40 rychlostních rekordů. Tím se pyšní Mazda RX-8

Čtyřiadvacetihodinová rekordní jízda se odehrála v roce 2005 na německém závodním oválu pod dohledem Mezinárodní automobilové federace.

Mazda RX-8 je už od svého uvedení na trh v roce 2003 velmi diskutovaným autem. Kromě velkého zástupu fanoušků má dost možná ještě větší zástup odpůrců, kterým nejvíce vadí její servisní náročnost. Jen málokdo z nich si však uvědomuje, kolik různých zajímavostí a tajemství se ukrývá v jejích útrobách.

Duchovní nástupce legendárních RX-7 disponuje širokou škálou různých zajímavostí, o nichž se můžete dočíst v našem starším článku. Víte ale, že Mazda RX-8 v roce 2005 stanovila celkem 40 rychlostních rekordů, které okamžitě potvrdila Mezinárodní automobilová federace (FIA)?

Všechny rychlostní rekordy, jež byly přičteny k dalším 37 mezinárodním oceněním vozu a motoru, byly stanoveny na 12,3 kilometru dlouhém oválu v německém Papenburgu. Mazda k tomu použila dva exempláře ve specifikaci „Hi-Power“ (231 koní). První z nich byl přizpůsobený pro závodní skupinu FIA Category A (speciální vozidla) a už dříve se zúčastnil šampionátu Formula Woman Challenge ve Velké Británii, druhý pak pro FIA Category B (masově vyráběná vozidla). Jedinými změnami oproti běžným prodávaným vozům byly čtyřbodové bezpečnostní pásy, bezpečnostní rámy a větší palivové nádrže.

Shoji Tokuda, inženýr Mazda Motor Europe, krátce po poledni v sobotu 2. října 2005 zamával zelenou vlajkou, čímž vyslal první Mazdu RX-8 vstříc knize rekordů. O několik okamžiků později vyjel i druhý vůz. Během 24 hodin dlouhé jízdy se v obou autech vystřídalo patnáct motoristických novinářů z jedenácti zemí, kteří měli jediný úkol – jet na plný plyn a držet ideální jízdní stopu.

Obě Mazdy během jízdy urazily více než 5 000 kilometrů a jejich průměrné rychlosti byly 212,835 a 215,934 kilometrů v hodině. Japonská značka zároveň ukázala, že zpochybňovaný dvourotorový wankel 13B-MSP Renesis disponuje velkou životností i při extrémních jízdních podmínkách.

RX-8 dokázaly jet konstantní vysokou rychlostí bez incidentů, ale ne všechno šlo podle plánu. Hodinu po půlnoci začalo silně pršet, kvůli čemuž zpanikařili zástupci společnosti Kumho, která dodala pneumatiky. Mechanici proto snížili tlak v pneumatikách, čímž zlepšili odolnost proti akvaplaningu. Po čtyřiadvaceti hodinách byla ukončena jízda obou Mazd RX-8, které se vrátily do boxové uličky se čtyřiceti rychlostními rekordy.

Mazda RX-8 byla schopná zvládnout například:

  • 10 kilometrů s průměrnou rychlostí 209,740 km/h
  • 100 kilometrů s průměrnou rychlostí 227,467 km/h
  • 500 kilometrů s průměrnou rychlostí 219,774 km/h
  • 1000 kilometrů s průměrnou rychlostí 218,436 km/h
  • 5000 kilometrů s průměrnou rychlostí 216,012 km/h
  • 1 hodinu s průměrnou rychlostí 225,458 km/h
  • 6 hodin s průměrnou rychlostí 217,748 km/h
  • 12 hodin s průměrnou rychlostí 216,446 km/h
  • 24 hodin s průměrnou rychlostí 215,934 km/h

Všechny rekordy se můžete dočíst ve francouzské tiskové zprávě.

Bandama Rally 1972: Závod, který nikdo nedokončil

Ačkoli má téměř každá rally svého vítěze, v historii motorsportu se objevil jeden podnik, v němž neuspěl žádný z účastníků.

Číst celé

Audi 4000: Když Audi stálo polovinu konkurenčního Mercedesu-Benz

V osmdesátých letech se Audi předvedlo na americkém trhu s velkým sedanem, který byl podobně dobrý jako konkurenční BMW a Mercedes, ale byl výrazně levnější.

Číst celé

TOP 5 nadupaných pickupů s DNA muscle cars

Ručička rychloměru se pohybuje ve vysokých hodnotách a korba je přitom naložená běžným nákladem. Asi takto bychom mohli jednoduše popsat pět nadupaných pickupů z Ameriky.

Číst celé

Debata o Eclipse Cross: Spolknutá hrdost ve jménu záchrany

Mitsubishi Eclipse Cross je zoufalý pokus o zatažení záchranné brzdy, proto vsází na jistotu. Jde totiž o hodně.

Číst celé

Mazda RX-7 FD3S: Můj rok s rotační legendou

Japonská sportovní legenda, jež přitahuje davy milovníků automobilové kultury ze země vycházejícího slunce. Fanoušek Luboš se rozhodl, že se s námi podělí o příběh svého bývalého exempláře, který po dobu jednoho roku vyplňoval parkovací místo u jeho domu.

Číst celé

Citroën GS BiRotor: Smůla na kolech již od počátku

Poté, co Citroën se svým prototypem M35 uspěl, rozhodl se pro montáž upravené verze motoru do nového GS a prodej na běžném trhu.

Číst celé