5 věcí, které vás dostanou při první návštěvě Nürburgringu

Nürburgring není pouze o ježdění. Místní jím doslova žijí, což každého benzínového nadšence doslova pohltí a už nikdy nepustí.

Severní smyčka Nürburgringu, známá i jako Nordschleife či Zelené peklo, je pro naprostou většinu benzínových šílenců fascinujícím místem. Když jsem měl příležitost ji poprvé navštívit, kromě nově získaných řidičských zkušeností a zážitků jsem si odvezl i několik dalších velkých dojmů. V následujících pěti bodech bych vás chtěl seznámit s dalšími důvody, proč se těším na další návštěvu Nürburgringu.

Nordschleife a její plasticita

Pokud na Nordschleife jedete poprvé, už po opuštění dálnice vyhlížíte, až spatříte první úsek. Kromě jedné zatáčky toho však příliš neuvidíte a první část, kterou při příjezdu na Nürburgring uvidíte pořádně, bude s největší pravděpodobností 2,3 kilometru dlouhá rovinka Döttinger Höhe. Přitom víte, že okruh je vlastně všude kolem vás, vede například i přes most nad hlavní ulicí městečka Adenau.

Největším kouzlem Nordschleife je její plasticita, kterou nedokáží přiblížit ani nejlepší počítačové simulátory s laserově skenovanou tratí. Na vrcholu výše zmíněné rovinky je výhled na novější Grand Prix okruh a slavnou Mercedes-Benz Arenu. Zároveň je tu plno značných výškových rozdílů, při jejichž projíždění zaléhají uši, slepých horizontů a několik míst, kde je auto gravitací přitlačeno k asfaltu takovou silou, až cítíte, jak se orgány ve vašem těle pohybují směrem nahoru.

Je to jako Monte-Carlo pro petrolheady

Rádi potkáváte auta na veřejných komunikacích, ale jste unavení z povrchního Monte-Carla? V okolí Nürburgringu se budete cítit mnohem lépe. Nejdůležitější z mnoha věcí, na kterou se těší každý automobilový nadšenec při první návštěvě Nürburgringu, jsou jednoznačně auta parkující v okolí okruhu. Těch je všude opravdu velké množství a různorodosti se tady meze nekladou. Hodně záleží na tom, zda máte zrovna štěstí. Potkat tu můžete i takové unikáty jako Ferrari Enzo upravené tunery z Edo Competition nebo jeden z pěti McLarenů P1 GTR schválených pro silniční provoz.

Vzhledem k tomu, že okolní městečka a vesnice Nürburgringem doslova žijí, o sportovní a závodní auta tady není nouze. Různé modely BMW M, 911 a další vám po chvíli připadají stereotypní. My jsme tedy během jednoho víkendu potkali například Lamborghini Aventador SVJ, Mercedes-AMG GT R RENNtech nebo mnoho vyrámovaných Ringtoolů. Výjimkou nejsou ani čistokrevná závodní auta zlegalizovaná pro použití na veřejných silnicích, takže tu můžete potkat v běžném provozu i Ferrari 458 Challenge nebo Porsche 911 Cup.

Bistro Cockpit v Adenau

Bistro Cockpit v městečku Adenau je jednou z nejdůležitějších lokalit v okolí Nürburgringu. Na currywurst se sem v době oběda sjíždí většina účastníků veřejných jízd Touristenfahrten. Venkovní zahrádka přitom dovoluje klidné posezení s výhledem na přilehlé parkoviště plné zajímavých aut a parkoviště místní autopůjčovny, kde většinu času stojí několik Porsche 911 GT3 RS nebo BMW M4 GTS.

Vzhledem k tomu, že jsem u předchozího bodu použil srovnání okolí Nürburgringu s Monte-Carlem pro petrolheady, použiji ho i zde. Okolo bistra Cockpit projíždí téměř každý, kdo jezdí se svou čtyřkolovou chloubou kolem Nordschleife. A navíc, když se podíváte správným směrem, budete mít výhled na kus slavné tratě.

Nürburgring Boulevard

Podobně jako italské Maranello, kde se dlouhá desetiletí vyrábí Ferrari, ani Nürburgring se nevyhnul přeměny do automobilového Disneylandu. Na hlavní ulici pojmenované Nürburgring Boulevard se nachází slavný červený nápis Nürburgring, u kterého jsme si jako tisíce jiných návštěvníků vyfotili „naše“ auta. Nedaleko odsud můžete kromě motokárové dráhy najít i turistické kraviny, mezi něž patří například kino nebo horská dráha ring°racer. Tahle ocelová opičárna, jejíž vozíky zrychlují z 0 na 160 km/h za méně než 2 sekundy, stála v roce 2015 neuvěřitelných 332 milionů korun!

Mnohem zajímavější lokalitou nedaleko výše zmíněného cirkusu, který má však své kouzlo, jsou vývojová centra automobilek a dalších společností. Sídlí zde například Aston Martin, Jaguar, Hyundai N Division, úpravce RENNtech, výrobce podvozků Öhlins, závodní tým Black Falcon nebo Manthey-Racing.

Südschleife a skvělé okresky v okolí

Vzhledem k tomu, že se okruh Nürburgring – Nordschleife nachází v kopcovité krajině, je samozřejmé, že se v jeho okolí nachází mnoho klikatých okresek. Dlouhé rychlé zatáčky se tu střídají s technickými úseky a vlásenkami. Takže pokud dojde k uzavření trati kvůli větší havárii nebo nehodě, rozhodně nemusíte smutnit.

Každý fanoušek Nürburgringu a historického motorsportu by navíc měl navštívit pozůstatky opuštěné a zapomenuté Südschleife, neboli Jižní smyčky. Tento 7 747 metrů dlouhý závodní okruh byl bezpečnější a využíval se v letech 1927 – 1973. Nejčastěji se zde jezdily motocyklové závody. Jižní smyčka byla později přestavěna do podoby běžné silnice, avšak v současnosti z ní už příliš nezbývá.

Řidičské zážitky z první návštěvy Nürburgringu si můžete přečíst v článku Zelené peklo na vlastní kůži. Jak jsem byl poprvé na Nordschleife.

Ferrari 512 S Modulo: Futuristický koncept z galaxie Pininfarina

Fascinující Ferrari 512 S Modulo bylo posledním futuristickým konceptem Ferrari na podvozku závodního vozu od Pininfariny.

Číst celé

Volkswagen Schwimmwagen: Obojživelník pro Wehrmacht od tvůrce Porsche 911

Obojživelný Volkswagen Schwimmwagen byl průzkumným vozidlem Wehrmachtu od Erwina Komendy, konstruktéra vozů Porsche 356, 550 a 911.

Číst celé

Porsche 911 Carrera RS 2.7: Drahý homologační speciál s ducktailem

První nositel ikonického zadního spoileru byl vysoce žádaný již při svém představení. Porsche využilo situace a napakovalo si kapsy.

Číst celé

Počátek neočekávaného úspěchu. Zrození Fordu Mustang

Jen málokdo věřil myšlence na úspěch tohoto modelu, ale opak byl pravdou. Pony car se stal hitem již v den svého představení a nyní, po více jak padesáti letech od onoho dne, je jedním z nejslavnějších amerických sportovních vozů.

Číst celé

Mazda RX-7 FD3S: Můj rok s rotační legendou

Japonská sportovní legenda, jež přitahuje davy milovníků automobilové kultury ze země vycházejícího slunce. Fanoušek Luboš se rozhodl, že se s námi podělí o příběh svého bývalého exempláře, který po dobu jednoho roku vyplňoval parkovací místo u jeho domu.

Číst celé

Američané chtěli vyrobit Veyron už v 50. letech. Proč Argonaut neuspěl?

Americký vizionář se na konci 50. let odhodlal pro výrobu nejlepších aut na světě, ale nakonec jej zradili investoři. Obávali se, že by naštvali Ameriku.

Číst celé