Lee Iacocca zemřel ve věku 94 let. Prosadil Mustang a zachránil Chrysler

Lee Iacocca byl charismatický manažer amerických automobilek, který značně pomohl vzniku legendárního Fordu Mustang a později zachránil Chrysler před bankrotem.

Svět obletěla velmi smutná zpráva. Zemřel Anthony „Lee“ Iacocca, muž, který v šedesátých letech přesvědčil Henryho Forda II., aby schválil sériovou výrobu Fordu Mustang. Zcela novému vozu pro mladé, který vznikl na podvozkové platformě Fordu Falcon, vedení automobilky příliš nevěřilo, ale Iacocca tušil jeho úspěch.

Ford Mustang vznikal v první polovině šedesátých let, kdy společnost Ford Motor Company procházela krizí, během níž si nemohla dovolit riskovat. Lee Iacocca nepřestával naléhat na Henryho Forda II., který u jednoho z prototypů nakonec řekl: „Pánové, já tu zatracenou věc schválím, abych se vás zbavil, ale… musíte ji prodat. Jde o vaše krky.“

Krátce po oficiálním představení na autosalonu v New Yorku dne 17. dubna 1964 se z Mustangu stal okamžitý hit. Ford do nového modelu investoval mnoho peněz a už v den odhalení se u každého prodejce ve Spojených státech amerických nacházel alespoň jeden exemplář, který si potenciální zákazníci mohli osahat a prohlédnout.

Už po pouhém roce a půl od uvedení na trh byl prodán miliontý exemplář, což je neuvěřitelný úspěch i podle dnešních měřítek. Ford Mustang navíc založil kategorii amerických vozů „pony car,“ mezi něž se o několik let později zařadil například i Chevrolet Camaro, který vznikl, aby konkuroval právě Mustangu.

Lee Iacocca později navrhl i katastrofální Ford Pinto a v sedmdesátých letech odešel z Fordu do Chrysleru, kde sehrál klíčovou roli při záchraně krvácející společnosti. Ford původně odmítl jeho nápad „Mini-Max,“ který mohl zrealizovat až v Chrysleru. Výsledkem jeho projektu byly minivany Dodge Caravan a Plymouth Voyager, jež byly uvedené na trh v roce 1983.

Díky úspěchu rodinných vozů a dalších modelů založených na platformě Chrysler K-car se společnosti podařilo drasticky snížit náklady, začít opět vydělávat a splatit půjčky financované americkou vládou dříve, než bylo plánováno. I díky tomu si Chrysler mohl dovolit pozdější vývoj vozů jako Dodge Viper a záchranu značky Lamborghini.

Lee Iacocca byl jedním z nejdůležitějších představitelů automobilového průmyslu. Zemřel ve věku 94 let kvůli komplikacím Parkinsonovy nemoci ve svém domě v kalifornském Bel Air.

Stylová reklama na Audi RS2 Avant byla natočena po 25 letech

Audi RS2 Avant slaví 25. výročí od svého vzniku v zábavné televizní reklamě, která byla natočena až dnes.

Číst celé

Shelby GT350: Nejrychlejší auto na světě je to z půjčovny

První Shelby Mustang navázal na úspěchy divoké Cobry a stal se natolik úspěšný na okruzích, že si jej lidé půjčovali u Hertze jen kvůli tomu, aby mohli závodit.

Číst celé

Rudolf Uhlenhaut: Brilantní inženýr Mercedesu a otec legendárního Gullwingu

Rudolf Uhlenhaut byl šikovný inženýr, který se nebál posadit za volanty závodních vozů, na jejichž vývoji usilovně pracoval.

Číst celé

Chevrolet Corvette XP-819: Lodní motor za zadními koly

Špióni v automobilovém průmyslu stále častěji hledají informace o vývoji Chevroletu Corvette s motorem uprostřed. Podobný prototyp s motorem za zády americká značka zkusila již v šedesátých letech.

Číst celé

Mazda Parkway 26 Rotary: Vzácný wankelový autobus pro 26 lidí

Autobus pro 26 cestujících, který poháněl legendární dvourotorový wankel 13B. Dnes je extrémně vzácný.

Číst celé

Je vaše auto určitě vaše?

Tesla vás má v hrsti, ikdyž jste od ní za své peníze koupili celé jedno jejich auto. Je to fér?

Číst celé