Lee Iacocca zemřel ve věku 94 let. Prosadil Mustang a zachránil Chrysler

Lee Iacocca byl charismatický manažer amerických automobilek, který značně pomohl vzniku legendárního Fordu Mustang a později zachránil Chrysler před bankrotem.

Svět obletěla velmi smutná zpráva. Zemřel Anthony „Lee“ Iacocca, muž, který v šedesátých letech přesvědčil Henryho Forda II., aby schválil sériovou výrobu Fordu Mustang. Zcela novému vozu pro mladé, který vznikl na podvozkové platformě Fordu Falcon, vedení automobilky příliš nevěřilo, ale Iacocca tušil jeho úspěch.

Ford Mustang vznikal v první polovině šedesátých let, kdy společnost Ford Motor Company procházela krizí, během níž si nemohla dovolit riskovat. Lee Iacocca nepřestával naléhat na Henryho Forda II., který u jednoho z prototypů nakonec řekl: „Pánové, já tu zatracenou věc schválím, abych se vás zbavil, ale… musíte ji prodat. Jde o vaše krky.“

Krátce po oficiálním představení na autosalonu v New Yorku dne 17. dubna 1964 se z Mustangu stal okamžitý hit. Ford do nového modelu investoval mnoho peněz a už v den odhalení se u každého prodejce ve Spojených státech amerických nacházel alespoň jeden exemplář, který si potenciální zákazníci mohli osahat a prohlédnout.

Už po pouhém roce a půl od uvedení na trh byl prodán miliontý exemplář, což je neuvěřitelný úspěch i podle dnešních měřítek. Ford Mustang navíc založil kategorii amerických vozů „pony car,“ mezi něž se o několik let později zařadil například i Chevrolet Camaro, který vznikl, aby konkuroval právě Mustangu.

Lee Iacocca později navrhl i katastrofální Ford Pinto a v sedmdesátých letech odešel z Fordu do Chrysleru, kde sehrál klíčovou roli při záchraně krvácející společnosti. Ford původně odmítl jeho nápad „Mini-Max,“ který mohl zrealizovat až v Chrysleru. Výsledkem jeho projektu byly minivany Dodge Caravan a Plymouth Voyager, jež byly uvedené na trh v roce 1983.

Díky úspěchu rodinných vozů a dalších modelů založených na platformě Chrysler K-car se společnosti podařilo drasticky snížit náklady, začít opět vydělávat a splatit půjčky financované americkou vládou dříve, než bylo plánováno. I díky tomu si Chrysler mohl dovolit pozdější vývoj vozů jako Dodge Viper a záchranu značky Lamborghini.

Lee Iacocca byl jedním z nejdůležitějších představitelů automobilového průmyslu. Zemřel ve věku 94 let kvůli komplikacím Parkinsonovy nemoci ve svém domě v kalifornském Bel Air.

Lincoln Indianapolis: Elegantní koncept se málem nedochoval. Zachvátil ho požár

Prototyp Lincoln Indianapolis vznikl, aby upevnil vztahy mezi americkými automobilkami a italskými karosárnami. V šedesátých letech bohužel téměř shořel, ale nyní zase existuje a znovu září.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Rok bez osobního bankrotu

Červená Mazda RX-8 je ozdobou naší redakční garáže už dvanáct měsíců. Jaký byl uplynulý rok za jejím volantem a jak funguje v reálném světě?

Číst celé

Brzdy letošních F1 představují technickou magii

Oproti předchozím ročníkům jsou brzdy účinnější, lépe se chladí a dokonce i méně váží.

Číst celé

Ferrari 512 S Modulo: Futuristický koncept z galaxie Pininfarina

Fascinující Ferrari 512 S Modulo bylo posledním futuristickým konceptem Ferrari na podvozku závodního vozu od Pininfariny.

Číst celé

BMW 767i Goldfisch: V16 s chladiči v kufru a zrychlení jako ve Ferrari

Unikátní prototyp BMW 767i „Goldfisch“ vznikl jako potenciální konkurence pro Mercedes, ale do sériové výroby se bohužel nedostal.

Číst celé

Eliška Junková: Drobná dáma za volantem bugatky

Nadějně vyhlížející závodní kariéru Elišky Junkové ukončila tragická smrt manžela na Nürburgringu.

Číst celé