Americké BMW M3 E36 bylo horší než evropské. Čím bylo rozdílné?

BMW chtělo snížit prodejní cenu M3 E36 na americkém trhu, kvůli čemuž provedlo řadu zhoršujících změn. Rozdíly nejsou malé.

BMW M3 je německá legenda na čtyřech kolech. Když se v roce 1992 představila druhá generace, továrně označovaná E36, okamžitě se stala oblíbenou mezi milovníky sportovní jízdy. Dvoudveřové kupé nabízelo natolik dobré jízdní výkony, že se na trhu dalo přehlédnout jen stěží. Verze kabriolet a sedan, uvedené na trh o dva roky později, úspěch ještě vylepšily.

Bohužel, ne na všech trzích bylo BMW M3 E36 perfektním autem. V Kanadě se oficiálně prodalo pouze 45 kusů v evropské specifikaci, které zákazníci vykoupili za pouhé tři dny, ale jejich američtí sousedé si mohli koupit mnohem horší, avšak levnější auto. BMW věřilo, že prodejní cena evropské verze je příliš vysoká pro úspěch na severoamerickém trhu, takže provedlo několik změn, jejichž pomocí cenu snížilo. Některé rozdíly americké specifikace byly pouze drobnosti, ale další byly markantní.

Nejdůležitějším rozdílem byl použitý motor. BMW M3 E36 se na obou trzích představilo s atmosférickým třílitrovým řadovým šestiválcem S50 a pětistupňovým manuálem, ale evropská verze byla mnohem lepší než americká. Motor pro Evropu byl vybavený pokročilejším variabilním časování ventilů VANOS a nezávislými škrticími klapkami pro každý válec. Američané se těchto vymožeností nedočkali.

Ve vozech pro americký trh se nacházel totožný, ale méně vybavený a oslabený šestiválec, který dokázal vyvinout nanejvýš 240 koní. Když byl při modernizaci v roce 1996 v M3 použit vylepšený 3,2 litrový motor S52, hnací síla evropské verze vzrostla na 321 koňských sil a 350 Nm. Nový motor se objevil i v americkém autě, ale maximální výkon zůstal totožný. Naštěstí mu povyrostl točivý moment o 15 Nm na výsledných 320 newtonmetrů. Točivý moment modernizovaného pohonu pro Ameriku byl tudíž shodný s evropským motorem před modernizací.

S výkonnější hnací jednotkou se do evropských M3 dostal nový šestistupňový manuál, který nahradil původní pětikvalt. Američanům však zůstala původní pětistupňová převodovka, přičemž si za příplatek mohli pořídit automat s hydrodynamickým měničem. Facelift přinesl automatickou převodovku i na evropský trh, kterou bylo šestistupňový robotizovaný manuál SMG. Později si získal špatnou pověst, protože byl hrozný pro každodenní používání.

BMW pro americkou verzi dále použilo rozdílné naladění podvozku, obyčejné zadní brzdové kotouče namísto plovoucích a další drobnosti jako jiné přední světlomety. Ve Spojených státech amerických se prodalo celkem 18 961 kupé, 7 760 sedanů a 6 211 kabrioletů.

Připomeňte si, jak Lotus ohromil svět v roce 2010

Malá britská značka v roce 2010 plánovala slibnou budoucnost a cestu na špici. O několik měsíců později však byl přislíbený kapitál zamítnut a pět krásných konceptů upadlo v zapomnění.

Číst celé

Tesla Model 3: Kvalita výroby dosahuje úrovně Kia z 90. let

Cenově dostupný model měl být sázkou na jistotu, jenže ne vždy to jde podle představ.

Číst celé

Zpětné kamery místo zrcátek: Jak se jezdí s revoluční technologií?

Audi e-tron zaujalo revolučním systémem zpětných kamer místo klasických zrcátek. Vyzkoušeli jsme, jak se s revoluční technologií jezdí.

Číst celé

Galerie: Nahlédněte do historie Formule 1

Závody i zákulisí Formule 1 mezi roky 1930 až 1994.

Číst celé

Sedm povedených aut, která vznikla ve správný čas

Vybrali jsme sedm skvělých aut, která byla uvedena na trh v nejlepší možný čas. Vzhledem k jejich vlastnostem není divu, že se staly okamžitými prodejními trháky.

Číst celé

Proč vznikl projekt Temple of Speed a kde je jeho místo dnes?

Tlak na motoristy se spalovacími agregáty k výměně za vozy na baterie a masáž EU směrem k vývoji v automobilkách jsou pro nás bytostně odporné a nesmyslné fragmenty dnešní doby. Už při vzniku Temple of Speed více jak deset let zpět jsme se jasně zařadili do proudu společností, organizací a institucí, které tyto jednostranné škatulkovací praktiky striktně odmítají. My jsme tu ale ve skutečnosti od počátku z jiného důvodu. A tím je čistá láska automobilismu a její šíření. 

Číst celé