Subaru Forester 2.0i-L: Dává pozor za vás

Poslední modernizace Foresteru se nesla v duchu aktivní bezpečnosti. Pokročilý systém EyeSight pomáhá sledovat dění před vozidlem.

Subaru Forester je na trhu už dlouhé roky a mezi zákazníky se řadí k oblíbeným modelům. Ačkoliv je současná generace v showroomech už šestým rokem, Subaru se řadí k těm japonským značkám, které svá auta modernizují s každým modelovým rokem. Výjimkou není ani Forester.

Na první pohled se může zdát modernizovaný Forester stejný, ale nejdůležitější z provedených změn je jednoznačně sofistikovaný systém EyeSight, s nímž jsme se mohli setkat už dříve představených modelech Subaru, například v Levorgu. Bezpečnostní systém využívá dvojice kamer umístěných pod horním okrajem čelního skla a nepřetržitě sleduje prostor před vozidlem. Takto nasbíraná data pak dále vyhodnocuje. Takzvané řidičovy druhé oči mají hned několik funkcí.

V první řadě je zde hlavně kvůli aktivní bezpečnosti. Systém rozpoznává překážky před vozidlem a následně i reaguje. Například, když auto před vámi zabrzdí příliš prudce, EyeSight takovou situaci samozřejmě zaznamená a vyhodnotí ji jako nebezpečnou. Následně vyšle pokyn pro nouzové brzdění příslušným řídicím jednotkám. Ne vždy to však funguje se stoprocentní přesností. Čas od času se může stát, že se jinak chytrá elektronika „lekne“ odbočujícího vozu vpředu a zbrkle zareaguje brzděním.

Druhou důležitou funkcí systému EyeSight je adaptivní tempomat s funkcí Lane Keep Asist udržující vůz ve zvoleném pruhu v rychlostech nad 50 km/h. Činnost adaptivního tempomatu lze nastavit několika stisknutími tlačítek na pravé straně volantu a Forester s převodovkou CVT následně jede zcela sám, přičemž umí popojíždět v kolonách. Velké SUV je však posledním modelem z celé nabídky Subaru, který stále využívá klasickou pákou ovládanou ruční brzdu. Z tohoto důvodu řidiče při zastavení pípnutím vyzývá, aby stojící vůz zabrzdil a poté následně uvolnil, aby mohl pokračovat v jízdě.

A jaký je modernizovaný Forester, který se nám do redakčního testu dostal ve specifikaci 2.0i-L Executive Lineatronic ES? Nejvyšší paket výbavy pro danou motorizaci obsahuje tmavý kožený interiér, navigační systém se zobrazením couvací kamery, bezklíčový přístup, elektrické ovládání dveří zavazadlového prostoru a šikovnou boční parkovací kameru. Ta je umístěna na spodní straně pravého vnějšího zrcátka a na menším displeji na vrchu palubní desky lze její pomocí sledovat prostor okolo pravého předního kola. Dny odřených ráfků o obrubníky jsou minulostí. Bezvadný výhled z vozidla byl důležitým cílem japonských inženýrů a napomáhají mu i rozměrná boční okna s nízko umístěnou spodní hranou, díky čemuž lze bez problému spatřit děti nebezpečně blízko jedoucímu vozidlu.

O pohon se stará pro Subaru typický čtyřválcový boxer, který je v tomto případě vybavený atmosférickým plněním a dosahuje nejvyššího výkonu 150 koní. Po vzoru moderních trendů je spojený s převodovkou s plynule proměnitelným převodem (CVT), jež při běžné klidné jízdě nedává posádce vědět o své přítomnosti, a pohonem všech kol SymmetricalAWD.

Přestože motor neoplývá dech beroucím tabulkovým výkonem, v běžných rychlostech nabízí slušnou dynamiku. Její úpadek nastává v rychlostech nad 100 km/h, což je způsobeno hlavně zvoleným převodovým ústrojím, které v automatickém režimu nedovolí atmosférickému motoru dosáhnout vyšších otáček, při nichž dokáže vyvinout maximální udávaný výkon. Pro mimoměstské předjíždění je tedy vhodné přepnout převodovku do manuálního režimu s virtuálními převodovými stupni a dovolit motoru vyvinout větší hnací sílu.

Forester ale není závodník. Místo toho exceluje při normální poklidné jízdě. Vlivem houpavého naladění podvozku je komfortní a svého řidiče si hýčká. Podvozek je výborně nastavený a ovládání je charakteristické příjemnou lehkostí. Rozměry se spolu s hmotností vozu výrazně neprojevují ani na klikatějších okreskách, protože snadno ovladatelné Subaru projíždí zatáčky jistě a stabilně, což platí i ve vyšších rychlostech.

Otázka na závěr zní: Je modernizované Subaru Forester s atmosférickým dvoulitrem dobré auto? Když opomenu slabší dynamické vlastnosti ve vyšších rychlostech, za což může použitý typ převodového ústrojí, vlastně mu nemám co vytknout. Uvnitř karoserie s přitažlivými tvary se ukrývá bohatá komfortní a bezpečnostní výbava, která z moderního „lesníka“ dělá dobré auto pro život, jež se nezastaví ani před nezpevněnými cestami a terénem.

Peerless GT: Zapomenutý sporťák zaujal úspěchem v Le Mans 1958

Dnes zapomenutý Peerless GT se ukázal na startu vytrvalostního závodu Le Mans a zaujal prvním místem ve své třídě a celkovým umístěním na 16 místě.

Číst celé

Závod, v němž nováček Ayrton Senna porazil deset mistrů F1

Mercedes-Benz se na oslavu otevření nově zrekonstruovaného Nürburgringu v roce 1984 rozhodl uspořádat závod pro dvacet jezdců, mezi nimiž bylo deset šampiónů z Formule 1. Tehdy je do jednoho porazil téměř neznámý nováček Ayrton Senna.

Číst celé

Zákaz dieselů je jen byznys. Dieselgate jako důkaz

Mnoho lidí pobouřil nedávný zákaz dieselů v Německých městech. Proto jsem se podíval na toto téma poněkud do hloubky a zapřemýšlel nad tím, kde tato problematika vznikla.

Číst celé

7 prototypů BMW, které měly postoupit do sériové výroby

Vybrali jsme sedm prototypů BMW, o nichž si myslíme, že měly postoupit do fáze sériové výroby. Souhlasíte s námi?

Číst celé

Proč Mazda testuje RX-8 na Nürburgringu? Co se za tím skrývá?

Připadám si jako v roce 2008, kdy Mazda na Nürburgringu testovala modernizovanou verzi RX-8. Proč se podobná auta prohání na stejné trati i dnes?

Číst celé

Nákup nové ojetinky už není radost. Zdá se mi to jako zbytečný opruz

Rozhodl jsem se pro nákup dalšího auta, ale nevím, co chci. A taky mi výběr komplikuje nedůvěryhodnost většiny prodejců v České republice.

Číst celé