Porsche 914: Volkswagen zradil kvůli směšnému názoru nového šéfa

Vývoj a prodej typu 914 mohl být pro Porsche úspěšnou spoluprací s Volkswagenem. Změny ve vedení lidové značky však zajistily pouze jednostranný úspěch. Důvod podrazu ze strany Volkswagenu byl směšný.

Porsche má dlouhou a prestižní historii, která přesahuje více než sedm desetiletí, což byl důležitý milník oslavovaný v roce 2018. V roce 2019 však bude slavit důležité výročí i jeden méně známý dílek úspěšné historie značky. Porsche 914 dosáhne stáří padesáti let a jeho příběh je příležitostí, partnerstvím a nakonec i politikou. Ačkoliv vzniklo jako obyčejné „Porsche pro chudé“, v posledních letech si tento malý sportovní vůz nachází přízeň nadšenců a sběratelů a zároveň i místo v jejich garážích.

Příběh 914 začíná nikoliv v Porsche, ale ve Volkswagenu, který uvažoval o vývoji nástupce ikonického typu 34 Karmann Ghia. Porsche a Volkswagen spolu spolupracovaly už od začátků své historie, ale ještě více spojily síly v pozdních šedesátých letech. V té době se totiž o velkou část technického vývoje Volkswagenu staralo Porsche, které se rozhodlo pro společný vývoj sportovního vozu, protože tím získalo nástupce velmi úspěšného Porsche 912.

Nová generace lidového Porsche se zároveň stala posledním modelem, jímž byla splněna smlouva o vzájemné spolupráci obou značek. Původní záměr zamýšlel, že Volkswagen bude společné auto prodávat pouze s plochým čtyřválcem a Porsche naopak výhradně s plochým šestiválcem pocházejícím z 911.

Podle původní dohody byly vyvinuty dvě varianty lehkého dvoumístného sportovního vozu. Vozy byly vizuálně téměř identické, což v Porsche vyvolalo obavy ohledně úspěšného podnikání na americkém trhu. Aby bylo zamezeno možné vzájemné konkurenci, verbální dohodou bylo rozhodnuto, že se v Americe budou obě motorizace prodávat jako Porsche a evropské modely budou označovány jako Volkswagen-Porsche.

První prototyp 914 byl prezentován 1. března 1968, ale celý vývoj se značně zkomplikoval o několik týdnů později, když zemřel ředitel Volkswagenu Heinz Hordhoff. Jeho nástupce Kurt Lodz nebyl odkázán na džentlmenskou dohodu obou značek a prosazoval názor, že by takové auto mělo patřit výhradně Volkswagenu. Porsche dostalo ultimátum, že buď sdílejí náklady na výrobu i těch 914, jež bude vyrábět Volkswagen, nebo ztratí veškerý přístup k vyvíjenému modelu.

Porsche neochotně souhlasilo s tím, že pomůže zaplatit účty za nářadí a výrobu, ale bezohledný kompromis zničil cenový rozpočet společnosti. V době uvedení Porsche 914 na trh v roce 1969 byl lidový šestiválcový sportovní vůz jen o málo levnější než 911T. Mezitím, co se Porsche snažilo obtížně prodávat své 914/6, ze čtyřválcového 914/4 se stal jeden z nejlepších bestsellerů Volkswagenu. Prodejnost jejich auta dokonce překonala i Porsche 911.

Výroba Porsche 914/6 byla ukončena v roce 1972. Během pouhých tří let se prodalo slabých 3 351 exemplářů. Levnější model s pozdním dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 100 koní byl pro šetřící zákazníky jednoznačně nejatraktivnější. Zatímco výroba 914/4 skončila v roce 1976 po 118 000 prodaných kusech po celém světě, Porsche dál používalo jeho čtyřválec v levném typu 912E.

Bez ohledu na politiku, která značně otřásla příběhem Porsche 914 už na samotném začátku, si lehké sportovní auto oblíbilo mnoho řidičů. 914 bylo s hmotností nižší než 1 000 kilogramů a s motorem umístěným uprostřed skutečné řidičské auto. Americký motoristický magazín Motor Trend zvolil Porsche 914 jako vítěze žebříčku „Import Car of the Year“ roku 1970.

Porsche 914 dokonce zažilo i sportovní slávu, protože s ním jezdci Claude Ballot-Lena a Guy Chasseuil vyhráli třídu GTS ve vytrvalostním závodě 24 hodin Le Mans v roce 1970. Závody s více třídami znamenaly, že lidové Porsche závodilo proti továrním legendám jako Porsche 917K a 908, které se umístily na nejlepším celkovém šestém místě. Prvních pět pozic obsadily výkonnější stroje týmů Ferrari a Matry.

Podraz ze strany Volkswagenu a nízké prodeje šestiválcového typu dovedly Porsche k rozhodnutí, že si společně vyvinutý sportovní vůz nezaslouží nosit jeho znak. Šestiválcové lidové Porsche, které bylo obtížné prodat a zabíralo parkoviště v okolí továrny, se dočkalo uznání až v současnosti. Mezi sběrateli se řadí k nejvyhledávanějším modelům značky a prodejní cena zachovalých kusů přesahuje i 5 milionů korun. Čtyřválcové 914 oproti tomu stojí jen pouhý zlomek.

Porsche se rozhodlo pro oživení cenově dostupného modelu v roce 1996, kdy představilo duchovního nástupce 914. Ten se prodává až do současnosti jako 718 Boxster a 718 Cayman a je poháněn čtyřválcem, tedy motorem, který podle puristů nepatří do zádě moderních Porsche. Tolik pro Volkswagen v karoserii Porsche.

Našli jsme funkci, která chybí moderním autům

Nouzové brzdění je zlo, ale co takhle něco ve stylu „sebevědomého“ přidávání?

Číst celé

Pohled do motoru 2JZ-GTE: Tímto se proslavila Toyota Supra

Motor 2JZ-GTE vypadá, jako by byl navržený přímo pro tunery toužící po obrovském plnícím tlaku.

Číst celé

Jak se ničí funkční pětiválcová Marea ve jménu pochybného motorsportu

Jak se upravuje normálně funkční Fiat Marea Weekend 2.0 20v s pětiválcem na závodní auto, které má startovat v amatérské šestihodinovce v Mostě?

Číst celé

Sedm povedených aut, která vznikla ve správný čas

Vybrali jsme sedm skvělých aut, která byla uvedena na trh v nejlepší možný čas. Vzhledem k jejich vlastnostem není divu, že se staly okamžitými prodejními trháky.

Číst celé

Deset zajímavých aut za cenu nového Rapidu

Klasická auta, která snadno pořídíte za cenu tuctového dostupného vozu, s nímž se lze setkat na každém českém rohu. Jaká auta se objevila na seznamu?

Číst celé

Porsche 911 Carrera RSR Turbo 2.1: Když atmosféra nestačí

Inženýři ze Stuttgartu zjistili, že jejich závodní atmosférické motory byly na vrcholu možností a vydali se cestou přeplňování. Carrera RSR Turbo 2.1 se stala prvním pokusem použití turbodmychadla v okruhové 911.

Číst celé