Jaká zajímavá auta jezdila na českých silnicích v 90. letech?

Nadšenecký instagramový profil @90sczechroads mapuje motorismus na českých silnicích 90. let

Devadesátky. Sladké období po revoluci plné naděje a nových aut, která se tu předtím nemohla objevit a prodávat. Doba, kdy turbodmychadla svištěla a nikdo neřešil jejich prodlevu. První dekáda, kdy počítače pořádně promluvily do vývoje aut, ale neokrádaly nás o řidičské zážitky. Není divu, že právě 90. léta zůstala u mnoha lidí zaryta jako ta nejlepší léta. Vyzpovídali jsme tvůrce nového instagramového projektu @90sczechroads, který se právě tomuto období věnuje. Tedy, objevují se na něm i fotografie pořízené krátce po přelomu tisíciletí, ale zásadní kritérium je, že auta nesmí mít registrační značky s modrým pruhem Evropské unie, které jsou povinná pro všechna auta zaregistrovaná od roku 2004. Kromě běžných aut z ulice v galerii profilu naleznete i závodní vozy.

Proč zrovna 90. léta a s čím je máš spojené?

Já sám jsem ročník 1998, proto toto období pro mě znamená především období mého narození. Nicméně před 8 lety se mi změnil život, když jsem začal tuto dobu studovat. Jel jsem na výlet (tehdy ještě s mými rodiči) a v rádiu začala hrát píseň Be my lover od skupiny La Bouche z roku 1995. Ten rytmus, instrumentální zpracování a silný hlas zpěvačky mě nějakým způsobem očaroval a začal jsem se více zajímat o hudbu z tohoto období. Za posledních 8 let se to rozvinulo ve volnočasové studium historie 80. a 90. let – zajímá mě především hudba, společenské a historické události, politika, automobily a architektura. Asi je to úchylka.

90. léta 20. století nebyla (z globálního hlediska) nijak zajímavým obdobím. Samozřejmě, svět v plné síle zasáhla legendární éra JDM aut, která byla tak významná, jako např. šedesátá a sedmdesátá léta automobilismu v USA a Evropě. Z českého hlediska to ale bylo obdobím nastupujícího kapitalismu a jeho možností. Na tom se mi líbí, jak se někteří lidé nebáli a koupili si auto, o kterém si za socialismu mohli nechat jen zdát. Vždycky mi dělá radost, když vidím nějakou starou fotografii, když si v raných 90. letech někdo koupil něco opravdu neobvyklého.

Jak získáváš fotografie a informace?

Po zdrojích pátrám všude možně na internetu, zdrojů je opravdu dost. Stačí zadat jen správné parametry do Google. Problém dnešní doby je, že mnoho lidí neumí vyhledávat. Díky tomu, že vím, kam kouknout, vyplňuji „díru na trhu“. U většiny fotografií uvádím zdroj, protože nechci někoho poškodit. A třeba data vydání SPZ se dají ověřit jednoduše přes internetové stránky České kanceláře pojistitelů.

Pamatuješ si okamžik kdy sis řekl, že založíš stránku @90sczechroads?

Byly to dva klíčové okamžiky. První byl, když jsem sledoval obsah stránky @touge_era, kterou vede můj velmi dobrý kamarád. Viděl jsem, že lidi baví staré JDM fotky ze 70., 80. a 90. let. Druhý byl, když mi můj další blízký kamarád řekl, že jeho otec vlastnil v 90. letech Mitsubishi 3000 GT (fotka je na stránce). Ta představa toho, že lidi tu jezdili ve stodvacítkách a Feliciích a jeho otec jel v takovém dělu, byla opravdu fascinující. Tak jsem začal na internetu hledat více a v českém kontextu to tady prostě chybělo.

Jaká kritéria máš na výběr fotek, kromě toho aby auta měla staré SPZ?

Kritérií je více – samozřejmě fotky z filmu jsou prokazatelné svým vzhledem (sám na film fotím – proto dokážu rozeznat odporný filtr z aplikace Hujicam a další podobné). Potom samozřejmě stará SPZ (okresní značení) nebo nová, vydaná do 1. května 2004 (bez EU proužku), ta totiž vyznačuje tu dobu těch raných nultých let. Většinou se fotka z filmu pozná a je uvedeno, kdy byla vyfocena. U digitálních fotek to stejné – nízká kvalita fotky je také samozřejmě vidět, ale většinou je i uvedeno datum, kdy byla přidána nebo vyfocena. Nejnovější fotka na mém profilu je z roku 2007.

Plánuješ ukazovat fotky i jinde než na Instagramu?

Stávající koncept bude fungovat delší dobu beze změn. Vznikl požadavek, zdali bych nezaložil i doprovodnou facebookovou stránku, aby i fanoušci mimo Instagram mohli vidět, komentovat a sdílet příspěvky, které přidávám. Facebookovou stránku plánuji založit až společně dosáhneme 1 000 sledujících a bude sloužit jen jako duplikace příspěvků z Instagramu. Cílem této stránky je složit mozaiku vzpomínek a útržků z minulosti, vzdát hold lidem, kteří tvrdě pracovali na svých autech a dnes už jsou jejich kousky v zapomnění.

Jak mohou přispět naši čtenáři?

Určitě, v mnoha formách. Videa z DVD tak VHS a nejen to, sháním i staré fotografie (dle kritérií psaných výše). Pokud má někdo VHS, jsem z Prahy, mám nástroje na domácí digitalizaci, mohu VHS převést do digitální podoby a sdílet. Nechť mě kdokoli kontaktuje na emailu: 90sczechroads@gmail.com .

Tak to vidíte, na @90sczechroads se spojují auta a zajímavá atmosféra tehdejší doby. Rádi vidíme, že se tomuto někdo věnuje a že každý můžeme přispět vzpomínkami z dob, kdy benzín stál zlomek a naše oblíbená auta byla o mnoho mladší.

Nissan 200 SX S14 díl 1.: Čtyři roky s dvoukilem

Kupovat japonské auto v Německu je dobrý nápad, ale nejde udělat kšeft, když jde Turek na oběd.

Číst celé

Ferrari 250 GT SWB Breadvan: Pomsta za odmítnuté 250 GTO

Vlivný podnikatel Giovanni Volpi byl podporovatelem továrny Automobili Tourismo Sport, jíž založili bývalí zaměstnanci Enza Ferrariho. Ferrarimu se to pochopitelně nelíbilo a rozhodl se, že Volpimu nedodá jeho objednané Ferrari 250 GTO. Vznešený Ital se proto rozhodl postavit daleko lepší auto a jeho vývojem pověřil talentovaného inženýra Giotta Bizzarriniho. Výsledkem jeho snažení se stal závodní speciál známý jako „Breadvan“.

Číst celé

Pablo Escobar byl závodník, kterého byste nechtěli předjet

Nejslavnější obchodník s drogami byl nadšeným závodníkem, jehož úspěchy byly kromě jiného dosaženy i zastrašováním.

Číst celé

První poválečný závod na Bathurstu v roce 1946. Podívejte se na unikátní záznam

Austrálie se po válce vracela do normálního života, k čemuž patřilo i automobilové závodění. Podívejte se na unikátní záběry z prvního závodu na slavném okruhu Mount Panorama.

Číst celé

Porsche 914: Volkswagen zradil kvůli směšnému názoru nového šéfa

Vývoj a prodej typu 914 mohl být pro Porsche úspěšnou spoluprací s Volkswagenem. Změny ve vedení lidové značky však zajistily pouze jednostranný úspěch. Důvod podrazu ze strany Volkswagenu byl směšný.

Číst celé

Sportovně laděná osmdesátá léta. Na tahle auta svět zapomněl

Osmdesátky přinesly hroznou módu, velké množství hudebních pecek a sportovně laděná hranatá auta. Jenže automobilový svět na některá z nich zapomněl, takže jsme se rozhodli oprášit pět z nich.

Číst celé