Závod, v němž nováček Ayrton Senna porazil deset mistrů F1

Mercedes-Benz se na oslavu otevření nově zrekonstruovaného Nürburgringu v roce 1984 rozhodl uspořádat závod pro dvacet jezdců, mezi nimiž bylo deset šampiónů z Formule 1. Tehdy je do jednoho porazil téměř neznámý nováček Ayrton Senna.

Mercedes-Benz se rozhodl pozvat na významnou událost každého tehdy žijícího světového šampióna, aby si společně zazávodili v identických Mercedesech 190E 2.3-16. Pouze Juan Manuel Fangio, Jackie Stewart a Nelson Piquet zajímavou nabídku odmítli. Emmerson Fittipaldi a Mario Andretti byli naopak zaneprázdnění účastí ve vytrvalostním závodě Indy 500. I přesto se na startovní čáře vyrovnaného závodu potkali muži jako Stirling Moss, Jacques Laffite, James Hunt a budoucí šampión Alain Prost.

V jednom z Mercedesů dorazil na start i Brazilec Ayrton Senna, který byl pouhé tři závody před začátkem své kariéry ve Formuli 1. Ačkoliv se jednalo o dalšího z budoucích mistrů světa, jen málokdo tušil, jaké skutečné umění předvede.

Prost odstartoval z prvního místa, ale Senna jej stihl vytlačit z trati už na startu a následně se ujal vedení. Mezitím, co se všichni ostatní spíše bavili, Senna opravdu závodil se svou typickou intenzitou. Do cíle dorazil jako první s dvouvteřinovým náskokem nad Nikim Laudou na druhém místě. Na třetí pozici se umístil Carlos Reutemann, na čtvrté pak Keke Rosberg. Prost skončil až patnáctý.

Ačkoliv doopravdy závodilo jen několik ze všech zúčastněných jezdců, nikdo nepochyboval o tom, že je Ayrton Senna velký řidičský talent. Své řidičské schopnosti ukázal i o tři týdny později při slavné jízdě v Monaku, kde se umístil na druhém místě. Bohužel jeho návrat na Nürburgring v rámci Velké ceny tohoto roku nebyl tak úspěšný. Senna totiž způsobil kolizi hned v první zatáčce, při níž kromě sebe vyřadil i čtveřici dalších řidičů.

Okruhové poprvé, aneb jak na první trackday

Přemýšlíte o tom, co potřebujete vědět k první návštěvě okruhu? Pomůžeme vám.

Číst celé

Jak koupit tu nesprávnou Miatu

Vítejte u jednoho z mnoha mých virtuálních nákupů auta. Virtuálního proto, že stejně jako vy hrozně rád procházím inzerci a vybírám auta, na která nemám peníze nebo odvahu. Dnes si musím postěžovat na Mazdu MX-5. Nepřepínejte kanál, vysvětlím.

Číst celé

Lotus Europa S: Civilizované Elise, které nikdo nekupoval

Několik let před úspěšnou Evorou se Lotus rozhodl navázat na úspěšný model z minulosti. Ke zklamání všech zúčastněných se však jednalo o naprostý prodejní propadák.

Číst celé

Audi Avus Quattro: Duchovní předchůdce Veyronu oslavoval úspěchy na okruhu AVUS

Audi na začátku 90. let vzdalo hold svým historickým úspěchům na legendárním okruhu AVUS. Koncept Audi Avus Quattro byl duchovní předchůdce Bugatti Veyron 16.4.

Číst celé

Bugatti ID 90 Concept: Vývojový koncept legendárního Bugatti EB 110

Koncept Bugatti ID 90 se představil jako designová studie při hledání správných linií pro legendární Bugatti EB 110. V 90. letech neuspěl, ale do současnosti příliš nezestárl.

Číst celé

Eclipse Cross se řídí dobře, ale vadí mi jako auto. Proč?

Pro běžné lidi opravdu je Eclipse Cross vážně dobré auto, ale benzínový šílenci jej už z principu nenávidí. Mně se při osobním vyzkoušení nové Mitsubishi opravdu líbilo, jenže je tady velké ale.

Číst celé