Toyota Celica GT-Four: Mazaný restriktor měl ošálit komisaře

Úspěch v motorsportu byl pro Toyotu důležitý a byla ochotna vyzkoušet cokoliv, jen aby získala náskok před konkurencí. Dokonce i upravený restriktor turbodmychadla, který porušoval pravidla stanovená FIA.

Pohon všech čtyř kol, ostré řízení, krátká převodovka, přeplňovaný dvoulitr o výkonu 300 koní a masivní zadní spoiler? Stvořeno v zemi vycházejícího slunce? Pokud hledáte modrý, či červený čtyřdveřový sedan, tak jste vedle. Tohle je příběh možná trochu zapomenutého vozu, který má ovšem po celém světě nespočet příznivců. Jaký byl jeho příběh? Co stálo za jeho koncem? To vše se dočtete níže.

Vrcholová verze Celicy, která se skrývá pod názvem GT-Four, či jednoduše GT-4, je defacto sestřička známých vozů Mitsubishi Lancer EVO a Subaru Impreza WRX STI. Pojí je stejné rodiště, technika a částečně i osud. Celica je totiž těm z nás, kteří se zajímáme o motorsport známá hlavně z rally, kde její čtvrtá a pátá generace sesbíraly mnoho úspěchů. Mimo jiné tituly jezdců z let 1990 a 1992 (Carlos Sainz), 1993 (Juha Kankkunen) a 1994 (Didier Auriol) a jako třešničku na dortu i poháry konstruktérů v letech 1993 a 1994.

Z té záplavy letopočtů tedy můžeme usoudit, že na poli rally byla Celica více než jen slavné jméno, jehož působení ukončila (ne)plánovaně šestá generace. Poté na kolbiště rychlostních zkoušek přišla legendární Corolla WRC, ale to je již jiný příběh. Co se tedy vlastně stalo a proč byla Celica GT-Four vyřazena z šampionátu 1996 a dokonce byly anulovány její výsledky z celé sezóny?

Inu, roku 1995 se FIA rozhodla, že je na čase udělat závody skupiny A bezpečnější a vyhnout se tak osudu legendární skupiny B, která byla po sérii fatálních nehod ukončena. Jak toho dosáhnout? Vcelku jednoduše, i když možná krapet nelogicky. Všechna auta musela mít restriktor turbodmychadla, který blokoval větší přísun vzduchu a tím omezil výkon na maximálně 300 koňských sil.

To se ovšem nelíbilo inženýrům Toyoty a tak vymysleli vcelku geniální tah: restriktor na turbo umístili, takže na první pohled bylo vše v pořádku, ale jakmile auto nabralo určitý výkon, tak se restriktor posunul a turbo mělo plný přísun vzduchu. Technicky vzato vlastně Toyota nic neporušila, jelikož restriktor měla, ovšem FIA byla neoblomná a Celicu vyloučila na jeden rok z mistrovství. I to ovšem ke konci Celicy GT-Four na poli Mistrovství světa stačilo.

Co se týče výsledků sezóny bez týmu Toyota, tak vítězem poháru jezdců se stal Tommi Mäkinen, druhý skončil Colin McRae a třetí Carlos Sainz (vskutku slavná jména, že?). Pohár konstruktérů pak putoval k Subaru, které následující rok představilo vůz kategorie WRC.

Pravdou je, že i přes to, že GT-Four byla legendárním vozem, který řídili slavní jezdci jako výše zmíněný „El Matadore“ Carlos Sainz, tak roku 1996 se blížil konec tradiční skupiny A a Celica již nebyla na pořadu dne. Týmy Subaru i Toyoty koneckonců hned následující rok představily vozy nové kategorie WRC. Ruku na srdce, Corolla byla do nové doby vhodnější než dlouhá Celica, jíž nepomohla ani karoserie typu kupé. Za zmínku stojí, že první start s Corollou WRC absolvoval vítěz Toyoty z roku 1994 Didier Auriol na finské rally a následující rok se vrátil i Carlos Sainz, byť pouze na jednu sezónu. Tomu se podařilo s Corollou WRC vyhrát Rally Monte Carlo.

Těžko soudit, jestli byl vývoj v rally hlavní důvod, proč byla šestá generace poslední, která se pyšnila přízviskem GT-Four, či jestli šlo pouze o vývoj trhu. Jisté je, že to byl konec Celicy jako rally auta a na řadu přišla sedmá generace, která i přes svou oblíbenost vlastně nemá s původní Celicou moc společného. Koneckonců se jedná o úplně jiný vůz s jiným účelem. Rally byste zde hledali marně.

Dnes Křeslo pro hosta obsadil Josef Fousek. Díky!

Kontroverzní BMW navržená Chrisem Banglem. Jsou krásná, nebo ošklivá?

Chris Bangle patří k nejkontroverznějším automobilovým designérům posledních desetiletí. V letech 1992 až 2009 působil v BMW Group a podílel se na vývoji nejvýraznějších bavoráků moderní historie.

Číst celé

Mercedes-Benz T80: Hitlerův Černý pták měl dosáhnout až 750 km/h

Mercedes-Benz T80 vznikl, aby stanovil nový světový rychlostní rekord a pomohl propagandě Třetí říše, ale jeho ambiciózní projekt ukončil začátek 2. světové války.

Číst celé

Vzestup a pád Peugeotu

Tentokrát jsme dali v našem blogu prostor v “křesle pro hosta” jednomu z našich fanoušků a čtenářů – Václavu Divišovi. A to zejména proto, že se stručně, ale poměrně zábavně rozepsal o tom, jak vnímá značku Peugeot. A my tím pádem už nebudeme muset poslouchat, že hatujeme pouze Teslu.

Číst celé

Jak koupit tu nesprávnou Miatu

Vítejte u jednoho z mnoha mých virtuálních nákupů auta. Virtuálního proto, že stejně jako vy hrozně rád procházím inzerci a vybírám auta, na která nemám peníze nebo odvahu. Dnes si musím postěžovat na Mazdu MX-5. Nepřepínejte kanál, vysvětlím.

Číst celé

BMW Turbo Concept: Futurismus sedmdesátých let

Ukázka nejmodernějších bezpečnostních prvků sedmdesátých let zaujala svým sportovním tělem a předpověděla technický i legislativní vývoj.

Číst celé

Příběh závodního Mercedesu-Benz W154 ze sbírky Národního technického muzea

Každé auto, stejně jako každý člověk, má svůj tajemný příběh. Už jste někdy stáli v muzeu nad nějakým exponátem a říkali si: „Sakra, co má tohle auto asi za sebou?“ Podobnou otázku jsme si položili, když jsme v Národním technickém muzeu stáli nad jedním historickým závodním Mercedesem.

Číst celé