Škoda Octavia RS prošla tichou modernizací: Jaká je ve srovnání s RS 245?

Emisní limity si vyžádaly ukončení výroby Octavie RS 245. Standardní benzínová motorizace se poté dočkala modernizace, ale je nejlepší Octavií RS všech dob?

Zpřísnění emisních limitů minulý rok otočilo trh s auty naruby. Nutné modernizace systémů pro omezení vzniku škodlivin spalovacích motorů si vyžádaly úpravu některých vozů nebo jejich úplné stažení z nabídky. Možná to mnozí z vás ani nepostřehli, ale mladoboleslavská Škodovka musela ukončit výrobu nejvýkonnější Octavie RS 245. Následkem toho došlo k modernizaci běžné Octavie RS, která se měla stát už dávno.

Zvnějšku vypadá Octavia RS pořád stejně, ale uvnitř s nejnovějším modelovým rokem doznala mnoha změn. Poprvé je základní benzínová motorizace spojena se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, kterou z dřívějších zážehových verzí využívala pouze vylepšená Octavia RS 245. Odstupňování jejích rychlostních stupňů je delší, při nižších rychlostech jízdy má občasné tendence cukat, ale reakce na manuální řazení pádly pod volantem je bezprostřední.

To nejlepší ze stažené Octavie RS 245 se naštěstí dostalo do současného běžného modelu. Mezi předními hnacími koly je přítomen elektronicky řízený diferenciál VAQ, který autu stále napomáhá, aby bylo rychlé i při průjezdu zatáčkami, protože umí rozložit točivý moment mezi jednotlivá kola tak, jak vyžadují adhezní podmínky.

Octavia RS umí s turbodmychadlem přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 245 koní a točivém momentu 370 newtonmetrů dobře pracovat. Nejen, že jí v zatáčkách pomáhá chytrý diferenciál, ale s rychle řadící převodovkou nabízí solidní dynamiku i na rovinkách. O výkon není nouze ani při sportovní jízdě a při předjíždění je snadné dosáhnout rychlostí blížícím se dvoustovce. Stačí kdykoliv sešlápnout plný plyn a Octavia RS vyrazí vpřed se vší vervou.

Oproti dřívější vrcholné Octavii RS 245 však aktuální benzínová Octavia RS působí vlažněji. Motor není tolik výbušný, což je výrazně ovlivněno potřebou splnit přísnější emisní limity, kvůli nimž byla ukončena výroba RS 245. Vinu na rozvážnější reakci na plyn má i spínač kickdownu, který nereaguje okamžitě, ale s malou prodlevou.

Kotoučové brzdy vyvíjí velkou brzdou sílu, ale při silném zatížení na klikatých okreskách po chvíli vadnou. Musím se však ohlédnout na to, že ačkoliv Octavia RS je nejvíce sportovně laděný model v nabídce škodovky, není to auto primárně určené pro sportovní, mnohdy až závodní jízdu. I benzínová Octavia RS je auto, které má hlavně sloužit pro každodenní použití, během něhož nabízí možnost rychlých přesunů.

Za poslední roky je modernizovaná Octavia RS už pátým exemplářem, který mám možnost testovat. Přestože všechny předchozí kusy byly v různých variantách, současné auto je prvním, jež není vybavené adaptivními tlumiči systému Dynamic Chassis Control. Poprvé mám příležitost okusit Octavii RS se standardně dodávaným podvozkem.

Octavia RS s běžnými tlumiči funguje dobře. Tuhý podvozek je naladěný na vhodný kompromis mezi neuspěchanou pohodlnou a sportovní jízdou. Charakteristika odpružení není houpavá. Auto působí pevným dojmem a při každodenním ježdění je komfortní. Škodovka se však bohužel stále nedokázala zbavit vrozené nemoci sportovně laděných Octavií třetí generace.

Jakkoliv je podvozek pohodlný a nepřenáší silné rázy od tlumičů do interiéru na normálních nerovnostech, které jako Češi už vlastně ani nepociťujeme, trojrozměrný povrch našich silnic mu občas umí pěkně zatopit. Problémové je uložení náprav, od něhož se do kabiny dostávají nepříjemné gumové vibrace a otřesy po přejetí příčných prahů, dilatačních spár či některých trhlin v asfaltu a děr.

Přestože ani nejnovější Octavia RS není primárně vyvinutá jako sportovní auto, určité nadání pro dynamickou jízdu v zatáčkách má. Podvozek se sice na rozbitých okreskách zdá méně pohodlný, ale svou práci odvádí dobře na rovinkách i v zatáčkách. Auto je stabilní i při vyšších rychlostech, příliš se nenaklání, nepůsobí těžkopádně a snadno zatáčí. Řízení bohužel nepřenáší tolik zpětné vazby, kolik by mohlo, ale zvolený převod je přiměřeně rychlý a má velmi slušný rejd.

Největší vliv na svižné průjezdy oblouky má elektronicky řízený diferenciál VAQ. Přední pneumatiky nemají problémy s trakcí, takže Octavia RS dokáže snadno a rychle zmizet od apexů. Vrozená nedotáčivost auta s předním pohonem nastává pozdě, takže jsem občas až překvapený, co mi tohle rodinné auto dovolí na některých svých oblíbených úsecích ve středních Čechách.

Zkombinováním Octavie RS 245 s běžnou zážehovou verzí vznikla Octavia RS taková, jaká vždycky měla být. Pod kapotou má výkonný motor, využívá modernější sedmistupňové DSG a to celé kombinuje s komfortněji naladěným podvozkem a špičkovým diferenciálem VAQ. Obrovské pozitivum vidím v možnosti objednat si nejrychlejší Octavii RS s osmnáctipalcovými koly.

Devatenáctky s nízkoprofilovou pneumatikou, s nimiž jsem se dvakrát setkal na RS 245, jsou na Octavii už příliš velké. Auto na nich bylo nepříjemně tvrdé a s nízkým profilem pneumatik často hrozilo, že dojde k poškození ráfků kol na vystouplých kanálech nebo propadlých nerovnostech, jichž je v českých městech nepočitatelně.

Audi Avus Quattro: Duchovní předchůdce Veyronu oslavoval úspěchy na okruhu AVUS

Audi na začátku 90. let vzdalo hold svým historickým úspěchům na legendárním okruhu AVUS. Koncept Audi Avus Quattro byl duchovní předchůdce Bugatti Veyron 16.4.

Číst celé

BMW M3 GTR Straßenversion: Závodní M3 pro každý den nikdy nevyjela

Coupe Sport Leichtbau nebylo nejlepší silniční verzí BMW M3 E46. BMW v roce 2002 vyrobilo několik kusů GTR Straßenversion, které se i přes homologaci pro běžný provoz nikdy nedostaly na silnici.

Číst celé

Proč Mazda testuje RX-8 na Nürburgringu? Co se za tím skrývá?

Připadám si jako v roce 2008, kdy Mazda na Nürburgringu testovala modernizovanou verzi RX-8. Proč se podobná auta prohání na stejné trati i dnes?

Číst celé

Masařka AMG je budoucí klasika. Kupte si ji po Schumacherovi

Jedno z prvních aut vzniklé za úzké spolupráce AMG a Mercedesu bylo sleeperem, jak má být. Ale tehdy se to tak ještě nebralo.

Číst celé

Bandama Rally 1972: Závod, který nikdo nedokončil

Ačkoli má téměř každá rally svého vítěze, v historii motorsportu se objevil jeden podnik, v němž neuspěl žádný z účastníků.

Číst celé

Bugatti Veyron 16.4: Nejdůležitější auto prvního desetiletí 21. století

Hypersport, nebo luxusní cestovní kupé? Dlouhou dobu si zákazníci museli vybrat, ale až Bugatti Veyron 16.4 nabídlo dokonalý kompromis obojího.

Číst celé