Rudá svině: Prvnímu Mercedesu od AMG se soupeři na startu smáli

Je Rote Sau (Rudá svině) nejzajímavějším autem od AMG vůbec? Máme pro vás příběh o prvním projektu dvorního tunera Mercedesu, kterým byl Mercedes-Benz 300 SEL upravený pro účast v závodě 24 hodin Spa-Francorchamps.

Společnost AMG má dlouhou a hrdou historii, která trvá už více než padesát let. I když je AMG dnes známé hlavně výrobou extrémně výkonných Mercedesů a spoluúčastí v šampionátu Formule 1, začátky úpravce byly mnohem pokornější. Když se první závodní vůz vyvinutý AMG poprvé postavil na start ostrého závodu, konkurenční týmy se mu smály. Nezabralo to však příliš dlouho času k tomu, aby Mercedes známý jako „Rote Sau“ (Rudá svině) smázl egoistický smích z tváří svých soupeřů.

Hans Werner Aufrecht a Erhard Melcher byli bývalí inženýři společnosti Mercedes-Benz, kteří si založili vlastní specializovanou dílnu, jež měla za úkol vytěžit více výkonu ze standardních produkčních modelů. Jejich znalosti Mercedesů jim dopomohly k naprosté autoritě. Největší výzva přišla v okamžiku, kdy se jich jeden ze zákazníků zeptal, zda by mu mohli připravit auto pro náročný vytrvalostní čtyřiadvacetihodinový závod ve Spa-Francorchamps. Nejednalo se o žádné obyčejné auto, ale o opulentní Mercedes-Benz 300 SEL, který se svými parametry blížil výletní lodi.

Mercedes-Benz 300 SEL byl kdysi nejrychlejším silničním autem své doby. To se však týkalo pouze rychlosti v přímce, protože tento robustní luxusní stroj byl o točivém momentu, ale ne o svižném projíždění zatáček. Aufrecht a Melcher začali z auta odstraňovat veškerou přebytečnou hmotnost a následně namontovali hliníkové dveře.

Přestože se rozsáhlých úprav dočkal i podvozek, který byl nově tvořený závodním zavěšením, největší změna se odehrála pod kapotou. Vidlicový osmiválec byl převrtán na 6,8 litru a dokázal vyvinout nejvyšší výkon až 420 koní. Mercedes 300 SL dekorovaný závodními polepy se stal prvním autem s označením AMG a byl připravený pro náročný závod ve Spa-Francorchamps.

Jakmile se velký Mercedes v roce 1971 objevil v boxové uličce okruhu, konkurenti s čistokrevnými závodními sportovními vozy se mu začali vysmívat. Několik hodin po startu dlouhého závodu se jejich postoje ale značně změnily. Červený Mercedes odstartoval z páté pozice a postupně se dostal až do boje o vedení.

Řdiči Clemens Schickentanz a Hans Heyer nezpomalili své hodně rychlé tempo ani přes noc, protože byli odhodlaní ukázat svým kritikům, že se hodně spletli. Když se na obzoru opět objevilo slunce, ukázalo se, že 300 SEL je na celkovém druhém místě a s přehledem vede svou třídu. Závod skončil se stejným výsledkem a svět od té chvíle věděl, čeho jsou ambiciózní kluci z AMG schopni.

Postupem času se společnost AMG rozrostla a v současnosti je dvorním úpravcem značky Mercedes-Benz. Ptáte se, kde skončil onen slavný vítězný Mercedes ze závodu ve Spa-Francorchamps? Je schovaný někde v muzeu? Bohužel ne. Auto bylo prodáno letecké společnosti, která chtěla využít jeho vysoké rychlosti k testování letadlových podvozků. Inženýři vyřízli díry v podlaze i střeše vozu, kam umístili zařízení schopné shodit zavěšení letadla na povrch tak, aby simulovali přistání.

Později se však udála nehoda, která zničila Rudou svini natolik, že se jí nikdo nesnažil zachránit. V roce 2006 se AMG rozhodlo postavit přesnou repliku vozu, která byla v minulých letech vidění i v České republice, ale ani ta nedokáže nahradit původní závodní legendu.

De Tomaso Mangusta: Zabiják Cobry

Italské sportovní auto poháněné americkým osmiválcem nebylo tak drahé, jak vypadalo.

Číst celé

Francouzi měli z Citroënu 2CV srandu. Takhle se mu smáli při představení

Při oficiálním představení sklidil lidový Citroën mnoho pochval i posměchu. Návštěvníci pařížského autosalonu nemohli tušit, jakou legendou se později stane.

Číst celé

Stěrače čelního okna vymyslela žena, ale lidé revolučnímu vynálezu nevěřili

Revoluční vynález Mary Andersonové zpříjemnil život za volantem nespočtu řidičů.

Číst celé

Dělejte světu službu, jezděte zajímavými auty

Vlastnit uživatelsky příjemná auta je parádní komfort, ale i přesto existují lidé, kteří si rádi nechají ubližovat vlastní technikou. Ono to za to totiž celkem stojí.

Číst celé

Rudá svině: Prvnímu Mercedesu od AMG se soupeři na startu smáli

Je Rote Sau (Rudá svině) nejzajímavějším autem od AMG vůbec? Máme pro vás příběh o prvním projektu dvorního tunera Mercedesu, kterým byl Mercedes-Benz 300 SEL upravený pro účast v závodě 24 hodin Spa-Francorchamps.

Číst celé

Mercedes-Benz 600: Majestátní limuzína sloužící dobru i zlu

Majestátní Mercedes-Benz 600 byl oblíbenou limuzínou nejvýznamnějších osobností po celém světě. Milovali jej celebrity, legitimní státníci i diktátoři.

Číst celé