Martini Racing ikonou motorsportu

Zapamatovatelná zbarvení k motorsportu patří a mnohdy se vryjí hluboko do naší paměti. Martini Racing je dobrým příkladem.

Ano, závodní automobily se zbarvením Martini Racing jsou v globálním měřítku skutečným fenoménem a skutečně uctívaným kultem. Jsou legendární, ikonické, posvátné. Jsou to benzínové modly a všichni je milujeme. Pojďme se na chvíli přenést do jiného světa. Přinášíme náladovou fotogalerii s velkou řadou vozů, které byly červeno modrými polepy poctěny. Užijte si množství snímků, které ve vás vyvolají možná snění, možná vzpomínání, možná nostalgii, ale doufáme, že vám především zpříjemní zbytek dne a naladí dobrou náladu.

Vše začalo sponzorským programem v roce 1968 při menším podniku na Hockenheimu. Martini Racing je ve světě automobilů a motorsportu pojem především díky partnerství s továrním týmem Porsche Motorsport. Vůbec prvním vozem, který nesl na startu „zástavu“ Martini Racing, bylo Porsche 907. Dvě auta v roce 1969 odjela několik závodů. Největší boom pak přišel na začátku 70. let, kdy Porsche na plné čáře vítězilo se svým novým prototypem 917. V roce 1971 vyhráli 24h Le Mans, v roce 1973 získaly vozy Porsche 911 RS vítězství na Targa Florio, další výhry přišly znovu v Le Mans v roce 1976 a 1977 s Porsche 936. Mnoho dalších úspěchů ve zlatých sedmdesátkách získaly i legendy 935 a RSR Turbo.

Od roku 1981 do roku 1986 trvalo partnerství Martini Racing se značkou Lancia. V tomto období zdobily klukovské pokoje plakáty s vozy Lancia Beta Monte Carlo Group 5, Lancia LC1 Group 6 nebo Lancia LC2 Group C. Lancia se ale také přeorientovala na rally a tak mohly legendární zbarvení obléknout i speciály Delta S4 Group 5, 037 Group B a Delta HF Integrale EVO Group 4.

Formule 1 jakožto královna motorsportu byla s Martini Racing taktéž spjata. Sponzoring začal v roce 1972 u týmu Tecno, nicméně monopost PA 123 nebyl zrovna konkurenceschopný a tak bylo partnerství již v roce 1973 u konce.

Na plno se Martini Racing vrátilo v roce 1975. Tehdy byla podepsána smlouva s Bernie Ecclestonem, který byl majitelem týmu Brabham. Monopost BT44B měl ještě bílé lakování, ale později Brabham vyvinul monoposty BT45 a BT45B. Ty měly dvanáctiválce Alfa Romeo a nové zbarvení Rosso Corsa. Během této doby zde závodily legendy jako Carlos Reutemann, Hans-Joachim Stuck a další.

V letech 78 a 79 byl nakrátko při životě kontrakt s Colinem Chapmanem a jeho Lotusem, ale vše se zvrtlo, když Colin pro rok 1979 připravil bezkřídlový Lotus 80 a ukázalo se, že ten nemá žádný potenciál vítězit. Přítlačný efekt naprosto ovládl F1. Chapman měl sice technologicky stále navrch, udělal však chybu, když odmítl velká přítlačná křídla. Auto nedosáhlo jediného vítězství a Martini bylo pryč.

Po malé spolupráci s týmem Scuderia Ferrari v roce 2006 se zbarvení Martini Racing objevuje ve Formuli 1 i v dnešních dnech, kdy v jeho barvách jezdí stáj Williams F1.

Pokud jde o mistrovství světa v rally, zde byl posledním vozem v oficiálním zbarvení Martini Ford Focus WRC. Piloty jistě nemusíme připomínat – Carlose Sainze, Colina McRae (R.I.P.), i Markko Märtina všichni dobře znáte.

V historii závodů cestovních vozů je dobře známá Alfa Romeo 155 V6 TI, s jejíž vývojem Martini pomáhalo. Od italského touring car šampionátu vedla cesta až k DTM, ale tam to bohužel také skončilo.

Zbarvení Martini Racing je v dnešních dnech vzácností, ale Porsche samotné vzpomíná na svou bohatou závodní historii a nabízí ikonické polepy na své vozy. V těchto barvách bylo vyrobeno i několik exemplářů silničního hybridního hypersportu 918 Spyder. Modročervené polepy jsou ve světě motorsportu stejně legendární, jako černozlaté schéma tabákové firmy a výrobce alkoholu John Player Special.

Koenig Specials: Tovární Ferrari byla příliš pomalá

Bláznivě široké bodykity se v posledních letech rozšířily po celém světě hlavně z malého Japonska, kde sídlí společnosti jako Liberty Walk, Rocket Bunny či RAUH-Welt Begriff. Ve druhé polovině minulého století se tímto směrem úprav ale vydali i v Německu.

Číst celé

Zvláštní auta jsou mi bližší než racionální volba

Zajímavá a nezvyklá auta jsou nákladná na provoz, ale to některé z nás nedonutí, abychom po nich přestali toužit.

Číst celé

Ford Mustang mohl být první běžnou čtyřkolkou

Legendární americký sporťák s pohonem všech kol? Ano, i to byla myšlenka lidí z Fordu v době, kdy Mustang zažíval boom.

Číst celé

Zkoušíme nový formát. Poslechněte si nás jako podcast

Natočili jsme pilotní díl podcastu. Prostě jsme to museli zkusit. Teď uvidíme, zda je to váš šálek kávy.

Číst celé

Ferrari 250 LM: Poslední Ferrari historie, které vyhrálo Le Mans

Ferrari vyrobilo pouze 32 exemplářů typu 250 LM. Záměrem bylo přenést technologie prototypů do automobilových závodů třídy GT.

Číst celé

Dodge Charger: Z Detroitu do Hollywoodu

Úspěšná druhá generace oblíbeného muscle caru, za jehož úpadkem nakonec stál jeho vlastní bratr.

Číst celé