Mercedes-AMG GT 63 S 4-door Coupe: Vzhled limuzíny, dynamika supersportu

Vyzkoušeli jsme nejrychlejší a nejvýkonnější Mercedes-AMG, který si v současnosti můžete koupit. Řekneme vám, jak se jezdí se supersportem pro čtyři lidi.

Když se řekne Mercedes-AMG GT, každý si nejprve vzpomene na sportovní kupé uvedené na trh v roce 2014, které se stalo pomyslným nástupcem cestovního kupé SLS AMG. Lidé z Mercedesu-AMG si však před nějakou dobou položili otázku, zda svět nepotřebuje čtyřdveřový supersport, který v nabídce AMG nahradí nejvýkonnější variantu čtyřdveřového kupé CLS, s nímž Mercedes AMG GT 4-door Coupe sdílí platformu. A potřebuje?

Na takovou otázku jsme v redakci hledali otázku už před rokem, když Mercedes-AMG představil výsledek svého snažení. Konečně je všem teoriím konec, protože jsem dostal příležitost si jejich nový počin na několik dnů vyzkoušet. Ještě více lákavou záležitostí to dělá skutečnost, že se jedná o nejsilnější nabízenou variantu GT 63 S. Takže, pojďme se podívat, co nám AMG chtělo nástupcem silného CLS říct.

Čtyřdveřové AMG GT 63 S rozhodně neskrývá snahu být supersport a na rozdíl od CLS se nejedná o nenápadný sleeper. Přestože je vzhled 4-door Coupe značně odlišný od původního kupé, základní rysy modelu mu nechybí. Design budí dojem naštvanosti a agresivity, za což může hlavně bláznivá šíře auta a nízká střecha s bezrámovými okny. Automobilové nadšence zaujmou i obrovská jednadvacetipalcová kovaná kola, která oproti zbytku auta ani nevypadají tak velká.

Mercedes ohromí už při nastoupení. Ačkoliv se zvenku tváří spíše jako čtyřdveřová sportovně laděná limuzína, uvnitř je to sportovní auto. V tělo obepínajícím sedadle se sedí nízko a sportovní pocit umocňuje i výhled ven skrze nízká okna. Na první pohled sice zaujme hlavně dvojice velkých LCD displejů, milovníka techniky a materiálů, jako jsem já, doslova dostane zbytek interiéru. Pevná sportovní sedadla jsou čalouněná kůží a alcantarou, volant je kombinací karbonu, hliníku a alcantary a do uhlíkových vláken a hliníkové slitiny je ponořený i zbytek vnitřku. Celé to ještě zdokonaluje úžasný moderní design.

Luxusním vnitřkem bych se dokázal kochat celé hodiny, ale kvůli tomu jsem si tohle auto nepůjčil. Stisknutím startovacího tlačítka se probouzí k životu silný osmiválec a usazuje se ve volnoběhu za doprovodu hlubokého dunění. To lze snadno zesílit otevřením výfukových klapek a podpořit sportovním nastavením jízdních režimů, jež mají taktéž vliv na zvukový projev motoru. Okamžitě vím, že špičkové audio Burmester vlastně nepotřebuju. Všechna tlačítka určená pro nastavení auta jsou navíc vybavená malými displeji zobrazujícími zvolené možnosti. Správní pozéři pak ocení knoflík pro manuální vysunutí elektronicky ovládaného křídla.

Už obyčejné klidné ježdění ve mně probouzí opravdové vzrušení. Za celou dobu, co dělám tuhle práci, jsem neměl příležitost jezdit s něčím více úžasným. Mercedes si při popojíždění pobrumlává a stačí jenom lehce přidat plyn, aby se dokázal rychle a pružně rozjet. Co udělá automat s hydrodynamickým měničem po sešlápnutí plynu až do polohy kickdownu si asi dokážete odvodit, ale co se stane potom.. no, jak bych vám to nejlépe popsal. Existují vůbec vhodná slova? Po chvíli přemýšlení je asi dokážu najít. Stále mi však slyším slova malého chlapce: „Mami, mami, že tohle auto jezdí strašně rychle?“

Pod kapotou čtyřdveřového AMG GT 63 S je uložený dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový vidlicový osmiválec o výkonu 639 koní a točivém momentu 901 newtonmetrů. Takže, jak to asi může jet? Turbodmychadla, která jsou kvůli snížení prodlevy uložená mezi hlavami válců, se okamžitě roztočí a plnícím tlakem nadopovaný Mercedes vystřelí vpřed dechberoucím tempem. Tělo se boří do tvrdé sedačky a orgány se přesouvají do zadní části těla. I díky pohonu všech kol 4Matic+ umí tahle věc atakovat stovku za 3,2 sekundy, ale co pružné zrychlení? Ze stovky? Brutální. Z dvoustovky? Okamžité. Výkonu je spousta a je dostupný kdykoliv a v jakýchkoliv otáčkách. Pro velmi rychlou dynamiku stačí jezdit na půl plynu.

Abychom rychlost tohoto AMG pořádně vyzkoušeli, vyrazili jsme dokonce na autobahn k našim západním sousedům. Na jednom z mnoha neomezených úseků se nám podařilo dosáhnout tachometrové rychlosti 320 km/h, při níž zasáhl elektronický omezovač. Zajímavé je i zjištění, že AMG GT 63 S je sice vybavené devítistupňovou převodovkou, ale pro dosažení maximální rychlosti používá pouze prvních sedm rychlostí.

Převodovka AMG SPEEDSHIFT MCT, s možností řazení pádly pod volantem, bohužel nedosahuje úrovně osmistupňových automatů ZF v konkurenčních BMW, ale s klidnějšími jízdními režimy mění rychlostní stupně rychle a hladce. A co zpřevodování? Stupně od jedničky do sedmičky jsou kratší a delší osmička a devítka slouží jako „cestovní“ převody pro dosažení příznivější spotřeby. Ekonomičtějšímu provozu napomáhá i funkce vypínání válců, se kterou Mercedes při nízké zátěži využívá pouze čtyř válců.

Musím se přiznat, že jsem většinu z přibližně 600 najetých kilometrů strávil s osmi zapalujícími válci. Jadrný zvuk osmiválce je prostě návykový – hřmí, burácí a podle polohy pedálu plynu je doprovázený syčením turbodmychadel nebo hlasitým několikanásobným střílením do výfuků. Když nechcete narušovat sousedské vztahy při pozdních návratech domu, kdykoliv můžete výfuky přivřít stiskem jediného tlačítka a celý zvukový cirkus prostě ztišit.

Čtyřdveřové GT 63 S je první moderní AMG využívající adaptivní vzduchový podvozek AMG RIDE CONTROL+. Popravdě, přítomnost vzduchového podvozku jsem odhalil až při prohlížení internetových stránek AMG, protože není takový, jaké běžně bývají podvozky této konstrukce. Při běžném ježdění je tvrdý a neskrývá nerovnosti. Kvality tužšího nastavení vyniknou až při sportovní jízdě. AMG GT 63 S funguje s neuvěřitelnou jistotou a díky dokonalé souhře všech součástí je zběsile rychlé.

Kromě zdařilého podvozku napomáhá rychlému projíždění oblouků i systém zatáčení zadních kol. Jeho pomocí se takto dlouhé auto chová jako mnohem kratší a snáze se stáčí do zatáček. Dvoutunový Mercedes maskuje skutečnou hmotnost a jeho opravdové limity jsou na běžných silnicích jen těžko dosažitelné. Ovládaný skrze přesné strmé řízení zatáčí okamžitě a bez odporu, karoserie je tuhá a celé auto je dokonale pevné. Testované auto je navíc vybavené příplatkovými karbonkeramickými brzdami, takže je k neutahání.

Ptáte se, v čím je GT 63 S natolik výjimečné, že se zákazníkům vyplatí připlatit si více než 300 000 korun oproti běžnějšímu GT 63? Kromě toho, že GT 63 S nabízí o 54 koní a 101 newtonmetrů více, je jeho pohon všech kol vybavený režimem „Drift Mode“. Tušíte správně, že elektronicky odpojuje pohon předních kol a dělá z nadupaného čtyřdveřového kupé čistokrevnou zadokolku. Jediným zapojeným diferenciálem se tak stává elektronicky ovládaný samosvor zadní nápravy.

Vlivem masivního točivého momentu je přetáčivost okamžitá a smyk pod náporem vysokého výkonu působí jako jízda na ledě. I přesto se AMG ve smyku nechá snadno řídit a klouzající záď je vlivem vysoké hmotnosti snadno čitelná. Nenechte se ale zmást, tohle auto umí pořádnou divočinu i v režimu čtyřkolky. Dobrou zprávou je, že s podobnou rychlostí, s jakou se utrhne, se pod plynem i přirozeně stabilizuje.

Jaký je můj celkový dojem z Mercedesu-AMG GT 63 S 4-door Coupe po pěti dnech ježdění? Budu upřímný, netrvalo dlouho, aby se mi čtyřdveřový GT 63 S dostal hluboko pod kůži. Vypadá hrozivě a nádherně, má krásný interiér, jeho silný přeplňovaný osmiválec neustále vypouští zlost a celé auto funguje tak neuvěřitelně, že je opravdu snadné s ním jezdit vážně hodně rychle. Všechna okolní auta působí proti jeho zrychlení jako stojící překážky.

Zároveň však nemůžu přijít na to, co nám Mercedes chtěl tímhle autem říct. Jak už jsem napsal na začátku, čtyřdveřové GT S zvenku působí jako sportovní limuzína, ale uvnitř je to sportovní auto. Co z toho to ale vlastně je? I přestože je nabytý špičkovou luxusní výbavou, jízdním projevem se rovná supersportu. Jenže, čtyřdveřový supersport? I když, čert to vem. Tohle je dost možná jedno z těch aut, která nikdy neměla pořádný důvod vzniknout, ale i přesto jsou tady. A to je dobře, protože každá jízda s takovým autem je prostě výjimečnou záležitostí.

BMW M3 GTR Straßenversion: Závodní M3 pro každý den nikdy nevyjela

Coupe Sport Leichtbau nebylo nejlepší silniční verzí BMW M3 E46. BMW v roce 2002 vyrobilo několik kusů GTR Straßenversion, které se i přes homologaci pro běžný provoz nikdy nedostaly na silnici.

Číst celé

Koenig Specials: Tovární Ferrari byla příliš pomalá

Bláznivě široké bodykity se v posledních letech rozšířily po celém světě hlavně z malého Japonska, kde sídlí společnosti jako Liberty Walk, Rocket Bunny či RAUH-Welt Begriff. Ve druhé polovině minulého století se tímto směrem úprav ale vydali i v Německu.

Číst celé

Nissan GT-R Liberty Walk: 890 koní a bōsōzoku

Japonská historie v moderní podobě s obrovskou porcí výkonu pod kapotou. Může tohle být vůbec špatné?

Číst celé

Subaru Impreza: 10 zajímavostí o nejslavnějším Subaru všech dob

Impreza se zapsala do historie Subaru jako nejslavnější model všech dob, k čemuž si dopomohla dlouhou a úspěšnou kariérou v šampionátu WRC.

Číst celé

Ford Mustang GT-R Concept: Pojízdný katalog Ford Racing

Katalog závodních doplňků lze připravit různými způsoby. Můžete jej vytisknout, udělat digitálně či jej rovnou vyrobit.

Číst celé

Sbarro Super Eight: Brutální hot hatch s osmiválcem z Ferrari 308

Šílené Sbarro Super Eight se vyrobilo v jediném exempláři, který je poháněný uprostřed uloženým vidlicovým osmiválcem Ferrari 308 GTB o 260 koních.

Číst celé