Ford Ranger Raptor: Baby Raptor pro Evropu

Evropský Ford Ranger Raptor je civilizovanější verzí oblíbeného amerického Fordu F-150 Raptor. Vyzkoušeli jsme, jak se s ním jezdí.

Raptor. Fordu se při pojmenovávání sportovní verze nejprodávanějšího auta v Americe povedlo uhodit hřebíček na hlavičku. Ford F-150 Raptor je sportovně laděný pick-up, při jehož vývoji divize Ford SVT využila zkušenosti z off-roadového závodění. Technika Raptoru je inspirována terénními závodními auty, takže umí uhánět terénem hodně rychle, ale bohužel jen tím americkým. Raptor, stejně jako celá modelová řada Ford F-Series, se totiž do Evropy nikdy nedostal oficiální cestou.

Když opomenu složitý individuální dovoz, evropští zákazníci se musí spokojit s oficiálně prodávaným menším pickupem Ford Ranger. Raptor byl dlouhou dobu výhradou amerického trhu, ale v první polovině roku 2019 se dostal i do Evropy, když Ford představil Ranger Raptor jako vrchol nabídky evropského pick-upu. Ranger Raptor to ale nemá snadné, protože musí obhájit, že si vypůjčil jméno dospělejšího amerického bratra právem.

Ranger Raptor je ve srovnání s americkými pick-upy kompaktním autem, ale oproti standardnímu modelu narostl do všech stran. Ve srovnání s dosavadním vrcholným Wildtrakem, který Raptoru uvolnil místo na špici nabídky, je delší a vyšší, ale největší změnou je rozšířený rozvor kol o 150 milimetrů, který je oblečen do širších blatníků. Rozšíření je dokonce vidět na plochách předních blatníků okolo světlometů.

Evropský Raptor vznikl podle stejného receptu jako jeho americký vzor, takže se od obyčejných Rangerů kromě větších rozměrů odlišuje i designem. Vysokému předku vévodí masivní černá maska s nápisem Ford, která budí respekt okolních řidičů a některé z nich dokáže donutit, aby se rozjetému Raptoru klidili z cesty. Celkově je Ranger Raptor agresivní a sebevědomě rozkročený pick-up, jehož drsnému vzhledu napomáhají i obrovská kola, jimž byly přizpůsobeny lemy blatníků, a robustní nášlapy nalakované protiskluzovou barvou.

Exteriér Raptoru se od obyčejných Rangerů viditelně odlišuje, zatímco interiér se změnil jen decentně. Uvnitř čtyřdveřové kabiny se odehrálo pouze několik drobných změn, podle kterých okamžitě poznáte, že nesedíte v běžném Rangeru. Červený proužek na vrchu a čalounění sedadel se inspirovalo americkým Raptorem, ale to je všechno. Na délku je interiér prostorný, ale na šířku se při porovnání s vnějšími rozměry může zdát trochu stísněný.

Ranger Raptor naštěstí není jen o nových dílech karoserie a stylových nálepkách, ale inženýři Fordu přepracovali evropský pick-up tak, aby se jeho řidiči nemuseli obávat terénu a rychlé jízdy v něm. Žebřinový rám je oproti běžným Rangerům zpevněný dalšími ocelovými výztuhami a nese nové nápravy s širším rozchodem kol, kvůli nimž byla rozšířena karoserie. Zadní tuhá náprava byla vybavena vinutými pružinami namísto listových per a její pohyby byly omezeny Wattovým přímovodem.

Ani Ranger Raptor se nemusí bát náročného terénu, protože jeho motor a převodovku zespoda chrání silný plech. Podvozek Raptoru je vybavený modrými tlumiči od amerických specialistů Fox, kteří se věnují vývoji off-roadových závodních podvozků. Tlumiče mají progresivní charakter, takže se jejich síla mění v závislosti na stlačení, a jejich robustní konstrukce pomáhá Rangeru zvládnout extrémně silné rázy při dopadu ze skoků. Ford uvádí, že dráha tlumičů je o 32% delší než u běžných Rangerů.

Rámový podvozek je při pomalé jízdě v terénu trochu tvrdší, ale při rychlejším tempu jízdy vyžehlí jakkoliv nerovný povrch. Obrovské pneumatiky BF Goodrich All Terrain pohlcují nejmenší nerovnosti a s těmi většími si hravě poradí špičkové tlumiče. Ranger Raptor má s vysokou světlou výškou a přiřaditelným pohonem všech kol s redukční převodovkou a uzávěrkou zadního diferenciálu výbornou průchodnost terénem, ale jízdu na blátivých svazích mu ztěžuje pohotovostní hmotnost 2 510 kilogramů, kvůli níž se klouže za gravitací. Raptor je navíc vybavený systémem Terrain Management Systém, který umožňuje přepínání mezi šesti různými režimy pohonu.

Pick-upy se nemusí obávat postavit mnoha výzvám, ale tou největší je pro ně každodenní ježdění. Většina z nich je charakteristická neustálým chvěním a mírným poskakováním na rozbitých silnicích, ale už standardní Ranger patří k těm klidnějším. Raptor s výrazně zpevněným podvozkem je ještě lepší a chová se jako velká SUV. Při jízdě se trochu pohupuje, ale jen málokdy jsou cítit vibrace, které patří k typickým vlastnostem rámových pick-upů.

Jízda v Rangeru Raptor připomíná jízdu v největších SUV, ale hůře brzdí a kvůli standardně dodávaným terénním pneumatikám je potřeba větší opatrnosti. Na asfaltu je Raptor nedotáčivý, pneumatiky ztrácejí přilnavost docela rychle a na mokrém povrchu trochu kloužou. V kombinaci s primárním pohonem zadních kol to znamená, že Raptor rád driftuje, a protože je velký a těžký, tak přetáčivý smyk nastává plynule a čitelně. Není potřeba omezovat protiprokluz nebo uzamykat zadní diferenciál, protože při ostřejší práci s plynem to jde úplně samo.

Americký Raptor nejprve poháněl vidlicový osmiválec, ale nynější generace jej vyměnila za modernější dvakrát přeplňovaný vidlicový šestiválec EcoBoost, avšak ani jeden z těchto motorů se pod kapotou Rangeru Raptor nenachází. Ranger Raptor má pod kapotou nový vznětový čtyřválec 2.0 EcoBlue Bi-Turbo. Dvoulitrový motor přeplňovaný dvojicí turbodmychadel umí vyvinout 213 koní a 500 newtonmetrů.

Malý turbodiesel dovede rozhýbat mohutný Raptor docela slušně, ale bohužel mu chybí přirozená síla velkoobjemových motorů v otáčkách těsně nad volnoběhem. Poměrně plochá momentová křivka pomáhá dobré pružné dynamice, ale bohužel se motor dost nadře, aby ji dokázal podat. Čtyřválec při rozhýbávání těžkého Rangeru Raptor využívá téměř celého otáčkového spektra do sytosti, kvůli čemuž průměrná spotřeba paliva nikdy neklesne pod 10 litrů na 100 kilometrů.

Ranger Raptor patří k pick-upům, u kterých lze opravdu tvrdit, že objem ničím nenahradíš. K myšlence dravého Rangeru by se více hodil benzínový šestiválec, nebo alespoň posílený vznětový pětiválec z Wildtraku. Ranger Raptor je vybaven desetistupňovým automatem, který se nachází i v současném F-150 Raptor. Převodovka uzamyká spojku hydrodynamického měniče až se zpožděním, takže pohon disponuje slušnou tažnou silou vlivem násobení točivého momentu. Rozjezdy jsou kvůli tomu pomalé. Největším nedostatkem převodovky je její chování, protože i po zahřátí občas poškubává při změně rychlostních stupňů.

Ford Ranger Raptor je neuvěřitelně univerzální auto. Oproti ostatním evropským pick-upům má extrémně pevnou a odolnou konstrukci, která snese i to nejhrubější zacházení. Označení Raptoru nese právoplatně, protože ačkoli má kvůli nekompromisním evropským emisním limitům menší motor než americký ideál, v terénu i mimo něj se chová podobně, avšak trochu umírněněji. Ve skutečnosti bychom mohli Ranger Raptor přejmenovat na Baby Raptor. Ford Ranger Raptor je jako evropské mládě amerického dravce.

BMW Z18: Překvapivě zásadní koncept

BMW Z18 bylo kombinací motorky a auta. Nikdy se nevyrobilo a vlastně jsme ho málem ani neznali, ale poměrně významně ovlivnil trend automobilového průmyslu po další desetiletí.

Číst celé

Honda NSX: Od revoluce mezi supersporty uplynulo 30 let

Honda NSX letos slaví třicáté výročí od prvního představení veřejnosti. Hlavním cílem inženýrů bylo překonat a zesměšnit slavné Ferrari.

Číst celé

Autem roku 2017 je americká bestie, podle Lukáše

Když se Honza rozhodl sepsat myšlenku, jaké auto jej z letošních novinek na trhu oslovilo nejvíce, dostal jsem nutkání podělit se o svůj názor.

Číst celé

Japonská auta zastíněná legendami. Představujeme 6 z nich

Výběr šestice japonských aut, která byla neprávem zapomenuta, jelikož je zastínily vozy se slavnějšími jmény. Jaké to jsou?

Číst celé

Subaru Tribeca: Velké SUV pro USA se prodávalo i v Čechách

V historii Subaru byla sedmimístná Tribeca největším modelem značky na evropském trhu a zároveň byla vozem Subaru s nejobjemnějším motorem pod kapotou.

Číst celé

Brzdy letošních F1 představují technickou magii

Oproti předchozím ročníkům jsou brzdy účinnější, lépe se chladí a dokonce i méně váží.

Číst celé