Začátky cizích značek v Americe: Japonská auta

Levné a ošklivé Subaru 360 nebo Toyota Crown otravující Američany při jídle. I takové byly začátky japonských značek v Americe.

Ještě v šedesátých letech minulého století by to bylo nepřijatelné, ale když v roce 1973 začala ropná krize, japonské značky využily situace a expandovaly na obrovský americký trh. I díky tomu mají japonské automobilky na zdejším trhu velký podíl. Zajímali jste se někdy o to, jak vypadaly jejich první kroky ve Spojených státech amerických?

Datsun

Divize Datsun společnosti Nissan vstoupila na americký trh, když v roce 1958 tiše ukázala několik vozů na výstavě Imported Car Show v Los Angeles. Během onoho roku se jí podařilo prodat 52 exemplářů čtyřdveřového modelu 1000, jehož základní cena byla 1 799 amerických dolarů.

Nebyl to příliš povzbudivý výsledek, ale Datsun setrval a v následujícím roce se mu podařilo zaujmout 1 290 kupujících. Když se v nabídce objevil malý roadster Datsun Sports (v Japonsku prodávaný jako Fairlady), prodejní čísla raketově vzrostla. Nissan se v roce 1960 rozhodl založit americkou divizi, jejímž domovem se stalo New Jersey a v roce 1983 otevřel svou první americkou továrnu v Tennessee.

Honda

Honda zahájila útok na americký trh v roce 1969 pomocí kapesního městského autíčka N600 o výkonu 36 koní. Přestože Honda N600 bylo malé jednoduché auto, bylo dobře zkonstruované a dostupné s volitelnou třístupňovou automatickou převodovkou Hondamatic. Honda založila své sídlo v Kalifornii a začala prodávat auta na západním pobřeží Ameriky. Prodalo se 4 195 aut v roce 1970, 9 509 aut v roce 1971 a v roce 1972 jich bylo už 20 500.

Civic, jeden z nejúspornějších automobil v Americe, přišel na trh včas, aby využil přechodu na menší vozy, který v roce 1973 spustila ropná krize. V roce 1979, deset let po vylodění prvních N600 z Japonska, prodala americká divize Hondy 353 291 vozů a začala vyrábět motocykly v Ohiu. První americká továrna Hondy byla otevřena v Marysville v Ohiu v roce 1982.

Mazda

Mazda začala prodávat auta ve Spojených státech amerických na počátku roku 1970. Řídká síť dealerů zpočátku distribuovala auta pouze ve Washingtonu a v Oregonu. V roce 1970 se prodalo 2 098 vozů a v roce 1971 si své majitele našlo téměř 20 000 vozů. Přibližně polovinu aut, které byly v roce 1971 dodány do Ameriky, poháněl rotační motor.

V roce 1973 vzrostl podíl wankelových aut na ohromujících 92%, čímž společnost překročila hranici 100 000 prodaných kusů ročně, když expandovala do dalších států USA. Od roku 1987 Mazda začala vyrábět auta v továrně Flat Rock v Michiganu. V období roků 1992 – 2012 zde vyráběl i Ford. Když se však společný podnik rozpadl, výrobní prostory zůstaly ve vlastnictví Fordu.

Mitsubishi

Spolupráce mezi Mitsubishi a Chryslerem se hodila oběma společnostem. Mitsubishi chtělo rozšířit svou prodejní síť mimo Japonsko a Chrysler potřeboval malé spolehlivé auto, aby měl co prodávat ve zvětšujícím se segmentu ekonomických aut. Chrysler koupil 15% podíl v Mitsubishi a přepracoval Colt do podoby Dodge. Modely Plymouth Arrow a Sapporo byla také vyráběny v Japonsku. S blížícím se koncem sedmdesátých let, tisíce Američanů jezdili v Mitsubishi, ačkoliv o této značce nikdy pořádně neslyšeli.

Mitsubishi vystoupilo ze stínu až v roce 1982, kdy v Americe začalo prodávat tři auta pod svým vlastním jménem. Modely Cordia, Tredia a Starion vstoupily do prodeje jako modelový rok 1983. Mitsubishi otevřelo první vlastní americkou továrnu ve spolupráci s Chryslerem v roce 1985. Nacházela se v Illinois.

Subaru

Malé a slabé, takové bylo Subaru 360, které nebylo příliš vhodné pro americký trh. Japonská automobilka neplánovala tento model prodávat mimo svůj domácí trh, ale podnikatelé Malcom Bricklin a Harvey Lamm v něm viděli potenciál. Americké zastoupení Subaru založili v roce 1968 a prodávali licenci prodejcům, kteří měli zájem o distribuci 360. První reklamy dokonce používaly slogan „Cheap and ugly“.

Subaru prodalo 332 kusů typu 360 v roce 1968 a 2 407 kusů následující rok. Americké podnikání značky téměř skončilo, když časopis Consumer Reports nazval Subaru 360 „nejnebezpečnějším vozem na trhu“. Subaru se však zachránilo, když v roce 1970 uvedlo větší a silnější model FF-1. První továrna Subaru byla otevřena v americké Indianě v roce 1989 ve spolupráci s Isuzu.

Toyota

Začátek historie amerického zastoupení Toyoty se začal psát v roce 1957, když si místní divize Toyota Motor Sales jako své sídlo vybrala budovu v Hollywoodu, v níž se dříve nacházelo obchodní zastoupení značky Rambler. Když model Crown dorazil do Ameriky v roce 1958, byl prodávaný jako Toyopet, nikoliv jako Toyota. Toyota během prvního roku na americkém trhu prodala 287 vozů Crown a jeden Land Cruiser.

Model bohužel nebyl vhodný pro chutě amerických motoristů. Majitelé Crownu, kteří pravidelně jedli v drive-in restauracích, si údajně stěžovali, že podpěra speciálního tácu pro zavěšení na volant stále tlačí na spínání klaksonu. Toyota otevřela svou první americkou továrnu v Kentucky v roce 1986.

K.I.T.T. měl být pro Pontiac přítěž. Nakonec mu pomohl s prodejem Firebirdů

Manažer Pontiacu si myslel, že mluvící Firebird poškodí jméno značky. Nakonec jí vytrhl velký trn z paty a výrazně pomohl s odbytem nové generace Firebirdů.

Číst celé

Hledáme naší bývalou Hondu Civic, pomozte nám ji najít

První auta v nás probouzí spoustu vzpomínek a taky touhu je mít zpátky, když přemýšlíme o nákupu druhého vozu na běžné ježdění.

Číst celé

Ferrari 348 tb & 348 ts: Evoluce osmiválců s malou revolucí pod slupkou

Ferrari 348 bylo dalším z úspěšné série základních osmiválcových modelů Ferrari a bylo prvním modelem značky s lisovaným ocelovým monokokem.

Číst celé

Hvězdy z Paříže roku 1998. Co se představilo před 20 lety?

Nejžhavější novinky autosalonu v Paříži, které se představily veřejnosti před dvaceti lety. Pamatujete si, když byla tato auta nová?

Číst celé

Citroën RE-2: Experimentální helikoptéra s wankelovým motorem

Citroën neexperimentoval pouze s rotačními automobily, ale pro záchranu společnosti Comotor zkusil vyvinout malý vrtulník s wankelem. Úspěchu projektu nepřálo několik různých faktorů.

Číst celé

Alfa Romeo 158/159 Alfetta: 2 tituly mistrů F1 a 26 vítězství v řadě

Alfetta patří k nejúspěšnějším závodním vozům všech dob. Alfa Romeo ji vyvinula pro nižší závodní kategorii, ale později s ní ovládla i královskou třídu Formule 1.

Číst celé