Maserati 5000 GT: Spojení přání Šáha z Persie a snu konstruktéra

Maserati 3500 GT změnilo filosofii automobilky, ale některým zákazníkům nestačilo. Italská továrna kvůli nim vyvinula vytříbené kupé, o které ale nebyl velký zájem.

Zavedením modelu 3500 GT v roce 1957 se Maserati téměř přes noc přeměnilo z výrobce závodních a zakázkových silničních vozů na běžného výrobce vyššího objemu automobilů. I když tím skončilo dlouhou a bohatou tradici, byl to nevyhnutelný krok vstříc dalšímu přežití společnosti. Inženýři využili svých bohatých zkušeností, aby zajistili, že 3500 GT nepoškodí pověst dřívějších slavných vozů.

Někteří starší zákazníci ale požadovali exkluzivnější vůz, než jakým bylo 3500 GT vyráběné ve velkých počtech. Největší podněty k vývoji nového modelu vysílal Šáh z Persie Mohammad Reza Pahlavi. Požadavkům začal naslouchat hlavní inženýr společnosti Giulio Alfieri, který snil o kombinaci podvozku 3500 GT a závodního motoru V8. Vhodný motor už dokonce existoval, protože poháněl úspěšný závodní vůz 450S, jež v roce 1957 vyhrál vytrvalostní závod Sebring 12 Hours.

Zájem Šáha přesvědčil majitele společnosti Maserati, rodinu Orsi, aby dali zelenou vývoji prestižnějšího modelu. Výsledné auto už existovalo v Alfieriho hlavě, který jej dokázal jednoduše zrealizovat. Podle původní myšlenky použil podvozek 3500 GT, jež byl vyztužený v důležitých místech, aby zvládl další zátěž. Mezi velké změny patřily větší kotoučové brzdy vpředu a bubnové brzdy vzadu, ale ty byly později vyměněny za kotoučové.

Nejvíce času Alfieri strávil úpravami vidlicového osmiválce, aby byl použitelný na běžných silnicích. Nejvýznamnější změnou bylo zvýšení zdvihového objemu na pět litrů, čehož bylo dosaženo větším vývrtem válců. Většina závodních prvků, k nimž patřily vačkové hřídele poháněné ozubenými koly, bylo zachováno. Vidlicový osmiválec krmený čtveřicí karburátorů Weber zpočátku produkoval působivých 350 koní, ale později byl přiškrcen na 325 koní při 5 500 otáčkách za minutu, aby byl více spolehlivý.

První podvozek s názvem 5000 GT byl odeslán do dílen Carozzeria Touring, kde vznikla elegantní karoserie. První dokončený vůz s bohatými doplňky měl exteriér a interiér ozdobený zlatem a krásným dřevem. Exkluzivní Maserati se poprvé představilo veřejnosti na autosalonu v Turíně v roce 1959, ale přitahovalo pouze malý zájem zákazníků. V roce 1960 byl vyroben pouze jeden další exemplář.

Maserati se nevzdalo. Alfieri začal pracovat na dalších vylepšeních pro rok 1961. Největší pozornost byla upírána k vidlicovému osmiválci s přepracovaným poměrem vrtání a zdvihu, čímž vznikl mnohem ostřejší motor. Karburátory Weber zůstaly v nabídce, ale Alfieri při modernizaci použil nejnovější systém vstřikování paliva Lucas. Prototypový motor byl schopný vyvinout nejvyšší výkon až 340 koní.

V roce 1961 Maserati poslalo upravené podvozky 5000 GT všem italským karosárnám, následkem čehož vznikla široká škála designů karoserií, z nichž si zákazníci mohli vybírat. Giovanni Michelotti byl nejúspěšnější. Jím navržené tvary, přezdívané „Indianapolis“, pro karosárnu Allemano obléklo celkem 18 ze všech 34 vyrobených Maserati 5000 GT.

Výroba revidovaného Maserati 5000 GT oficiálně skončila v roce 1964, ale v roce 1965 vzniklo další auto za použití stávajícího podvozku a poslední bylo vyrobeno v roce 1966. Se skončením produkce 5000 GT skončila i zakázková výroba Maserati, protože všechny následující Maserati byly vyráběny „hromadně“. Alfierim přepracovaný vidlicový osmiválec se používal i nadále a objevil se pod kapotou modelů Ghibli a Bora.

Poznejte příběh Maserati 3500 GT, které zachránilo značku Maserati.

Peugeot 205 GTi: Malá (ne)řízená střela

Osmdesátá léta se v automobilovém průmyslu nesla v duchu rostoucí popularity rychlých hatchbacků. Volkswagen Golf GTI bývá často označován jejich otcem a prťavý Peugeot by mohl být jejich matkou. Více jak čtvrtstoletí starý hot hatch dodnes funguje jako měřítko pro téměř všechny ostré hatchbacky.

Číst celé

MG F: Je to o srdci

Roadster s motorem uprostřed, který je méně známou součástí své kategorie. Jak se s ním žije?

Číst celé

BMW Z3: Splněný sen nejen Jamese Bonda

Petr se rozhodl, že se s námi podělí o zážitky se svým vytouženým BMW Z3. Jaký tedy je možný konkurent Miaty?

Číst celé

Zachránci před bankrotem. Vznik těchto 3 aut byl důležitý

Trojice vozů, které pomohly automobilkám v úspěšném boji s finančními problémy. Jaké modely zachránily Aston Martin, Lamborghini a Porsche?

Číst celé

Poznejte ostrov Man a poslechněte si přitom Mustang Bullitt

Ford pokračuje v seriálu o nejlepších silnicích v Evropě. Tentokrát předvedl nový Mustang Bullitt na trati motocyklového závodu Isle of Man Tourist Trophy.

Číst celé

Ferrari F430: První osmiválcové Ferrari pro každý den ve 21. století

Osmiválcová Ferrari s motorem uprostřed jsou u zákazníků velmi oblíbená. Skvělý design, silný motor, výborné jízdní vlastnosti a aura italské značky se vzpínajícím se koněm ve znaku.

Číst celé