Rudá svině: Prvnímu Mercedesu od AMG se soupeři na startu smáli

Je Rote Sau (Rudá svině) nejzajímavějším autem od AMG vůbec? Máme pro vás příběh o prvním projektu dvorního tunera Mercedesu, kterým byl Mercedes-Benz 300 SEL upravený pro účast v závodě 24 hodin Spa-Francorchamps.

Společnost AMG má dlouhou a hrdou historii, která trvá už více než padesát let. I když je AMG dnes známé hlavně výrobou extrémně výkonných Mercedesů a spoluúčastí v šampionátu Formule 1, začátky úpravce byly mnohem pokornější. Když se první závodní vůz vyvinutý AMG poprvé postavil na start ostrého závodu, konkurenční týmy se mu smály. Nezabralo to však příliš dlouho času k tomu, aby Mercedes známý jako „Rote Sau“ (Rudá svině) smázl egoistický smích z tváří svých soupeřů.

Hans Werner Aufrecht a Erhard Melcher byli bývalí inženýři společnosti Mercedes-Benz, kteří si založili vlastní specializovanou dílnu, jež měla za úkol vytěžit více výkonu ze standardních produkčních modelů. Jejich znalosti Mercedesů jim dopomohly k naprosté autoritě. Největší výzva přišla v okamžiku, kdy se jich jeden ze zákazníků zeptal, zda by mu mohli připravit auto pro náročný vytrvalostní čtyřiadvacetihodinový závod ve Spa-Francorchamps. Nejednalo se o žádné obyčejné auto, ale o opulentní Mercedes-Benz 300 SEL, který se svými parametry blížil výletní lodi.

Mercedes-Benz 300 SEL byl kdysi nejrychlejším silničním autem své doby. To se však týkalo pouze rychlosti v přímce, protože tento robustní luxusní stroj byl o točivém momentu, ale ne o svižném projíždění zatáček. Aufrecht a Melcher začali z auta odstraňovat veškerou přebytečnou hmotnost a následně namontovali hliníkové dveře.

Přestože se rozsáhlých úprav dočkal i podvozek, který byl nově tvořený závodním zavěšením, největší změna se odehrála pod kapotou. Vidlicový osmiválec byl převrtán na 6,8 litru a dokázal vyvinout nejvyšší výkon až 420 koní. Mercedes 300 SL dekorovaný závodními polepy se stal prvním autem s označením AMG a byl připravený pro náročný závod ve Spa-Francorchamps.

Jakmile se velký Mercedes v roce 1971 objevil v boxové uličce okruhu, konkurenti s čistokrevnými závodními sportovními vozy se mu začali vysmívat. Několik hodin po startu dlouhého závodu se jejich postoje ale značně změnily. Červený Mercedes odstartoval z páté pozice a postupně se dostal až do boje o vedení.

Řdiči Clemens Schickentanz a Hans Heyer nezpomalili své hodně rychlé tempo ani přes noc, protože byli odhodlaní ukázat svým kritikům, že se hodně spletli. Když se na obzoru opět objevilo slunce, ukázalo se, že 300 SEL je na celkovém druhém místě a s přehledem vede svou třídu. Závod skončil se stejným výsledkem a svět od té chvíle věděl, čeho jsou ambiciózní kluci z AMG schopni.

Postupem času se společnost AMG rozrostla a v současnosti je dvorním úpravcem značky Mercedes-Benz. Ptáte se, kde skončil onen slavný vítězný Mercedes ze závodu ve Spa-Francorchamps? Je schovaný někde v muzeu? Bohužel ne. Auto bylo prodáno letecké společnosti, která chtěla využít jeho vysoké rychlosti k testování letadlových podvozků. Inženýři vyřízli díry v podlaze i střeše vozu, kam umístili zařízení schopné shodit zavěšení letadla na povrch tak, aby simulovali přistání.

Později se však udála nehoda, která zničila Rudou svini natolik, že se jí nikdo nesnažil zachránit. V roce 2006 se AMG rozhodlo postavit přesnou repliku vozu, která byla v minulých letech vidění i v České republice, ale ani ta nedokáže nahradit původní závodní legendu.

Blíží se nová éra WRC. Detailně o hybridních pohonech, technice a pravidlech

Josef Fousek se detailně podíval na připravované změny v organizaci šampionátu World Rally Championship. Co nás čeká a nemine?

Číst celé

Jak se žije s olympiádou na operák

I když jste tento článek našli v kategorii Svezli jsme se vaším autem, nenechte se klamat. Tahle Audi A7 je leasingovky. Je o to lepším autem? A je vůbec dobrým autem?

Číst celé

Dodge Charger: Z Detroitu do Hollywoodu

Úspěšná druhá generace oblíbeného muscle caru, za jehož úpadkem nakonec stál jeho vlastní bratr.

Číst celé

Citroën GS BiRotor: Smůla na kolech již od počátku

Poté, co Citroën se svým prototypem M35 uspěl, rozhodl se pro montáž upravené verze motoru do nového GS a prodej na běžném trhu.

Číst celé

Citroën XM byl promarněným potenciálem

Většina z nás má rok 1989 spojen s převratem a koncem jedné dlouhé socialistické dekády. V témže roce v květnu se ovšem na světě objevil také Citroën XM, který měl navázat na tradici slavných francouzských limuzín. Něco se ale nepěkně zvrtlo.

Číst celé

Vývoj Bugatti Veyron odstartoval skicou motoru W18 na obálce

Ferdinand Piëch toužil po exkluzivním osmnáctiválci, ale neměl pro něj vhodné auto. Přání jeho syna jej inspirovalo ke koupi Bugatti a vývoji Veyronu.

Číst celé