Šest speciálních edicí Fordu Mustang: Poznejte důvody jejich vzniku

Ford Mustang se prodával opravdu dobře, ale i přesto si vyžádal marketingový tah v podobě výroby speciálních edic. Některé však nebyly natolik úspěšné, jak se od nich očekávalo.

Globální popularita Fordu Mustang je unikátní automobilový fenomén trvající už více než padesát let. Jedná se o jeden z modelů definující slovo „legendární“. Mustangu si však necení pouze automobiloví nadšenci, ale postupem let se stal součástí populární kultury. Reputace amerického sportovního vozu překonala hranice automobilového světa a Mustang se často objevuje v hollywoodských trhácích či v hudebních videoklipech. Legenda Fordu Mustang dlouhodobě žije v podvědomí světové populace, aniž by se jednalo o automobilové nadšence.

Ford Mustang vznikal na počátku šedesátých let, kdy společnost Ford Motor Company procházela krizí, během níž si nemohla dovolit zbytečně riskovat. Lee Iacocca však nepřestával naléhat na Henryho Forda II., který u jednoho z prototypů řekl: „Pánové, já tu zatracenou věc schválím, abych se vás zbavil, ale… musíte ji prodat. Jde o vaše krky.“

Sériová výroba sportovně laděného vozu vycházejícího z Fordu Falcon konečně dostala zelenou a krátce po představení na autosalonu v New Yorku dne 17. dubna 1964 se z Mustangu stal okamžitý hit. Když si Ford uvědomil, jak horké zboží má ve svých rukou, investoval mnoho úsilí do marketingové kampaně, jež zahrnovala reklamy, novinové články a účast na filmových plátnech. Netrvalo dlouho a Mustang byl k vidění téměř všude.

Američané každým dnem navštěvovali prodejny Fordu a odváželi si domu své vytoužené exempláře. Po pouhém roce a půl od uvedení na trh byl prodán miliontý Mustang, což byl i podle dnešních standardů až neuvěřitelný úspěch. Když ale opadl počáteční nával zájemců, manažeři značky začali hledat řešení, jak udržet vysoký zájem o podařený vůz. To vedlo ke vzniku řady speciálních edic nabízejících různé balíčky výbavy či pouhé kosmetické změny. Některé z těchto vozů byly k dispozici pouze v některých zemích Spojených států amerických.

Ford Mustang Indy 500 Pace Car

Součástí masivní reklamy na zbrusu nový Ford Mustang se v roce 1964 stala jeho účast v legendárním závodě Indianapolis 500 v roli pace caru (safety caru). Ford v tomto kroku viděl perfektní příležitost propagace vozu a krátce poté představil první speciální edici, jež byla k mání u vybraných dealerů.

Limitovaný Ford Mustang Indy 500 Pace Car vznikl v počtu 190 kupé a 35 kabrioletů, přičemž všechny vyrobené kusy nesly zlaté pruhy a nápisy „Official Pace Car“ stejně jako originální pace car z Indianapolis. Pod kapotou se nacházel 4,2 litrový motor V8 a kromě dalších jinak příplatkových prvků se stal standardem i posilovač řízení. Do dnešních dnů se bohužel dochoval jen zlomek z vyrobených exemplářů, protože je majitelé využívali stejně jako obyčejné mustangy.

Ford Mustang High Country Special

V polovině šedesátých let se Ford Mustang prodával v celých Spojených státech, ale i přesto byly prodeje na některých místech nižší, než v ostatních státech. Aby Ford zvýšil odbyt v takových lokalitách, rozhodl se připravit několik speciálních edic zaměřených na konkrétní oblasti. Prvním takovým modelem se stal High Country Special, který byl zaměřený na Colorado, ale prodával se i ve Wyomingu a v Nebrasce.

Specialitou verze High Country Special byly tři odlišné odstíny laku, jimiž byly Timberline Green, Columbine Blue a Aspen Gold. Ford kromě toho vyrobil odlišující emblémy, jež byly montovány v servisech místních dealerů. V roce 1966 vzniklo pouhých 333 mustangů High Country Special.

Ford Mustang One Millionth Anniversary

V roce 1966, necelé dva roky od spuštění výroby, Ford prodal miliontý Mustang a i přesto výrobní linka nestíhala naplnit přání zákazníků. Fantastický úspěch se musel náležitě oslavit. Z tohoto důvodu vzniklo padesát Mustangů kupé, které byly nalakovány do speciálního zlatého laku a luxusně vybavený interiér nabízel bohaté příslušenství. Každému z amerických států připadl jeden exemplář, ale do dnešních dnů jich přežilo jen několik.

Ford Mustang Sprint 200

Nabídka speciálních edic se ukázala jako chytrý marketingový tah pro zvýšení zájmu veřejnosti a počtu prodaných kusů. Ford se rozhodl nabídnout speciální model dostupný skrze všechna dealerství, jehož počet exemplářů nebyl omezen. Jednalo se o model Sprint 200, pod jehož kapotou byl 3,2 litrový šestiválec a byl dostupný ve všech třech karosářských provedeních (kupé, kabriolet a fastback). Kromě toho zároveň nabízel nejpopulárnější prvky výbavy.

Ford zlevnil všechny tyto možnosti pro každého, kdo se rozhodl zakoupit balíček Sprint 200. Vůz totiž cílil na zákazníky, kteří neměli dostatek peněz, aby si je mohli objednat odděleně. Mustang Sprint 200 se stal populární volbou, protože byl vybavený například posilovačem řízení či automatickou převodovkou.

Ford Mustang Stallion

Stallion byl opravdu zajímavý a v dlouhé historii Fordu Mustang se řadí k nejvzácnějším verzím. Ve skutečnosti se totiž nejednalo o oficiální produkt Fordu, ale model prodávaný výhradně u prodejce Mainway Ford v kanadském Torontu. Marketingový manažer dealerství v roce 1967 pověřil mechaniky, aby přepracovali osm fastbacků. Čtyři z nich poháněl 4,7 litrový osmiválec HiPo (High Power) a zbylé čtyři poháněl 6,4 litrový V8. Vysoce výkonné motory udělaly z osmi mustangů opravdové hřebce.

Mustangy Stallion dostaly i řadu závodních dílů, unikátní polep a zadní svítilny pocházející z Mercury Cougar, čímž byly vizuálně odlišeny. A kolik se jich do dnešních dnů dochovalo? Podle znalců jen několik.

Ford Mustang GT California Special

Tato speciální edice se řadí k těm nejznámějším a nejoblíbenějším mezi sběrateli mustangů. Ford představil California Special v roce 1968 jako zvláštní model rozšiřující nabídku kalifornských dealerů, aby navýšil postupně upadající prodeje na západním pobřeží. Ford se zároveň rozhodl investovat do California Special více peněz a zaměřit jej na movitější klientelu.

California Special byl dostupný s vidlicovým osmiválcem a opravdu bohatou výbavou. Kromě toho byl vůz odlišen rozdílnou zadní částí, jíž přepracoval Carroll Shelby. Na zádi se objevily svítilny z Mercury Cougar a decentní křídlo, přičemž na celém autě nechybělo mnoho odlišujících emblémů.

Všechny vyrobené mustangy California Special měly vinylem potaženou střechu a na bocích byly polepy spolu s falešnými vstupy vzduchu. Přestože se prodalo 4 325 kusů, California Special nenaplnil očekávání automobilky.

Koncem roku 1968 bylo mnoho z vyrobených vozů stále ve skladech dealerů. Ti měli s jejich prodejem tolik starostí, že kontaktovali prodejce v Coloradu, zda by neměli zájem o neprodaná auta. Tímto způsobem se zrodil Mustang High Country Special roku 1968. Zákazníci z Colorada takto získali 251 kusů z edice California Special.

MG F: Je to o srdci

Roadster s motorem uprostřed, který je méně známou součástí své kategorie. Jak se s ním žije?

Číst celé

Mazda Parkway 26 Rotary: Vzácný wankelový autobus pro 26 lidí

Autobus pro 26 cestujících, který poháněl legendární dvourotorový wankel 13B. Dnes je extrémně vzácný.

Číst celé

Našli jsme funkci, která chybí moderním autům

Nouzové brzdění je zlo, ale co takhle něco ve stylu „sebevědomého“ přidávání?

Číst celé

Ferrari 330 GTO: Silnější, ale neúspěšný sourozenec Ferrari 250 GTO

Ferrari 330 GTO bylo výkonnější verzí legendárního Ferrari 250 GTO, která vznikla kvůli závodění v kategorii prototypů v Le Mans.

Číst celé

Subaru SVX: Příběh luxusního kupé, které se narodilo do špatné doby

Subaru SVX zaujalo elegantním aerodynamickým designem, silným šestiválcovým boxerem pod kapotou a skvělým komfortem. V současnosti má duchovního nástupce, který vsadil na odlišnou filozofii a uspěl.

Číst celé

Stříbrné šípy: Jaký je původ přezdívky neporazitelných německých závodních vozů

Stříbrné šípy patří k největším legendám předválečných Grand Prix, protože obvykle vyhrávaly všechny závody, ve kterých startovaly.

Číst celé