40 rychlostních rekordů. Tím se pyšní Mazda RX-8

Čtyřiadvacetihodinová rekordní jízda se odehrála v roce 2005 na německém závodním oválu pod dohledem Mezinárodní automobilové federace.

Mazda RX-8 je už od svého uvedení na trh v roce 2003 velmi diskutovaným autem. Kromě velkého zástupu fanoušků má dost možná ještě větší zástup odpůrců, kterým nejvíce vadí její servisní náročnost. Jen málokdo z nich si však uvědomuje, kolik různých zajímavostí a tajemství se ukrývá v jejích útrobách.

Duchovní nástupce legendárních RX-7 disponuje širokou škálou různých zajímavostí, o nichž se můžete dočíst v našem starším článku. Víte ale, že Mazda RX-8 v roce 2005 stanovila celkem 40 rychlostních rekordů, které okamžitě potvrdila Mezinárodní automobilová federace (FIA)?

Všechny rychlostní rekordy, jež byly přičteny k dalším 37 mezinárodním oceněním vozu a motoru, byly stanoveny na 12,3 kilometru dlouhém oválu v německém Papenburgu. Mazda k tomu použila dva exempláře ve specifikaci „Hi-Power“ (231 koní). První z nich byl přizpůsobený pro závodní skupinu FIA Category A (speciální vozidla) a už dříve se zúčastnil šampionátu Formula Woman Challenge ve Velké Británii, druhý pak pro FIA Category B (masově vyráběná vozidla). Jedinými změnami oproti běžným prodávaným vozům byly čtyřbodové bezpečnostní pásy, bezpečnostní rámy a větší palivové nádrže.

Shoji Tokuda, inženýr Mazda Motor Europe, krátce po poledni v sobotu 2. října 2005 zamával zelenou vlajkou, čímž vyslal první Mazdu RX-8 vstříc knize rekordů. O několik okamžiků později vyjel i druhý vůz. Během 24 hodin dlouhé jízdy se v obou autech vystřídalo patnáct motoristických novinářů z jedenácti zemí, kteří měli jediný úkol – jet na plný plyn a držet ideální jízdní stopu.

Obě Mazdy během jízdy urazily více než 5 000 kilometrů a jejich průměrné rychlosti byly 212,835 a 215,934 kilometrů v hodině. Japonská značka zároveň ukázala, že zpochybňovaný dvourotorový wankel 13B-MSP Renesis disponuje velkou životností i při extrémních jízdních podmínkách.

RX-8 dokázaly jet konstantní vysokou rychlostí bez incidentů, ale ne všechno šlo podle plánu. Hodinu po půlnoci začalo silně pršet, kvůli čemuž zpanikařili zástupci společnosti Kumho, která dodala pneumatiky. Mechanici proto snížili tlak v pneumatikách, čímž zlepšili odolnost proti akvaplaningu. Po čtyřiadvaceti hodinách byla ukončena jízda obou Mazd RX-8, které se vrátily do boxové uličky se čtyřiceti rychlostními rekordy.

Mazda RX-8 byla schopná zvládnout například:

  • 10 kilometrů s průměrnou rychlostí 209,740 km/h
  • 100 kilometrů s průměrnou rychlostí 227,467 km/h
  • 500 kilometrů s průměrnou rychlostí 219,774 km/h
  • 1000 kilometrů s průměrnou rychlostí 218,436 km/h
  • 5000 kilometrů s průměrnou rychlostí 216,012 km/h
  • 1 hodinu s průměrnou rychlostí 225,458 km/h
  • 6 hodin s průměrnou rychlostí 217,748 km/h
  • 12 hodin s průměrnou rychlostí 216,446 km/h
  • 24 hodin s průměrnou rychlostí 215,934 km/h

Všechny rekordy se můžete dočíst ve francouzské tiskové zprávě.

Bugatti 1300 Concept: Bráška EB110 měl konkurovat Mazdě MX-5

Může se to zdát jako šílený nápad, ale Bugatti, tehdy vlastněné mužem jménem Romano Artioli, se skutečně rozhodlo, že postaví soupeře pro úspěšnou Mazdu MX-5.

Číst celé

Lancia Hyena: Delta Integrale v kabátku od Zagata

Spojením techniky Delty Integrale a stylové karoserie od Zagata vznikla Lancia Hyena, sportovní kupé, které neuspělo kvůli příliš složitému procesu výroby.

Číst celé

BMW M3 E92: Osmiválcová atmosféra na vlastní kůži

Osmiválec v BMW M3 se krátce po uvedení mnoha lidem nelíbil, jenže byl až dokonalou volbou, jak posunout už tak skvělé auto o hodně dál.

Číst celé

Dělal jsem řidiče byznysmenům. Tohle je můj příběh

Životní příběh Emila Remače, který se v minulosti živil jako soukromý řidič vlivných osobností. To mu dalo bohaté zkušenosti za volantem a také řídil mnoho aut snů.

Číst celé

Budoucnost značky začíná u jejích kořenů: Maserati si připomíná závodní Tipo 300S

Juan Manuel Fangio s vozem Maserati Tipo 300S ve velké ceně Venezuely zahájil dva roky závodních úspěchů, které proslavily značku Maserati v motorsportu.

Číst celé

Začátky cizích značek v Americe: Evropské sportovní vozy

Ferrari, Lamborghini a Porsche v současnosti prodávají největší počet svých vozů na americkém trhu. Jak na něm začínaly?

Číst celé