Rolls-Royce Sweptail: Nejdražší britské auto všech dob

Na zakázku vyrobený Rolls-Royce Sweptail má odhadovanou hodnotu přes 13 milionů dolarů. To jej dělá nejdražším autem z Velké Británie.

Navrhování automobilů se během posledních desetiletí výrazně změnilo. Krátce poté, co automobily nahradily kočáry tažené koňmi, výrobci kočárů změnili své podnikání na zakázkovou výrobu unikátních karoserií. Bohatí zákazníci si v továrnách vyrábějící automobily kupovali pouze podvozky s motorem a nechali zručné návrháře, aby pro jejich nové auto vytvořili jedinečnou karoserii na míru. Toto odvětví inženýrství vytvářelo nádherná auta, která dnes uznáváme jako opravdová mistrovská díla.

Automobilový svět je v současnosti velmi odlišný. Masová výroba luxusních a exkluzivních vozidel omezuje potenciální zákazníky, kteří si většinou mohou vybírat pouze z omezeného vzorníku laků a čalounění a obložení interiéru. Stále ale existuje několik výrobců automobilů, jež mají zakázkovou výrobu karoserií ve své DNA a umožňují vytváření speciálních projektů, které následují umělecké vize minulosti. Jedním z takových vozů je Rolls-Royce Sweptail.

Rolls-Royce má se zakázkovou výrobou pro nejbohatší zákazníky na světě velké zkušenosti. Britská továrna umí splnit i nejnáročnější přání zákazníků, k nimž patří použití diamantů, nalakování zlaté barvy při použití skutečného zlata nebo tvorba náročných souhvězdí vyrobených z optických vláken, která jsou součástí čalounění střechy. Neexistuje přání, s nímž by si Rolls-Royce neporadil. Co jiného můžeme čekat od výrobce zaměstnávajícího jediného muže, který maluje ozdobné linky na karoserie.

Čtyři roky před oficiálním představením Rolls-Royce Sweptail ve Villa d’Este na břehu jezera Como britská značka vyslechla myšlenku uznávaného znalce značky. Jeho záměrem bylo navrhnout moderní vůz, který znovuzrodí umění mistrů karosářů. Nevyžádalo si to příliš přesvědčování, aby anonymní kupec podepsal objednávku. Součástí obchodu bylo, že může ovlivnit design vozu, do jehož příprav se v tu chvíli pustili návrháři značky.

Speciální model vznikl na podvozku Rolls-Royce Phantom VII Coupe a pohání jej tradiční vidlicový dvanáctiválec o zdvihovém objemu 6,75 litru. Rolls-Royce nikdy neusiluje o maximální jízdní výkon, ale pro účely Sweptailu můžeme motor o výkonu 453 koní považovat za adekvátní.

Elegantní karoserie navazuje na tradiční designový směr Art Deco, který je synonymem moderních vozů Rolls-Royce, historických vozů Rolls-Royce a luxusních jachet. Siluetu Sweptailu nejvíce ovlivnily modely Phantom II Streamline Saloon a Park Ward 20/25 Limousine Coupe z první poloviny třicátých let. Tupé přídi dominuje tradiční vzpřímená mříž chladiče a dlouhá kapota.

Výjimečný interiér je vyrobený za pomoci nejkvalitnějších materiálů, jejichž spojení vytváří královský luxus. Otevření sebevražedných dveří odhaluje velká kožená křesla, prvotřídní dřevo, leštěné kovové povrchy a panoramatickou střechu. Za sedadly je vytvořená dřevěná police pro zavazadla, jejíž součástí jsou skleněné prvky, které v noci svítí. Na deštníky ve dveřích jsme u vozů Rolls-Royce zvyklí, ale Sweptail nabízí i přenosný kufřík na laptop z uhlíkových vláken a třešničkou na dortu je mechanismus, který odhaluje lahev šampaňského a dvě křišťálové sklenice. Na zdraví!

Rolls-Royce Sweptail je krásný v každém smyslu, ať už se jedná o design vozu nebo sofistikované funkce. Továrna nikdy nezveřejnila jméno majitele vozu, ani kolik za něj zaplatil. Spekulace odborníků tvrdí, že cena přesahuje 13 milionů amerických dolarů. Pokud je toto číslo pravdivé, právě si čtete o nejdražším autě, které ve Velké Británii kdy vzniklo. Rozhodně jde o nejdražší auto, které kdy Rolls-Royce vyrobil.

Každý Rolls-Royce je ručně vyráběn v Anglii na úrovni, jíž nedosazuje jakýkoliv jiný sériově vyráběný vůz. Montážní linka je spíše jako továrna na umění a dílny vyrábějící čalounění a dřevěné obložení jsou jako jemně naladěný orchestr. Za výrobou Rolls-Royce Sweptail se ukrývá opravdové řemeslo, jehož ztělesněním je soška Spirit of Ecstasy.

Subaru e-Boxer: Vše, co potřebujete vědět o hybridním boxeru

Subaru e-Boxer je první hybridní pohon automobilky Subaru. Představíme vám jeho konstrukci, funkci a rozdílnost jízdních vlastností oproti běžným modelům.

Číst celé

Porsche 911 Carrera S: Nejlepší dostupná 911 pro opravdové řidiče

Točivý atmosférický šestiválec, manuální převodovka, pohon zadních kol a hydraulický posilovač řízení. Carrera S generace 997 je přesně takovou rozumně dostupnou 911, jakou potřebujete.

Číst celé

Mazda MX-5 NA: Za jednoduchým sporťákem stál novinář

Jen výjimečně se stane, automobilky poslechnou rady a názory motoristických novinářů. Mazda to však v minulosti udělala a na svět přišel jeden z nejlepších sportovních vozů všech dob. Znáte jeho příběh?

Číst celé

Začátky cizích značek v Americe: Japonská auta

Levné a ošklivé Subaru 360 nebo Toyota Crown otravující Američany při jídle. I takové byly začátky japonských značek v Americe.

Číst celé

Eliška Junková: Drobná dáma za volantem bugatky

Nadějně vyhlížející závodní kariéru Elišky Junkové ukončila tragická smrt manžela na Nürburgringu.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Pohled pod sukni

Přestože jsem původně zamýšlel seriál na zimu zmrazit mezitím, co RX-8 prochází servisem, napadlo mě, že by se mohlo jednat o vhodnou příležitost pro představení auta jako takového.

Číst celé