Ženeva 1998: Jaká auta za chvíli oslaví dvacetiny?

Vzpomínáte si, jaká auta se představila v Ženevě před dvaceti lety?

Ženevský autosalon patří k nejvýznamnějším světovým výstavám, kde automobilky každoročně představují své nejnovější a nejžhavější modely. Letošní 88. ročník otevře své brány za dva měsíce, konkrétně 8. března 2018. Rozhodli jsme se zavzpomínat, která auta se pod světly reflektorů na tomto místě představila v roce 1998. Připadáme si staří, když si uvědomíme, že velkou část z nich pomalu vnímáme jako ta „stará dobrá auta“.

Než se však přesuneme k zajímavým kouskům, připomeňme si debuty aut, jaká můžeme potkat v ulicích měst každým dnem. Na stáncích vystavovatelů mohli návštěvníci poprvé spatřit vozy jako Citroën Xsara Break, Audi A6 2.8 Avant, první generace Fordu Focus a Toyoty Yaris, druhou generaci Renaultu Clio či modernizovanou Škodu Felicia v obou karosářských variantách. A jaká byla ta více zajímavá?

BMW 3 E46 sedan

Němci z BMW do Ženevy přivezli čtvrtou generaci své „trojky“. Přestože se nový sedan ukázal světu už v listopadu 1997, výstavní debut proběhl až ve Švýcarsku. Pod kapotu nástupce oblíbené E36 se mohl dostat jeden ze čtyř zážehových motorů, nebo jeden vznětový. Nejsilnější motorizací nabídky byl typ 328i s řadovým šestiválcem M52 o výkonu 190 koní. Pětistupňový manuál Getrag a pohon zadních kol byl samozřejmostí.

BMW M5 E39

Na stánku BMW stál i o dost zajímavější model, kterým byl M5 E39. Třetí generaci supersedanu poháněl 4,9 litrový vidlicový osmiválec S62 o výkonu 400 koní. Hnací síla byla posílána na zadní kola skrz šestistupňovou manuální převodovku a samosvorný diferenciál. Auto designované Ulfem Weidhasem jezdilo bez omezovače až 300 kilometrů v hodině a vzniklo v počtu 20 482 exemplářů.

Ferrari 456 M GT

Maranellská továrna na hračky v Ženevě představila modernizované Ferrari 456 M GT (M znamená Modificata). Oproti předchozímu vozu měla novinka přepracovanou aerodynamiku, s níž se zlepšilo i chlazení 5,5 litrového motoru V12 o nejvyšším výkonu 442 koní. Motor se dočkal řízení systémem Bosch Motronic M5.2 a jeho hladší chod byl zajištěn pozměněným pořadím zapalování. Vůz s lehce upraveným designem si zákazníci nejraději objednávali v modrém laku Tour de France v kombinaci se sedadly Daytona.

Porsche 911 Carrera Cabriolet (996)

Nejméně oblíbenou generaci 911 navrhl čínský designér Pinky Lai, který v Porsche působil mezi lety 1989 až 2014, a výrazný odklon od ikonických tvarů předchůdců znechutil řadu fanoušků značky. Otevřenou variantu 996 mohli lidé z veřejnosti poprvé spatřit právě v Ženevě roku 1998. O pohon se po vzoru standardního kupé staral vzadu uložený 3,4 litrový šestiválcový boxer o výkonu 296 koní.

Rolls-Royce Silver Seraph

Ženevského autosalonu se zúčastnili i Britové z Crewe, kteří s sebou přivezli nový Rolls-Royce Silver Seraph. Luxusní limuzínu poháněl 5,4 litrový dvanáctiválec BMW M73 spojený s pětistupňovým automatem ZF. Silver Seraph byl téměř identický s Bentley Arnage a stal se prvním dvanáctiválcovým Rolls-Roycem od roku 1939, kdy se stejný počet válců objevil pod kapotou modelu Phantom III.

Volkswagen W12 Roadster

Volkswagen do Ženevy kromě Golfu Cabriolet přivezl i první evoluci svého konceptu W12. Supersport ve své druhé podobě odhodil skleněnou střechu a chtěl nabídnout vítr ve vlasech v rychlostech přes 300 kilometrů v hodině. K tomu mu měl dopomoct 5,6 litrový dvanáctiválec o výkonu 420 koní. Červený roadster s pohonem zadních kol se ale do výroby nikdy nedostal, podobně jako jeho nástupce, tentokrát v podobě uzavřeného supersportu W12 Nardò.

Historie Golfu GTI. Co stálo za zrodem ikony?

Sportovně laděný hatchback Volkswagen Golf GTI se těší oblibě majitelů a v dnešních dnech je téměř ideální kombinací mezi běžným ježděním a zábavným svezením. Znáte jeho dlouholetý příběh?

Číst celé

Honda Civic 1.4 iS: Slabý hatchback, který naučí základy sportovní jízdy

První auta jsou něčím, co v nás benzínových šílencích zanechá vzpomínky na celý život. To moje bylo kompromisem mezi nízkými provozními náklady a zábavou. První zkušenosti se sportovní jízdou jsem nabyl ve svém stříbrném hatchbacku z Japonska, na který dodnes vzpomínám.

Číst celé

Začátky cizích značek v Americe: Japonská auta

Levné a ošklivé Subaru 360 nebo Toyota Crown otravující Američany při jídle. I takové byly začátky japonských značek v Americe.

Číst celé

Lamborghini Miura: Matka superaut uchvátila svět. Lidé nevěřili, že se bude vyrábět

Zvláštní koncepce s motorem uprostřed a překrásný design z pera talentovaného Marcella Gandiniho uchvátily svět. Miura byla nejdůležitějším modelem v historii Lamborghini, který udal směr, jakým se značka bude ubírat.

Číst celé

Tatra 603: Papalášský kočár

Historická limuzína, která byla určena těm nejvyšším. Prostý lid si ji normálně koupit nemohl, ale i přesto se později dostala do rukou smrtelníků. V době, kdy byla pro členy vlády a papaláše téměř bezcenná. Dnes se jedná o hodnotný sběratelský kousek, kterému stačí pouhých pár minut, aby povyprávěl příběh doby minulé.

Číst celé

Argonaut Smoke mohl být Veyronem konce padesátých let

Znáte příběh prototypu, který mohl jako první na světě získat status supersportu?

Číst celé