Hyundai Kona Electric: Jak se testuje elektromobil?

S elektromobily je problém. Tedy, jasně, je jich spousta a každý si vzpomene hned alespoň na 5. Ale já myslím problém, který má ten, kdo chce nad elektromobilem vznést verdikt – tak, jako já dnes. Mám tu totiž Konu Electric v silnější variantě a v plné výbavě.

Otázkou totiž je, o čem má test vypovívat. Srovnávat elektromobil s beznínomobilem nejde donekonečna. Všichni už ví, že elektromobily jsou dražší, déle se nabíjí, stanic je málo a životnost baterií neznámá. Zrychlení je vždy ohromujícně překvapující a na „veškerý krouťák od první otáčky“ už novináři mají klávesovou zkratku. To není test, který tu chcete číst.

Pojďme prostě považovat za holý fakt, že tu elektromobily jsou i se svými přirozenými vlastnostmi a pojmout test z jiného konce. Nejdříve si řekněme, zda je Kona dobrý elektromobil a pak ho postavme vedle jeho nejbližší konkurence. Jak prosté. 

Je Kona dobrý elektromobil?

Hyundai v poslední době výrazně zatlačil na vývoj elektromobility a je to znát. Dojezd tohoto auta se blíží k reálným 450 kilometrům při výkonu 150 kW. To zaručuje dostatečnou dynamiku a akční rádius takový, že vás v běžný pracovní den Kona snad ani nemůže omezit. V autě vám nebude nic chybět. Je zde fajn audio a infotainment, efektivní tepelné čerpadlo, sedadla větraná i vyhřívaná, parkovací kamera i jízdní asistenti. Snad jen to držení v pruhu! Působí jako ze čtrnáctého století. Hraje s autem ping-pong o bílé čáry. Přitom nechápu, proč – v nedávno testovaném Tucsonu fungoval asistent příkladně a v když jsme si v Kalifornii půjčili lokální Elantru, tak držení v pruhu fungovalo prakticky jako autopilot.

Na výběr jsou 3 jízdní režimy, které jde snadno rozpoznat. V režimu ECO si užijete řízení způsobem one-pedal, brzdy skoro nepoužijete. Je to otázka preference – podle mého se jednoho dne budeme dělit na zastánce one-pedal a two-pedal tak, jako se dnes dělíme na zastánce manuálu a automatu. V režimu SPORT můžete předvést kamarádům, jak Kona na dešti s vypnutou kontrolou trakce hrabe. Hrabe fakt dlouho a je to pro všechny veliká legrace. Doporučit vám ale musím COMFORT. Auto jede hladce a rekuperace se automaticky reguluje podle toho, co vidí auto před sebou. Pokud je třeba, auto se bude jen odvalovat setrvačností velkých limuzín, ale jakmile auto před sebou vidí kolonu na semaforu, s velkým předstihem začne rekuperovat a přirozené zpomalí auto do rychlosti 10 km/h. Vám už pak jen zbývá domáčknout brzdu. Jak Kona zvládá tyto situace, to je na velkou pochvalu.

Navzdory tomu, že jde o jeden z pokročilejších elektromobilů na trhu, nečekejte žádnou hi-tech architekturu pohonu. Žádné elektromotory v nábojích kol, žádná podlaha z baterií a karbonu. Baterie je v podstatě nalepená zespoda, takže světlou výškou se určitě nikomu chlubit nebudete; a motor umístěný pod kapotou pohání úplně obyčejně přední kola.

Ono to samozřejmě ničemu nevadí. Jenže! 

Jenže, auto je díky tomu poměrně lehké na předek. Zkuste si proto představit, co dělá pověstný „veškerý krouťák od první otáčky“, když vyjíždíte z ostré zatáčky za deště. Hrabe, hrabe a hrabe. Aha, jasně, máte tu kontrolu trakce. Jenže ta reaguje pozdě a spíše stylem „vypnuto-zapnuto-vypnuto-zapnuto“, takže vám v té situaci moc odvahy nepřidá. Auto je v tu chvíli špatně řiditelné a za deště tak můžete strávit cestu velmi nejistí. Nenazval bych to nevýhodou, ale spíše chybou. Automobilce bych doporučil kontrolu trakce určitě lépe naladit.

Kona vs. e-Golf

A tím se dostáváme ke srovnání s přímým konkurentem, Volkswagenem e-Golf. Tato silnější verze Kony má oproti Golfu téměř dvojnásobný dojezd. Ale nejen to: i slabší verze Kony německou konkurenci v dojezdu poráží. Přitom má obdobný výkon a cenovku za základ položenou o 90 tisíc korun níže. Kona Electric totiž startuje na 899 tisících Kč a je neoddiskutovatelné, že na českém trhu s elektromobily je to dobrá nabídka.

Jenže, ono to není tak snadné. Když už se rozhodujete mezi koupí Kony Electric a e-Golfu, pravděpodobně budete (firma provozující elektrárnu, nebo) nadšenec do technologií, early adopter převratných novinek, uživatel Twitteru či něco v tomto duchu. A jako takový vyhledáváte ten slastný pocit lahodně hladké a tiché jízdy, která připomíná levitaci na obláčku. A ten pocit najdete mnohem snáze u e-Golfu než u Kony. Hluk od kol, podvozku a náporu vzduchu způsobuje, že někde okolo 70 km/h už pocitově jedete v úplně běžném, benzínovém autě.

Verdikt

Takže, ano, Kona Electric je zajímavá nabídka. Auto dobře splní každodenní práci a dojezdem už opravdu bourá bariéry v našich hlavách. Pokud jste rodina, která shání elektromobil s dobrým poměrem cena/výkon, je Kona Electric dobrá volba. Já se jen trochu obávám, že takových rodin tu dosud příliš není. A že pokud jste zapálený nadšenec technologií, nadchnete se spíše někde jinde.

Škoda 1100 OHC: Šest desetiletí malého závoďáku

Ohlédnutí za československým závodním vozem, který v těchto týdnech slaví šedesáté výročí od svého vzniku.

Číst celé

Porsche 904 Carrera GTS: První Porsche z „plastu“ ukončilo vývoj pro Formuli 1

Porsche kvůli vývoji závodního vozu 904 Carrera GTS ukončilo projekt Formule 1. Automobilka věřila, že nový vůz třídy GT dokáže prodat i běžným zákazníkům.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Vyvážená zábava

Náš seriál se konečně dostává k dlouho slibované a očekávané části. Jaká je tedy Mazda RX-8 z pohledu nadšence, který si jí pořídil jako svou první zadokolku?

Číst celé

Závodění v Americe napravilo pověst Audi

Monstra s pohonem všech čtyř kol kralovala na amerických okruzích a započala část úspěšné historie Audi v motorsportu.

Číst celé

Lincoln Indianapolis: Elegantní koncept se málem nedochoval. Zachvátil ho požár

Prototyp Lincoln Indianapolis vznikl, aby upevnil vztahy mezi americkými automobilkami a italskými karosárnami. V šedesátých letech bohužel téměř shořel, ale nyní zase existuje a znovu září.

Číst celé

Zákaz dieselů je jen byznys. Dieselgate jako důkaz

Mnoho lidí pobouřil nedávný zákaz dieselů v Německých městech. Proto jsem se podíval na toto téma poněkud do hloubky a zapřemýšlel nad tím, kde tato problematika vznikla.

Číst celé