Lexus ES 300h F Sport: Povedený vyzyvatel německých prémiovek
Lexus opět dokazuje, že bychom jej měli brát vážně. Nejnovější generace Lexusu ES je první, která se prodává i v Evropě a je autem, jež by Němci neměli brát na lehkou váhu.
Toyota na konci osmdesátých let založila značku Lexus, jejíž pomocí se vetřela na americký trh s luxusními vozy. Do té doby mu dominovaly hlavně německé vozy jako BMW řady 7 nebo Mercedes-Benz třídy S. Pečlivě vyvinuté limuzíně LS se podařilo zaujmout velké množství zákazníků, kteří by za běžných okolností nakoupili u německých značek. Když se Japoncům podařilo zastínit sedmičku, mají šanci ohrozit i oblíbenou pětku?
Lexus v minulém roce stáhl z evropského trhu model GS a novým vozem vyšší střední třídy se stal model ES, který se na starém kontinentu objevil poprvé v historii. Abych našel odpověď na nejednoduchou otázku, rozhodl jsem se několik dnů žít s Lexusem ES 300h F Sport. Už v úvodu můžu říct, že jako dřívějšímu odpůrci hybridních aut se mi ES vážně líbí.
Návrháři evropských prémiových značek se v posledních letech snaží zaujmout zákazníky uhlazenými čistými tvary, ale Lexus na to jde z opačné strany. Tvary ES neschovávají jeho původ a i neznalý člověk na první pohled pozná, že pochází z Japonska. Odvážný, ale přitom uhlazený design vypadá, jako by se hlavní designér Yasuo Kajino inspiroval slavnými japonskými komiksy manga. Lexus je v mých očích dokonalou ukázkou, že i divoké ostré tvary mohou být elegantní.
ES působí jako limuzína, což vyvolává dlouhá karoserie, až se v člověku uvnitř umocňuje pocit, že sedí v opravdovém Lexusu. Zpracování útulného interiéru je kvalitní a ergonomie je doslova špičková. V autě se sedí nízko, spodní část palubní desky je tvarovaná, aby nepřekážela kolenům, a pohodlná ergonomická sedadla zajišťují, že řidič není unavený ani po dlouhé době strávené za volantem. Lexus ES je na dlouhé cestování jako stvořený, protože jeho interiér je výborně odhlučněný od obtékajícího vzduchu a hluku motoru i podvozku.
Japonští inženýři vynaložili obrovské úsilí, aby se posádka cítila na palubě Lexusu ES dobře, k čemuž přispívá i výborný audiosystém Mark Levinson, ale ještě větší snahu vynaložili, aby střední sedan fungoval i po technické stránce. Jestliže se řadíte k alespoň malým znalcům Lexusů, správně tušíte, že pod modelovým označením ES 300h se ukrývá samonabíjecí hybrid.
Hlavním pohonnou jednotkou Lexusu ES 300h je atmosféricky plněný 2,5 litrový zážehový čtyřválec DUAL VVT-iE o výkonu 178 koní a točivém momentu 221 newtonmetrů, který je spojený s elektromotorem po výkonu 120 koní a 202 Nm. Ačkoliv bychom mohli spočítat celkový výkon o téměř 300 koních, Lexus udává systémový výkon 218 koní, jež je tvořený hlavně elektromotorem.
Už v dříve testovaných moderních Lexusech jsem si oblíbil způsob, jakým funguje jejich hybridní pohon a ES není výjimkou. Auto se snaží využívat elektromotoru co nejvíce a spalovací motor používá hlavně jako generátor elektrické energie nebo jej startuje při vysoké zátěži. I díky tomu dokáže ES 300h jezdit s průměrnou spotřebou okolo 5,5 litru na sto kilometrů a dosahuje skutečného dojezdu až 800 kilometrů na jedno natankování. Překvapivě se ocitáme v době, kdy se nejlepší možné spotřeby paliva nedosahuje v mimoměstském provozu.
Lexus ES 300h umí jezdit po městě hlavně pomocí elektromotorů, čímž se spotřeba benzínu propadá hluboko pod pět litrů. Při popojíždění v koloně se však nikl-metal hydridové akumulátory poměrně rychle vybíjí a konvenční spalovací jednotka je začíná dobíjet pokaždé, když kapacita jejich zbývající energie klesne na třetinu. Při vyšších rychlostech už spalovací motor a elektromotor spolupracují, což má za následek zvětšení hladu po palivu. Když se podívám na skutečnost, že se většinou jedná o maximálně dva litry benzínu, oproti jiným autům je takový rozdíl zanedbatelný.
V posledních měsících jsem mohl vyzkoušet hybridní pohony několika různých výrobců, ale systém Lexus Hybrid Drive považuji za nejlepší. Motor se probouzí k činnosti bez citelných záškubů a nastavení pohonu je úžasně vyvážené. Vlivem elektromotoru, který slouží jako hlavní jednotka pohánějící kola, okamžitě reaguje na plyn, zvládá vyvinout slušnou dynamiku a síla rekuperace je mírná. Oproti jiným hybridům, jež kvůli silné rekuperaci rychle zpomalují, umí hybridní ES plachtit za malé pomoci elektromotoru. Pro zastavení auto využívá hlavně kolových brzd.
Důležitou součástí hnacího ústrojí je i elektronicky řízená převodovka s plynule proměnlivým převodovým poměrem e-CVT. Technikům Lexusu se podařilo naladit její ovládání tak dobře, že v automatickém režimu mění rychlosti velmi hladce a bez sebemenších záškubů. Přeřazení na další virtuální rychlostní stupeň lze poznat pouze při sledování otáčkoměru nebo zaposlouchání se do zvuku benzínového motoru. Manuální režim ovládaný pádly pod volantem nabízí šest přednastavených virtuálních rychlostí a odezva na povel řidiče pro přeřazení je rychlá.
Lexus ES 300h je určený hlavně na pohodlné cestování. Podvozek je komfortně naladěný, ale není houpavý. Měkce tlumí nerovnosti, nepřenáší rázy od kol a dobře zvládá příčné nerovnosti, jako dilatační spáry nebo zpomalovací příčné prahy, které běžně dokáží odhalit slabiny i těch nejlepších konstrukcí.
Smyslem ES 300h je neuspěchaná klidná jízda, takže o to víc mě překvapuje jeho talent pro sportovní jízdu. Řízení se strmějším převodem je tuhé a vcelku přesné, auto je pocitově lehké a zatáčí snadno i ve vysokých rychlostech, při nichž zůstává stabilní. I přestože má pouze pohon předních kol, řidič si k němu může dovolit opravdu hodně i pod plynem, protože nedotáčivost nastává velmi pozdě. Lexus je snadno čitelný a není zákeřný.
Lexus ES 300h je vhodnou ukázkou toho, že by i Evropané měli začít brát luxusní divizi Toyoty vážně. Může se zdát, že je bezchybný, ale ve skutečnosti je spíše téměř bezchybný. Negativa jsem si tentokrát schoval až na konec. Naprostá většina systémů v autě je povedená, ale pocit absolutní dokonalosti sráží občas až příliš složitý infotainment, který se v moderních autech stává stále důležitější.
Obrazovek zobrazujících veškeré informace je hned několik, z nichž jedna se skrývá za posuvným centrálním kruhovým displejem přístrojové desky. Zatímco v nastavení v oblasti přístrojů se dá zorientovat poměrně rychle, hlavní část infotainmentu s osmipalcovým displejem uprostřed palubní desky skrývá několik zbytečně hlubokých menu a složitých nastavení. Například připojení chytrého telefonu přes bluetooth vyžaduje hodně klikání.
A jak se mi Lexus ES 300h líbí v porovnání s konkurenčním bavorákem? Nejnovější BMW řady 5 je vydařené auto, ale důvod, proč bych upřednostnil Lexus je prostý. Rozhlédněte se na ulici, kolik takových aut potkáte. V záplavě německých konkurentů je jich minimum a to je exkluzivita, která se počítá. Jediné, co mu vlastně chybí k dokonalosti je pohon všech čtyř kol, jež by jeho prestiž zvedl na mnohem lepší úroveň.