Proč Challenger SRT Demon nesmí závodit v NHRA?

Při představení nejvýkonnějšího Challengeru se na světě objevila informace, že jej asociace NHRA zakázala pro své závody. Zajímá vás proč? Čtěte dále.

Dodge Challenger SRT Demon byl jednou z nejočekávanějších novinek roku 2017. Již SRT Hellcat nabízel dech beroucí výkony a mnoho fanoušků amerických aut netrpělivě vyhlíželo novou slibovanou bestii. V rámci dubnového představení značka uvedla, že jej americká národní dragsterová asociace NHRA, jenž oficiálně pořádá závody ve sprintu, zakázala.

Muscle car, jehož osmiválec generuje výkon až 852 koní, akceleruje na stovku za 2,3 sekundy, s čímž je rychlejší než Bugatti Chiron. Když s ním Leah Pritchett, šampión NHRA, na asfaltu Gainesville Raceway zvládl čtvrtmílový sprint za 9,65 sekundy s výslednou rychlostí 224 km/h, americká asociace sériovou variantu okamžitě zakázala pro účast ve svých soutěžích. Důvody byly čistě bezpečností.

Za dolar

Challenger SRT Demon při vývoji prošel přísnou dietou, při níž přišel i o sedadlo spolujezdce. To vám Dodge do vozu za příplatek namontuje zpátky za jeden dolar a za druhý dolar i zadní sedadlo. Za další dolar lze získat i kouzelnou krabici, která obsahuje vše, co by se vám mohlo na drag stripu hodit – hever, momentový klíč, úzká přední kola, přímý vzduchový filtr a další. Majitelé všech 3 300 vyrobených kusů ke svým vozům taktéž dostali poukázku na kompletní dragsterovou školu.

Pravidla NHRA totiž nařizují bezpečnostní vybavení pro vozy, které sprint na 402 metrů zvládnou pod deset sekund a v cíli dosáhnou rychlosti vyšší než 216 kilometrů v hodině. Produkční Demon však žádné z nich nemá a výrobce ony prvky nenabízí ani formou příplatkové výbavy. Certifikovaná plnohodnotná klec, okenní síť, pokročilý zádržný systém řidiče, elektrický odpojovač a smyčka hnacího hřídele, která jej zadržuje v případě roztržení kloubu, se totiž ve voze nenachází.

Požadavky se nevztahují jen na auto samotné, ale i na jeho řidiče, který musí mít asociací schválený závodní outfit. Tím se myslí přilba, závodní kombinéza, rukavice a krční límec, nebo v lepším případě rovnou HANS. Přestože jsme v rychlosti nedohledali nic o obuvi, nepočítáme, že lze jezdit v kovbojských botách po vzoru Texasu.

A jak to tedy je s Demonem a jeho účastí v závodech ve sprintu? Pořadatelé závodů majitelům dovolí účast v případě, že bude jejich auto vybavené výše uvedenými prvky. Věříme, že velké množství do příslušných úprav rádo zainvestuje, protože je jejich démonická hračka na pouliční bláznění až nebezpečně rychlá.

Autosalon v Detroitu roku 2004. Jaká auta se představila před 15 lety?

Výstava NAIAS 2004 se nesla v duchu odvážných konceptů i znovuzrození automobilových ikon z minulosti.

Číst celé

13B-MSP Renesis: Znáte poslední sériový wankel?

Atmosférický dvourotorový wankel nabízel vysoký litrový výkon a nechal se točit k 9 500 otáčkám za minutu. Spolehlivost nepatří k jeho kladným stránkám, ale charakter naopak ano.

Číst celé

Znáte zapomenutou inovaci Henryho Forda, kterou zlepšil životy zaměstnanců?

Americký průmyslník Henry Ford ovlivnil vývoj automobilového průmyslu a zavedl revoluční inovace, ke kterým patřilo zkrácení pracovní doby.

Číst celé

Dauer 962 Le Mans: Extrémní Porsche s průkazkou do silničního provozu

Dauer 962 Le Mans byl konverzí závodního Porsche 962 na silniční supersport. Inženýři pod vedením závodníka vyvinuli rychlejší auto než byl McLaren F1.

Číst celé

BMW Z18: Překvapivě zásadní koncept

BMW Z18 bylo kombinací motorky a auta. Nikdy se nevyrobilo a vlastně jsme ho málem ani neznali, ale poměrně významně ovlivnil trend automobilového průmyslu po další desetiletí.

Číst celé

BMW M6 jako vrchol jedné éry mnichovské automobilky

Koupit si BMW M6 s motorem V10 se může zdát jako skvělý nápad, vždyť je to tolikrát oceněný skvost. Na druhou stranu, při provozování M6 na vás mohou čekat mnohá nepřijemná překvapení. Zajeli jsme za Petrem z Lanškrouna, který jednu takovou M6 má a jezdí s ní každý den, abychom zjistili, jak to je.

Číst celé