako „Breadvan“.

Číst celé

Nissan 200 SX S14 díl 1.: Čtyři roky s dvoukilem

Kupovat japonské auto v Německu je dobrý nápad, ale nejde udělat kšeft, když jde Turek na oběd.

Číst celé