Kontroverzní Z3 M Coupe vznikalo tajně. BMW si ho nepřálo

Dnes je BMW Z3 M Coupe považované za vzácnou podivuhodnost, ale chybělo jen málo k tomu, aby vůbec nevzniklo. Za jeho existenci můžeme poděkovat spiknutým inženýrům.

V dnešní době je BMW Z3 M Coupe vyhledávaným modelem mnichovské značky, který se mezi fanoušky německých výkonných vozů řadí k důležitým dílkům historie mnichovské značky. Při vývoji tohoto vozu však nastalo období, kdy se vedení společnosti BMW pokusilo odvážný projekt zabít. Sportovní divize M naštěstí myslela jinak a ve spiknutí se rozhodla vyvíjet Z3 M Coupe potají.

Příběh začíná s roadsterem BMW Z3, který vznikl jako více sofistikovaná alternativa veleúspěšné Mazdy MX-5. Přestože auto bylo dobré, do značné míry bylo kritizováno za to, že nebylo dost rychlé a postrádalo vzrušení levnějších soupeřů. Právě tehdy se do vývoje připojil tým inženýrů z BMW M, kteří okamžitě začali přemýšlet o možnostech, jak ze Z3 udělat rychlý německý sportovní vůz.

Vedení společnosti BMW však nemělo chuť schválit práce na takovém autě, takže se lidé z M rozhodli vyvíjet výkonnější verzi Z3 v tajnosti. Aby zvýšili konstrukční pevnost kabrioletu, rozhodli se upravit karoserii pomocí pevné střechy, což bylo něčím, s čím tehdy běžný model neexistoval. Běžný tovární motor nahradili 3,2 litrovým řadovým šestiválcem o výkonu 321 koní z BMW M3 E36. Převodovka byla pětistupňová manuální a podvozek spolu s brzdami pocházely ze skladů BMW M.

Výsledek utajeného vývoje nepatřil k hezkým autům, protože vzhled nového kupé dokonce rozdělil i ty, kteří na přípravách vozu pracovali. Kontroverzní shooting brake se rychle stal známý jako „klaunská bota“, za což mohla neobvyklá silueta kombinující dlouhou kapotu a nepoddajnou záď hatchbacku. Jak ale vždycky říkala naše matka, nikdy nesuďte knihu podle obalu.

Z3 M totiž okamžitě zaujalo už při testovacích jízdách. Kvůli silnému motoru a nové agilitě se rychle stalo oblíbenou testovací mulou zkušebních řidičů, kteří využili vyváženost vozu s pohonem zadních kol k tomu, aby okamžitě ničili zadní pneumatiky driftováním. Inženýři BMW M stoprocentně věděli, že jsou na správné cestě.

Manažeři značky neměli o výkonné ošklivé káčátko zájem a snažili se smést projekt ze stolu. Neustávající prosby neodbytných inženýrů z BMW M však měly za následek schválení projektu Z3 M Coupe a jeho následné uvedení do sériové výroby, která byla zahájena v roce 1998.

BMW Z3 M Coupe bylo zákazníkům prezentováno jako seriózní sportovní vůz poháněný motorem z oblíbené M3 E36, ale s malým množstvím asistenčních pomocníků. Motor evropského modelu dosahoval výkonu 321 koní, ale Američané si mohli pořídit pouze verzi s výkonem 240 koní, jako tomu bylo u americké M3. V letech 1998 až 2000 se vyrobilo a prodalo pouze 5 179 kusů. Pro roky 2001 a 2002 se Z3 M Coupe dočkalo modernizace, jejíž součástí byl motor z novější M3 E46. Z továrny pak odjelo dalších 1 112 exemplářů.

V současnosti se BMW Z3 M Coupe těší výrazně větší oblibě, než v době svého uvedení na trh. Hodnoty přeživších kusů zažívají strmý vzrůst a mezi sběrateli se stávají vyhledávaným artiklem historie rychlých BMW. Takový je příběh sběratelského auta, které se nelíbilo ani vlastní automobilce.

Mazda RX-7 SA/FB: S malým wankelem unikla regulacím

Světová ekonomika nepřála úspěchu wankelova motoru, ale Mazdě se podařil opak. RX-7 se prodávala velmi dobře a dokázala se vyhnout přísným japonským regulacím.

Číst celé

Maserati 125 GT Super: Vzácná motorka s Poseidonovým trojzubcem

Motocykl Maserati 125 GT Super pochází z krátkého období, kdy společnost Maserati vyráběla závodní stroje na jedné stopě.

Číst celé

Ferrari F50: Důstojný následník trůnu?

Uřvaný dvanáctiválec z F1, šestistupňový manuál, pohon zadních kol a hmotnost snížená, kam až to šlo. Ferrari F50 bylo čistokrevným supersportem.

Číst celé

Velká prvenství Cadillacu: Elektrický startér změnil svět

Cadillac je ikonou a představitelem amerického stylu. Značka vyrábějící vozy se ve svých nejlepších letech dala zařadit do kategorie luxusních vozů, jakými byl například Rolls-Royce. Zároveň světu přinesla několik technických řešení, jenž usnadnila život celému motoristickému světu.

Číst celé

Masařka AMG je budoucí klasika. Kupte si ji po Schumacherovi

Jedno z prvních aut vzniklé za úzké spolupráce AMG a Mercedesu bylo sleeperem, jak má být. Ale tehdy se to tak ještě nebralo.

Číst celé

Subaru Justy II: Jak se žije s nejlevnější čtyřkolkou na trhu?

Tohle auto jsme si nepůjčili, ale koupili. Jaký byl rok se Subaru Justy 2. generace?

Číst celé