Závod, v němž nováček Ayrton Senna porazil deset mistrů F1

Mercedes-Benz se na oslavu otevření nově zrekonstruovaného Nürburgringu v roce 1984 rozhodl uspořádat závod pro dvacet jezdců, mezi nimiž bylo deset šampiónů z Formule 1. Tehdy je do jednoho porazil téměř neznámý nováček Ayrton Senna.

Mercedes-Benz se rozhodl pozvat na významnou událost každého tehdy žijícího světového šampióna, aby si společně zazávodili v identických Mercedesech 190E 2.3-16. Pouze Juan Manuel Fangio, Jackie Stewart a Nelson Piquet zajímavou nabídku odmítli. Emmerson Fittipaldi a Mario Andretti byli naopak zaneprázdnění účastí ve vytrvalostním závodě Indy 500. I přesto se na startovní čáře vyrovnaného závodu potkali muži jako Stirling Moss, Jacques Laffite, James Hunt a budoucí šampión Alain Prost.

V jednom z Mercedesů dorazil na start i Brazilec Ayrton Senna, který byl pouhé tři závody před začátkem své kariéry ve Formuli 1. Ačkoliv se jednalo o dalšího z budoucích mistrů světa, jen málokdo tušil, jaké skutečné umění předvede.

Prost odstartoval z prvního místa, ale Senna jej stihl vytlačit z trati už na startu a následně se ujal vedení. Mezitím, co se všichni ostatní spíše bavili, Senna opravdu závodil se svou typickou intenzitou. Do cíle dorazil jako první s dvouvteřinovým náskokem nad Nikim Laudou na druhém místě. Na třetí pozici se umístil Carlos Reutemann, na čtvrté pak Keke Rosberg. Prost skončil až patnáctý.

Ačkoliv doopravdy závodilo jen několik ze všech zúčastněných jezdců, nikdo nepochyboval o tom, že je Ayrton Senna velký řidičský talent. Své řidičské schopnosti ukázal i o tři týdny později při slavné jízdě v Monaku, kde se umístil na druhém místě. Bohužel jeho návrat na Nürburgring v rámci Velké ceny tohoto roku nebyl tak úspěšný. Senna totiž způsobil kolizi hned v první zatáčce, při níž kromě sebe vyřadil i čtveřici dalších řidičů.

25 zajímavostí o Corvette, které byste měli znát

Chevrolet vyrábí Corvette od roku 1953 a za tu dobu vzniklo více než jeden a půl milionu exemplářů. To dělá z Corvette jeden z nejpopulárnějších sportovních vozů všech dob.

Číst celé

Nissan GT-R, část třetí: ATTESA a převodovka

V našem pětidílném seriálu se věnujeme konstrukci Nissanu GT-R R35. Kolem tohoto vozu koluje spousta mýtů a polopravd. Podrobných informací v českém jazyce také příliš nenajdete. Tak jen do toho!

Číst celé

Uplynuly dva roky s wankelem. Redakční Mazda RX-8 slaví výročí

Shrnutí prvních dvou let vlastnictví sportovního kupé, o kterém se dozvíte více špatných pověstí než těch dobrých. Zajímá vás, jak to bylo s jeho nákupem, přemýšlením o prodeji a jak to s ním doopravdy je a bude?

Číst celé

Alfa Romeo Tipo 33 Stradale byla nejkrásnějším supersportem své doby

Asi přesně nevím jak správně by měl tento magazínový příspěvek začít. Nevím, jak se má správně psát úvod k takové automobilové modle, jakou 33 Stradale bezesporu je. Asi jen slovo „ohromující“ může dobře popsat ty jemné a nádherné linie. Elegantní složitostí své techniky mě pak přivádí k dalšímu slovu – „dokonalost“.

Číst celé

Eunos Cosmo: 3 rotory v diskrétním luxusním balení

Luxusní kupé s wankelovým motorem bylo ukázkou schopností a umění Mazdy. Stalo se historicky prvním autem na světě, které mělo zabudovaný systém GPS.

Číst celé

Největší omyly amerického automobilového průmyslu 50. let

Americké automobilky v padesátých letech neslavily pouze úspěchy, ale rovněž udělaly chyby a omyly, které vedly k velkým úpadkům.

Číst celé