Začátky cizích značek v Americe: Japonská auta

Levné a ošklivé Subaru 360 nebo Toyota Crown otravující Američany při jídle. I takové byly začátky japonských značek v Americe.

Ještě v šedesátých letech minulého století by to bylo nepřijatelné, ale když v roce 1973 začala ropná krize, japonské značky využily situace a expandovaly na obrovský americký trh. I díky tomu mají japonské automobilky na zdejším trhu velký podíl. Zajímali jste se někdy o to, jak vypadaly jejich první kroky ve Spojených státech amerických?

Datsun

Divize Datsun společnosti Nissan vstoupila na americký trh, když v roce 1958 tiše ukázala několik vozů na výstavě Imported Car Show v Los Angeles. Během onoho roku se jí podařilo prodat 52 exemplářů čtyřdveřového modelu 1000, jehož základní cena byla 1 799 amerických dolarů.

Nebyl to příliš povzbudivý výsledek, ale Datsun setrval a v následujícím roce se mu podařilo zaujmout 1 290 kupujících. Když se v nabídce objevil malý roadster Datsun Sports (v Japonsku prodávaný jako Fairlady), prodejní čísla raketově vzrostla. Nissan se v roce 1960 rozhodl založit americkou divizi, jejímž domovem se stalo New Jersey a v roce 1983 otevřel svou první americkou továrnu v Tennessee.

Honda

Honda zahájila útok na americký trh v roce 1969 pomocí kapesního městského autíčka N600 o výkonu 36 koní. Přestože Honda N600 bylo malé jednoduché auto, bylo dobře zkonstruované a dostupné s volitelnou třístupňovou automatickou převodovkou Hondamatic. Honda založila své sídlo v Kalifornii a začala prodávat auta na západním pobřeží Ameriky. Prodalo se 4 195 aut v roce 1970, 9 509 aut v roce 1971 a v roce 1972 jich bylo už 20 500.

Civic, jeden z nejúspornějších automobil v Americe, přišel na trh včas, aby využil přechodu na menší vozy, který v roce 1973 spustila ropná krize. V roce 1979, deset let po vylodění prvních N600 z Japonska, prodala americká divize Hondy 353 291 vozů a začala vyrábět motocykly v Ohiu. První americká továrna Hondy byla otevřena v Marysville v Ohiu v roce 1982.

Mazda

Mazda začala prodávat auta ve Spojených státech amerických na počátku roku 1970. Řídká síť dealerů zpočátku distribuovala auta pouze ve Washingtonu a v Oregonu. V roce 1970 se prodalo 2 098 vozů a v roce 1971 si své majitele našlo téměř 20 000 vozů. Přibližně polovinu aut, které byly v roce 1971 dodány do Ameriky, poháněl rotační motor.

V roce 1973 vzrostl podíl wankelových aut na ohromujících 92%, čímž společnost překročila hranici 100 000 prodaných kusů ročně, když expandovala do dalších států USA. Od roku 1987 Mazda začala vyrábět auta v továrně Flat Rock v Michiganu. V období roků 1992 – 2012 zde vyráběl i Ford. Když se však společný podnik rozpadl, výrobní prostory zůstaly ve vlastnictví Fordu.

Mitsubishi

Spolupráce mezi Mitsubishi a Chryslerem se hodila oběma společnostem. Mitsubishi chtělo rozšířit svou prodejní síť mimo Japonsko a Chrysler potřeboval malé spolehlivé auto, aby měl co prodávat ve zvětšujícím se segmentu ekonomických aut. Chrysler koupil 15% podíl v Mitsubishi a přepracoval Colt do podoby Dodge. Modely Plymouth Arrow a Sapporo byla také vyráběny v Japonsku. S blížícím se koncem sedmdesátých let, tisíce Američanů jezdili v Mitsubishi, ačkoliv o této značce nikdy pořádně neslyšeli.

Mitsubishi vystoupilo ze stínu až v roce 1982, kdy v Americe začalo prodávat tři auta pod svým vlastním jménem. Modely Cordia, Tredia a Starion vstoupily do prodeje jako modelový rok 1983. Mitsubishi otevřelo první vlastní americkou továrnu ve spolupráci s Chryslerem v roce 1985. Nacházela se v Illinois.

Subaru

Malé a slabé, takové bylo Subaru 360, které nebylo příliš vhodné pro americký trh. Japonská automobilka neplánovala tento model prodávat mimo svůj domácí trh, ale podnikatelé Malcom Bricklin a Harvey Lamm v něm viděli potenciál. Americké zastoupení Subaru založili v roce 1968 a prodávali licenci prodejcům, kteří měli zájem o distribuci 360. První reklamy dokonce používaly slogan „Cheap and ugly“.

Subaru prodalo 332 kusů typu 360 v roce 1968 a 2 407 kusů následující rok. Americké podnikání značky téměř skončilo, když časopis Consumer Reports nazval Subaru 360 „nejnebezpečnějším vozem na trhu“. Subaru se však zachránilo, když v roce 1970 uvedlo větší a silnější model FF-1. První továrna Subaru byla otevřena v americké Indianě v roce 1989 ve spolupráci s Isuzu.

Toyota

Začátek historie amerického zastoupení Toyoty se začal psát v roce 1957, když si místní divize Toyota Motor Sales jako své sídlo vybrala budovu v Hollywoodu, v níž se dříve nacházelo obchodní zastoupení značky Rambler. Když model Crown dorazil do Ameriky v roce 1958, byl prodávaný jako Toyopet, nikoliv jako Toyota. Toyota během prvního roku na americkém trhu prodala 287 vozů Crown a jeden Land Cruiser.

Model bohužel nebyl vhodný pro chutě amerických motoristů. Majitelé Crownu, kteří pravidelně jedli v drive-in restauracích, si údajně stěžovali, že podpěra speciálního tácu pro zavěšení na volant stále tlačí na spínání klaksonu. Toyota otevřela svou první americkou továrnu v Kentucky v roce 1986.

5 věcí, které vás dostanou při první návštěvě Nürburgringu

Nürburgring není pouze o ježdění. Místní jím doslova žijí, což každého benzínového nadšence doslova pohltí a už nikdy nepustí.

Číst celé

Umění rychlosti: Poznejte karbonové šasi Aston Martinu One-77

Aston Martin One-77 je jedním z nejlepších superaut, která jsme dosud viděli, ale jeho karbonové šasi pod hliníkovou kůží je mnohem působivější.

Číst celé

Lincoln Indianapolis: Elegantní koncept se málem nedochoval. Zachvátil ho požár

Prototyp Lincoln Indianapolis vznikl, aby upevnil vztahy mezi americkými automobilkami a italskými karosárnami. V šedesátých letech bohužel téměř shořel, ale nyní zase existuje a znovu září.

Číst celé

Počátek neočekávaného úspěchu. Zrození Fordu Mustang

Jen málokdo věřil myšlence na úspěch tohoto modelu, ale opak byl pravdou. Pony car se stal hitem již v den svého představení a nyní, po více jak padesáti letech od onoho dne, je jedním z nejslavnějších amerických sportovních vozů.

Číst celé

Mercedes-Benz 260 D: Dieselový průkopník mezi osobními auty

Výhody vznětových motorů používaných v nákladních vozech inspirovaly inženýry Mercedesu, aby se pustili do vývoje menšího motoru pro osobní automobily. Nejprve se nedařilo, ale už na druhý pokus přišel úspěch.

Číst celé

Začátky cizích značek v Americe: Evropská lidová auta

Alfa Romeo, Citroën, Fiat nebo Renault. I evropští výrobci obyčejných aut zkusili štěstí na americkém trhu. Někteří z nich uspěli, jiní naopak ne.

Číst celé