Subaru Impreza: 10 zajímavostí o nejslavnějším Subaru všech dob

Impreza se zapsala do historie Subaru jako nejslavnější model všech dob, k čemuž si dopomohla dlouhou a úspěšnou kariérou v šampionátu WRC.

Subaru Impreza je s námi od začátku devadesátých let, kdy nahradilo zastaralý model Leone a uvedlo na trh novou generaci čtyřválcových boxerů EJ-Series. Cílem Subaru bylo poskytnout zákazníkům zábavný řidičský zážitek v praktickém a spolehlivém autě. V průběhu desetiletí se Impreza stala ikonickým modelem značky Subaru a může se pochlubit nejoblíbenějším modelovým označením v historii této japonské značky.

Impreza existuje už téměř tři dekády a stala se nejslavnějším modelem Subaru všech dob. Během těch let se v historii tohoto modelu objevilo mnoho zajímavostí, z nichž deset vám představíme na následujících řádcích.

Subaru Impreza je stále docela mladým modelem

První generace Imprezy se představila v roce 1992, od čehož zatím uplynulo méně než 30 let. Tehdy jste si mohli koupit jen základní verzi s pohonem předních kol, která byla levná a neměla příliš bohatou výbavu. Řidičům ale naopak nabídla nadprůměrnou spolehlivost. Lepší výbava se v Imprezách začala objevovat postupem následujících měsíců a let.

Sportovní verze WRX byla uvedena v témže roce

WRX je zkratka pro World Rally eXperimental. Subaru převzalo technologie z motorsportu a použilo je při vývoji výkonnější silniční verze. Impreza WRX sice nedosahovala stejných výkonů jako závodní vozy, ale to lidem nezabraňovalo upravovat svá auta tak, aby měla podobný výkon.

Type RA – Z továrny rovnou na závody

Sportovní Impreza WRX byla nabízena i ve vylepšené variantě Type RA. Tato speciální verze byla ostřejší a odlehčenou verzí oblíbené Imprezy WRX a mnoho zákazníků se s ní účastnilo amatérských závodů. Subaru při vývoji RA odstranilo zvukovou izolaci, klakson, klimatizaci a dokonce i ABS. Oproti tomu naopak přidalo robustnější motor, ochlazování mezichladiče a převodovku s kratším zpřevodováním.

Impreza zpopularizovala motor boxer

Úspěch modelu WRX dal inženýrům Subaru podnět k dalšímu vývoji jejich oblíbeného motoru typu boxer. Automobilka přemýšlela i o dalších možnostech, ale popularita sportovně laděné Imprezy WRX továrnu přesvědčila, aby pokračovala s vývojem motoru s protiběžnými písty. Hlavními důvody byly nižší těžiště oproti autům s běžnými motory a lepší celkové vyvážení vozu.

Legendární STi se představilo po dvou letech Imprezy na trhu

Subaru umožnilo svému závodnímu oddělení Subaru Tecnica International (STi), aby upravilo sportovní verzi WRX a vyvinulo mnohem sportovnější a výkonnější auto. První Impreza WRX STi se představila v roce 1994. Dosud nejrychlejší silniční Impreza byla vybavena čtyřválcovým boxerem o přibližně 250 koních, kratší převodovkou a přepracovaným podvozkem, se kterým lépe zvládala rozbité silnice.

Ochlazování intercooleru vodou

STi mohou být vybavena systémem, který umožňuje stříkat chladnou vodu na mezichladič nasávaného vzduchu. Zní to zvláštně, ale je to jednoduchý způsob, jak rychle ochladit intercooler a zvýšit výkon motoru snížením teploty nasávaného vzduchu. U některých vozů je tato funkce naprogramována jako automatická a aktivuje se při dosažení maximální nastavené teplotě sacího potrubí motoru.

Mrkání jedním okem na pozdrav

Starší Imprezy mají málo známou polohu přepínače světlometů, která umožňuje blikání pouze jedním z dálkových světlometů. Mrkání jedním okem se aktivuje posunutím ovládací páčky do pozice mezi normálním svícením a dálkovými světlomety. V této poloze se pak musí krátce přidržet. O této funkci ví jen velmi málo lidí a je to zajímavý způsob, jakým se řidiči Subaru zdraví na silnicích.

O první vítězství Subaru ve WRC se postaral Colin McRae

Od roku 1992 Subaru závodilo v šampionátu WRC s větším modelem Legacy, a přestože s ním zaznamenávalo větší úspěchy, nikdy neukořistilo celkové vítezství. První vítězství pro tuto japonskou automobilku získal až Colin McRae s Imprezou v roce 1995.

Speciální Impreza STi 22B se vyprodala za pouhých 30 minut

Subaru v roce 1998 oslavovalo triumf v mistrovství světa v rally a představilo zákazníkům speciální Imprezu STi 22B, která byla silniční verzí vítězného závodního speciálu. Automobilka nabídla zájemcům celkem 424 exemplářů, z nichž 400 bylo určeno pro domácí trh v Japonsku. Všech 400 kusů se vyprodalo během 30 minut. Zbylých 24 vozů zamířilo na zahraniční trhy.

První Impreza s hybridním pohonem

V roce 2020 Subaru zahájilo novou éru Imprezy, když poprvé představila verzi s hybridním pohonem Subaru e-Boxer. Japonská automobilka spojila tradici modelů s nejnovějšími technologiemi a uvedla na trh vůz, který je dynamičtější a ekonomičtější než předchozí model bez elektrifikovaného hnacího ústrojí.

Subaru Impreza e-Boxer spojuje novou generaci poháněcí soustavy se dvěma hlavními technologiemi Subaru: motorem typu boxer s protiběžnými písty a symetrickým pohonem všech kol. Automobilka si zároveň zakládá na intenzivním potěšení z dynamické jízdy a komplexní bezpečnosti se standardně dodávaným systémem EyeSight.

Proč vznikl projekt Temple of Speed a kde je jeho místo dnes?

Tlak na motoristy se spalovacími agregáty k výměně za vozy na baterie a masáž EU směrem k vývoji v automobilkách jsou pro nás bytostně odporné a nesmyslné fragmenty dnešní doby. Už při vzniku Temple of Speed více jak deset let zpět jsme se jasně zařadili do proudu společností, organizací a institucí, které tyto jednostranné škatulkovací praktiky striktně odmítají. My jsme tu ale ve skutečnosti od počátku z jiného důvodu. A tím je čistá láska automobilismu a její šíření. 

Číst celé

Mercedes-Benz W154: Neporazitelný stříbrný šíp

Poslední předválečný závodní Mercedes kraloval okruhům a od historiků si vysloužil titul nejlepšího závodního vozu všech dob. Úspěšné vítězné tažení bohužel přerušil začátek druhé světové války.

Číst celé

Honda Integra Type-R DC2: Neobyčejná předokolka

Rychlé kupé s pohonem předních kol je pro japonskou automobilovou produkci nezvyklé. V devadesátých letech se touto cestou zkusili vydat inženýři sportovní divize Hondy a výsledkem byl vůz, o kterém se již dlouhé roky říká, že je tím nejlepším s pohonem předních kol.

Číst celé

Francouzi měli z Citroënu 2CV srandu. Takhle se mu smáli při představení

Při oficiálním představení sklidil lidový Citroën mnoho pochval i posměchu. Návštěvníci pařížského autosalonu nemohli tušit, jakou legendou se později stane.

Číst celé

Ferrari California: Proč byl základní kabriolet pro Ferrari důležitý?

California byla pro Ferrari důležitější, než by se zprvu mohlo znát. Přinesla několik významných prvenství a po dlouhých letech oživila technické řešení, které se naposledy objevilo v ikonické F40.

Číst celé

Toyota Celica GT-Four: Mazaný restriktor měl ošálit komisaře

Úspěch v motorsportu byl pro Toyotu důležitý a byla ochotna vyzkoušet cokoliv, jen aby získala náskok před konkurencí. Dokonce i upravený restriktor turbodmychadla, který porušoval pravidla stanovená FIA.

Číst celé